caprotech vs. owatrol

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

caprotech vs. owatrol

Bericht: # 63691Bericht Jasper »

Heeft er iemand ervaring met beiden middelen?
Ik heb het idee dat ze beiden voor de holle ruimtes beter zijn dan het conventionele Tectyl ML?!

Eigenlijk heb ik twee concrete vragen mbt roestpreventie.

1. Hoe werk je laswerk af, en dan met name bij overlappende delen/naden?
Owatrol/RLS erop of een epoxyprimer?

2. Hoe behandel je de kokers van binnen? Eerst ontroesten met bv Fertan of meteen volspuiten met Owatrol danwel Caprotech nr.7 ?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 63694Bericht Willem de Zwijger »

Die Caprotech heb ik nog nooit van gehoord, maar Owatrol des te meer. Tectyl ML is volgens mij prima voor nieuwe oppervlakken, maar daar hebben we op deze club weinig last van :D
Anyway, Owatrol is een soort fixeer, het dringt diep in roest of spleten, en hardt dan uit in een dag of zo. Voordeel: het vocht en zuurstof kunnen nu niet bij het materiaal. Ander voordeel: de poreuze oppervlakte van het roest (waar een lak of primer of Tectyl ML erg slecht op hecht) is nu hard geworden, en daar kan prima op doorgeborduurd worden met andere middelen.
Ik heb zelf een auto met Fertan voorbehandeld, en dat is een behoorlijke crime, want je moet dit heel goed naspoelen met water (om het poeierige zwarte goedje te verwijderen) en daarna drogen (wat met dit weer wel meevalt maar ik deed het in hartje winter).
Ik heb wel eens Owatrol in de balken verneveld met een beker op de compressor, maar dat is me ook slecht bevallen omdat je dan maar heel weinig Owatrol erin blaast en heel veel lucht. Als je dan na een jaar de balk openslijpt zie je dat de roest alweer een etappe verder is.
Als je er iets in gaat gieten (Owatrol of lijnolie) moet je wel opletten dat het gaat lekken als de ziekte.
Ik ben zelf op de lijnolie toer (veel goedkoper dan Owatrol wat ook prima kan in balken), en daarin kun je dan weer wat varianten kiezen (gekookt, ongekookt, met dessicant).; Persoonlijk zou ik adviseren: eerst gekookte lijnolie met dessicant, want die droogt snel, en daarmee kan het kleine lekgaatjes dichtstoppen. Daarna ongekookte lijnolie want die blijft vloeibaar.
Je kunt op het Forum heel veel vinden als je zoekt op dit soort trefwoorden.
Nog een heel belangrijke waarschuwing: lijnolie in lappen gaat broeien, en kan spontaan gaan staan smeulen (dit had me op een haartje na mijn garage + huis gekost.....)

Dan nog je vraag over overlappend laswerk: Als het uit het zicht is zou ik er eerst Owatrol /RLS op doen, dan fixeert het alle losse troep (zwarte aanslag van het lassen, spetters etc), en daarover bitumen uit de pot.
Epoxy primer moet op een mooi oppervlak, roest en stofvrij en zo.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 63705Bericht Bruutmans »

Hmmm dat laatste zie ik iets anders,maar hey ieder zijn eigen ,ethode.
Misschien eens een stuk op beide manieren doen en kijken welke als eerste wegroest(als je de tijd hebt,whahaha)

Maar goed,mijn idee is deze.
Naakte plaat,gelast of niet gelast,met een epoxy bewerken.
Dan een nog een laagje primer erop.
Hierna het liefst een goede lak.
waarom? Omdat je dan alles goed luchtdicht afsluit,dat kan je daarna weer afwerken met een tectyl bijvoorbeeld.
Let wel dat als je dit doet het uithardingsproces goed in de smiezen houd.
Is 1 van je onderlagen nog niet goed uitgewerkt en je sluit em af terwijl het spul eigenlijk nog werkende is dan gaat het bobbelen en zoekt een weg naar buiten.

Ow ja veeg eerst die loszittende troep even weg,hoef je het ook niet te fixeren :wink: ,helpt ook weer tegen eventuele luchtblaasjes die je creeert als je ze laat zitten.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 63712Bericht Hugo »

Het binnenvoorscherm; reparatie rand in gelast.

1 2/3 met owatrol behandeld, daarna 2/3 met epoxy ( beginnend met het onbehandelde deel... )

2 Het geheel met 2k lak afgewerkt.

Na 10 jaar opnieuw, het niet met owatrol behandelde oude deel onder de epoxy was deels weggeroest...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 63736Bericht Bruutmans »

Dan wil ik per nu direct een degelijke uitleg over owatrol a.u.b :wink: :D
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 63739Bericht Willem de Zwijger »

Bruut, je hebt het over epoxy op naakte plaat, en dan een laagje primer, maar epoxy is toch een 2k primer ? Of heb je het over epoxy plamuur of filler of zo ?
Verder denk ik dat je met laswerk altijd zwarte zooi en spetters krijgt in spleten of putjes die je niet weg kan werken (zeker bij dubbel gelaste plaat) en dat je daar eerst een Owatrol achtige op moet smeren en tussen moet laten vloeien (of iets soortgelijks wat beginnende roestpuntjes inactiveert).
Die epoxy van jou Hugo, was dat direct over laswerk of alleen over naakt metaal ?
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 63760Bericht Bruutmans »

Ja wij hadden voor kale plaat eerst altijd een epoxy-plamuur,dan de primer,dan de kleur,dan de blanke lak,of meteen een mono lak na de primer.

Maar brand er es iemand los over die owatrol please.
Meteen maar het verschil tussen lijnolie en owatrol bijvoorbeeld.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 63792Bericht Willem de Zwijger »

Owatrol is dunner dan lijnolie, kruipt heel diep in spleten en poreuze zooi (sommigen heb ik horen beweren dat het zelfs door plaat heen dringt, maar dan moet mi die plaat wel verroest zijn, anders zou het uit de verpakking lopen en fysisch is dat ook niet mogelijk. Lijnolie droogt heeeeel langzaam (tenzij je er dessicant ingooit, heb ik wel gekocht maar nog geen ervaring mee), Owatrol droogt in een dag. Allebei kun je het door verf gooien (als je Owatrol door oranje menie gooit krijg je RLS, heerlijk diep intrekkende bescherming. Owatrol is duur (18 Euro / liter dacht ik), lijnolie niet. Ze ruiken wel een beetje hetzelfde, maar voor zover ik weet is het toch een totaal ander productie proces.
Dat is het wel zo'n beetje, of mis je nog iets ?
Trouwens, die primer waar je het over hebt, daarmee bedoel je toch ook een 2k primer, dus ook een epoxy achtige ?
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 63812Bericht Bruutmans »

Ik meende namelijk dat lijnolie hetzelfde was als owatrol :-?

En ja 2k primertje.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 63887Bericht Willem de Zwijger »

Achzo, nou dan is dat misverstand ook weer uit de wereld :)
Plaats reactie