Spuitbus en roest?

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

thexpert
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 19, 2006 2:11 pm

Spuitbus en roest?

Bericht: # 80004Bericht thexpert »

Nou, ik heb al mn roestplekjes netjes weggeschuurd op mn F6, wat dan nu?

Witte primer en dan de spuitbus met de juiste kleurcode erop? Is het zo simpel? Of zijn er nog handige tips?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80010Bericht Willem de Zwijger »

Er is tegenwoordig een veelbelovend middeltje in de handel genaamd Brunox, het is een roestomvormer en epoxy primer ineen. Droogt geweldig snel, 4 laagjes in 8 uur, daarna kun je eroverheen spuiten. Oranje bus
Afbeelding
thexpert
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 19, 2006 2:11 pm

Bericht: # 80020Bericht thexpert »

Ok,

Hebben ze neem ik aan gewoon bij de Brezan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80033Bericht Willem de Zwijger »

Daar heb ik het nog niet zien staan. Wel bij de doe-het-zelf zaak in het winkelcentrum.
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110307Bericht Rik H. »

Oud topic van zolder gehaald. :P

@Willem: ik ben wel benieuwd naar je lange termijn ervaring met Brunox. Hoe houdt het spul zich inmiddels? Fotootje misschien? Ik sta op het punt mijn hele chassis in de Brunox te zetten. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110317Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben nog steeds een groot fan van dit spul. Ik gebruik het als grondlaag op alles wat maar voorbij komt, vaak met roest (met name daar waar je lak wilt zien). Ik schuur het zo goed mogelijk weg (maar vaak blijf je de sporen van corrosie wel zien), dan de Brunox, dan bijwerken met 2K lak. Ik zou het ook toepassen als je bv een spatbord wilt overspuiten waar de roestduivel al wat aan heeft gevroten. Eerst ontroesten, dan Brunox, dan filler, dan de eindlaag.
Ik heb het niet echt toegepast als eindlaag dus daar kan ik niet over oordelen. Wil je het kaal op het chassis zetten of nog een laag er overheen?
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110319Bericht Rik H. »

Dank voor je snelle reactie! Ik ga Brunox gebruiken als onderlaag. Ik heb het chassis helemaal kaal gemaakt met de staalborstel op de flex. Dan zie je inderdaad nog steeds minieme roestspoortjes. Waar mogelijk haal ik dat weg met de afbraamschijf (niet teveel :roll: ) en dan nog een keer met de staalborstel. Daarna gaat er Brunox overheen in 3 of 4 lagen. Als laatste doe ik er een 2k lak overheen. Dat wordt voor het eerst dat ik zelf met compressor en bovenbeker ga spuiten. (Heb al veel gelezen in je "spuitlesje" en"midlife F6 upgrade". :P )
Verder denk ik erover om het chassis te laten behandelen met Mike Sanders vet. Nu ik het chassis los heb kan het makkelijk vervoeren en zal het vast ook goedkoper zijn om te laten behandelen. Weet iemand een adresje in de buurt van Zwolle? Anders ga ik naar Bennebroek. Zelf behandelen is natuurlijk ook een optie.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110327Bericht Willem de Zwijger »

Heel goed bezig! Het fijne van zelf het chassis spuiten is dat je het kunt leren zonder dat meteen alle fouten afgestraft worden. Kun je daarna enigszins voorbereid door met de carosserie...
Gaan wel aardig wat spuitbussen Brunox in het chassis zitten denk ik. Ik heb destijds wel contact gezocht en gevonden met de importeur in NL en gevraagd of hij het niet in grotere verpakkingen kon leveren die ik zelf zou kunnen spuiten met de bovenbeker. Hij vroeg toen hoeveel ik wilde, maar toen was er al zoveel tijd overheen gegaan dat ik al klaar was.
En Mike Sanders vet: voor zover mij bekend is er maar 1 adres in NL waar je dat professioneel kunt laten aanbrengen. Maarrr...waarom niet zelf doen? Voor het geld waar je anders uren voor betaalt heb je dan meteen de drukbeker met de slangen en zo, en een tweedehands frituurpan is ook de wereld niet. En als ik zie hoe grondig je bezig bent komt het in de toekomst vast nog wel eens vaker van pas... Anders mag je mijn spul ook best lenen als je het eens wilt proberen (al is mijn vet praktisch op).
Met wat voor auto ben je trouwens bezig? Heb je foto's van de klus?
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110354Bericht Rik H. »

