owatrol?

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 65075Bericht Rodeo-6 »

Heren, dames en overige lezers

Natuurlijk kan je owatrol gaan 'schmieren' op de bodum.
Natuurlijk kan je een chassis in een zinkbad mieteren.
petje af hiervoor 8)
Natuurlijk kan je overal bitumen in gaan zitten frutten

Maar vergeten we weer niet iets :-?
Euuh :oops: :-? :oops: :cry:

Een stukje theorie

Blank yzer voelt zich erg aangetrokken tot zuurstof, zo zeer zelfs dat ze graag een verbinding met elkaar willen aangaan. :-?
Onstaat die verbinding, dan gaat het uiteindelijk mis.
Waar heb ik dat meer gehoort :lol:

Ik vind het sneu om te vertellen, maar ook zink voelt zich zeer aangetrokken tot zuurstof.
Men noemt dit zink-oxide.
Na ongeveer 10 jaar is dus al je zink weg geoxideerd, triest maar waar.

Wij, liefhebbers van frans roest, willen tegen beter weten in, niet dat die verbinding tussen yzer/zink enerzijds en zuurstof anderzijds ontstaat.
Komt alleen maar ellende van, waar heb ik dat toch meer gehoort :lol:

Gelukkig is deze mogelijk verbinding te voorkomen dan wel te vertragen.
Door, heel simpel, de boel te beschermen tegen de oxide aanvallen.

Christov, roest op je bodemplaat is eigenlijk niet belangrijk.
Je r4 valt er niet van uitelkaar.
Tuurlijk wil je de roest wegschuren, ook zeker doen.
Maar als er eenmaal roest in het metaal zit, krijg je het er nooit meer uit.
Echt niet.

Lijnolie, daar is tie weer, kruipt in het yzer, waardoor het de boel afsluit.
Er kan dus geen zuurstof meer bij.
En dus, njet roest meer :o

Maar lijnolie is niet afdoenende, het is deel 1 van de bescherming !!

En om op "vergeten we weer niet iets :-? " terug te komen

De Praktijk

Je object roest...........

Van binnen naar buiten

Het da-lijnolie ding ligt al 6 maanden permanent buiten.
Leg voor de lol eens 1 nachtje een stukje blank yzer buiten.
Dan hoeven we het er nooit meer over te hebben.

Afbeelding
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 65082Bericht jbeekmann »

Rodeo-6 schreef:(...) Ik vind het sneu om te vertellen, maar ook zink voelt zich zeer aangetrokken tot zuurstof.
Men noemt dit zink-oxide.
Na ongeveer 10 jaar is dus al je zink weg geoxideerd, triest maar waar.
(...)
Lijnolie, daar is tie weer, kruipt in het yzer, waardoor het de boel afsluit.
Er kan dus geen zuurstof meer bij.(...)
Grappig toch dat Rodeo denkt dat lijnolie beter is dan zink...
De levensduur van een zinklaag hangt geheel af van de omstandigheden en de manier waarop de zinklaag is aangebracht (uitwijding over dat laatste doen we een andere keer wel weer). Een verzinkt stuk staal heeft echter wel degelijk een grotere levensduur dan een stuk staal dat Rodeo met zijn lijnolie heeft ingesmeerd...
Hieronder even een tabelletje:
Afbeelding
Mocht je hier niet van overtuigd zijn Rodeo, misschien moet je dan met je potje lijnolie langs de mensen gaan die in dit land de vangrails verzinken, die kunnen je vast wel vertellen hoe het zit...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 65083Bericht jbeekmann »

overigens raad SDV aan om voor een nog grotere levensduur een duplex-systeem te gebruiken. Dus na het verzinken laten poedercoaten o.i.d. Ik zou Goof aanraden een twee-componenten verf aan te brengen, of nog wat centen aan de poedercoater uit te geven nu het toch allemaal los ligt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 65086Bericht Willem de Zwijger »

Ehhhh, met alle respect Rodeo, maarrehh die grote vette opmerking dat jouw object roest van binnen naar buiten... dat slaat toch de plank niet helemaal raak, om niet te zeggen volslagen mis ? Dat zou je hooguit kunnen zeggen van dingen die van binnen hol zijn, bv balken, maar dat kun je toch onmogelijk zeggen van je accuplaat ?
Roest is de verbinding van metaal aan zuurstof met in die binding een heleboel watermoleculen. Het kan alleen tot stand komen als je lokaal bloot ijzer, zuurstof en vloeibaar water hebt. Dat vloeibare water zit echt niet binnenin metaal. De zuurstof is een ander verhaal, ik heb het gevoel dat die misschien wel in het metaal kruipt als er eenmaal een roestaantasting is, anders kan ik niet verklaren waarom een (behandelde) roestige plek zo verschrikkelijk reactief is.
Dus: als je roest wil weghouden moet je water weghouden, en daar je in de praktijk atijd condensatie krijgt op koude oppervlakken betekent dit dat je een laag moet opbrengen van voldoende dikte, zodat er niks doorheen kan diffunderen.
Verder deel ik je opvatting over zink, het offert zich inderdaad op daar waar ijzer blootligt (kras), dus om de levensduur te verhogen van 100 naar 200 jaar zou je er nog een extra coating op kunnen zetten.
Nog even over die (gekookte) lijnolie: heb je het zelf wel eens overgeschilderd ? Ik twijfel een beetje of het echt droog genoeg wordt. Ik heb het gebruikt om mijn eigengemaakte meubelwerk in te olieen. Ging prachtig op kersenhout, want dat zuigt lekker. Maar op grenen/vuren bleef het maanden plakkerig. Met dat in het achterhoofd dacht ik dat het ongeschikt was voor metaal wat je wil over schilderen. Maar ik leer graag bij :-?
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op wo okt 12, 2005 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 65090Bericht Rodeo-6 »

Goedemorgen

iedereen lekker geslapen :lol:

Beste j.b.

Ik denk niet dat lijnolie beter is dan zink, dat staat er ook NJET :x
Ga eens naar de oto-sloop, bekijk een Espace, die zijn verzinkt. :(
En doe verslag. :)

En willem, ook goedemorgen.

Die accuplaat is een VOORBEELD van wat het resultaat van lijnolie op blank yzer is.
Natuurlijk kan ik ook een chassis balk met een kopje lijnolie volgieten :lol: , maar m'n kamera past niet in een chassis balk :roll:

Later meer, want ben nog niet helemaal wakker :-?
>> Doe mij maar een DAF <<
Plaats reactie