Hoi Willem, er gaan inderdaad aardig wat bussen Brunox doorheen. Inmiddels heb ik er 3 bussen op zitten en morgen gaat de 4de erop. Dan heb ik nog een hoop onderdelen die ik ook wil behandelen. Gelukkig heb ik een aardig voorraadje Brunox staan.
Dat Mike Sanders vet wil ik best graag zelf in de balken doen. Zou super zijn als ik het setje van je mag lenen. Wat voor taart vind jij lekker? :P

Ik heb wel wat foto's maar die zijn wat onduidelijk. Morgen kan ik wat betere foto's maken,al ben ik wat huiverig om mijn knutselwerk hier zichtbaar voor alle ervaren lassers te zetten. Ik moet zeggen, ik heb al een hoop geleerd maar zou dus nog best wat beter willen leren lassen. Plaatwerk inlassen kan ik wel maar soms tikt er nog een puntlas los na het afkoelen. Wat doe ik verkeerd?

Na deze omzichtige indekking wil ik wel wat foto's plaatsen. Wordt vervolgd!

Oh, het is trouwens de R4 van mijn avatar. GTL van 1984. Het chassis dat ik nu heb gelast is van 1986 opgelapt dus daar komt de gele koets op.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110358Bericht Willem de Zwijger »

Heb geen angst, maar zie het Forum als een geweldige mogelijkheid om veel te leren van ervarener lassers.
Stuur maar even een PB over het Mike Sanders spul. Voor een stuk of 6 TomPoezen ben je de man.
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110448Bericht Rik H. »

Mooi Willem, ik stuur je een pb.

Wat foto's van het chassis. Hier moet ik nog een aantal plekken kaal maken voordat de Brunox erop gaat. De voorbalk heb ik er nieuw opgelast. Bij het kaalhalen viel me op dat er onder de zwarte lak al roest tevoorschijn kwam. Nu vertrouwde ik die zwarte laag toch al niet dus alles gaat eraf. Het zal waarschijnlijk een soort transport beschermlaagje zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb wel meer foto's maar die zijn onduidelijk omdat het geheel nogal glimt.... (love)
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110453Bericht Willem de Zwijger »

Wow, dat ziet er spectaculair mooi uit, dat gaat een heel fijn viertje worden!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110927Bericht Rik H. »

Willem je hebt pm. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
FuZziE
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 7:40 pm
Locatie: Utrecht

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110946Bericht FuZziE »

waarom hoor ik hier niemand meer over owatrol ? Kale roest daarmee behandeld blijft in weer en wind zonder andere verf eroverheen makkelijk meer dan een jaar stabiel... Dus met nog primer en lak zit je voorlopig wel goed. Kan ook bij je lak tot 10% bijgemengd worden als verfverbeteraar... Trekt beter glad bij drogen en meteen extra roestbescherming... Verkrijgbaar bij de scheepshandel
Vrrrrrroem....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Spuitbus en roest?

Bericht: # 110972Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben er vanaf gestapt om twee redenen:
1. droogtijd: je moet een paar dagen wachten, met Brunox kun je sneller door.
2. in de balken: het spul is in een Duitste test geweest en daar blijkt het in de balken niet veel te doen. Daar won Mike Sanders vet met vlag en wimpel van alle andere middelen.

Het is familie van lijnolie (tenminste zo ruikt het) en het kan prima gecombineerd worden met 'gewone' verf (terpentine verdunbaar). Inmiddels ben ik op de 2k toer (thinner verdunbaar), en ik weet niet zeker of Owatrol daaronder stabiel blijft, en daar Brunox sneller droogt en meteen als primer dient vind ik dat handiger. Maar niet ten nadele van Owatrol, je schijnt er kaal metaal zeker een half tot een heel jaar mee te kunnen beschermen.
Plaats reactie