Vertinnen in plaats van plamuren

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Vertinnen in plaats van plamuren

Bericht: # 60599Bericht R4F6GTX Automaat »

vertinnen is 10.000 X beter dan plamuur...
en het werkt zo :

men koopt de tin, de tinpasta en houten spatels en een gas brandertje...

als er dus een deukje of wat dan ook in de auto zit ( of men gaat grote dingen vervangen )

maakt men dus het oppervlakte schoon, dus alle verf roest of wat dan ook is weg.

dan smeert men de tinpasta op het oppervlakte.

Afbeelding

dan maken we het warm...

er zit een zuur in en tin, het zuur zorgt er voor dat de tin gaat hechten aan de auto.

als het dof is geworden halen we de brander even weg, en doen we even met een doek het spul schoonmaken ( Zodat alle zuur weg is )

dan pakken we het tin en maken het oppervlakte een beetje warm zodat we het tin er op kunnen smeren, niet zo ver dat het echt een balleltje tin wordt maar een soort tinbrei

Afbeelding
dan pakken we het houtje en smeren we het met het hout strak en goed.

Afbeelding

ik gebruik water om me houtje in te dompelen zodat de tin niet aan het houtje hecht.

Dat gladstrijken kan ook met een beetje parafine en een fluwelen of velours lapje dan strijk je het in een keer spiegel glad. Dit voor de meer ervaren hobbyisten.

dat was het in het kort.

HEEL BELANGRIJK SCHUUR HET NIET, dit voor je eigen gezondheid.


hier nog wat websites

http://www.mgcars.org.uk/farina/restore ... dload.html
http://www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Vertinnen.htm
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/leading.htm
http://www.webspawner.com/users/hkholden/
http://www.carcraft.com/howto/3065/

zoek maar op www.google.com of nl naar :

lead loading
leadloading
leadload
vertinnen


hoop dat jullie er wat aan hebben.
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 60603Bericht Tanja & Maus »

interessant! gaan we nalezen.
________4
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 60607Bericht Willem de Zwijger »

Ja, ik heb ook wat zitten experimenteren met dit spul. Je kunt het als witlood kopen bij de doe-het-zelf zaken. De pasta heb ikgekocht bij Rustbuster in Ede (Tin-it).
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 71094Bericht GijSsie »

Hoe bevalt dit op langere termijn? :roll: Wat zijn de ervaringen met dit spul?
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 71156Bericht Willem de Zwijger »

De dingen die ik ermee gedaan heb zitten perfect; de enige ellende is dat het niet overal zit, en waar het niet zit wil het roestmonster nog wel eens toeslaan...
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 71160Bericht GijSsie »

en als ik dit goedje gebruik om deukjes mee op te vullen dan primerd erover en dan een paar laklagen?
Savane 1993 =D
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 71198Bericht Hugo »

Dan heeft GijSsie een deel van de auto perfect...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 71299Bericht Boerammetje »

Heb dit ook al eerder met succes toegepast op losse delen als raamlijsten en ander klein metalen spul der 4...
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 74937Bericht Rik »

ik lees net een stukje in de nieuwe auto motor klassiek waarin met het heeft over het vertinnen. Er is nu blijkbaar een basis setje te koop met alle dingen die men nodig heeft om het goed aan te pakken, kosten zijn 150 euro. Je krijgt dan smeertin, soldeerpasta, spatels en een gasbrander.

meer info op 0318-613233
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 74939Bericht R4F6GTX Automaat »

Rik schreef:ik lees net een stukje in de nieuwe auto motor klassiek waarin met het heeft over het vertinnen. Er is nu blijkbaar een basis setje te koop met alle dingen die men nodig heeft om het goed aan te pakken, kosten zijn 150 euro. Je krijgt dan smeertin, soldeerpasta, spatels en een gasbrander.

meer info op 0318-613233
Als je bovenaan bij mijn eerste bericht de tweede link aanklikt zie je daar hetzelfde staan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 74940Bericht Rik »

:-? niet alles aangeklikt, zag het staan en dacht "ik zal dit effe posten"

sorry :oops:
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 77251Bericht Vincenti »

Nou, afgelopen weekend ben ik eens aan de slag gegaan met het vertinnen. Ik ben voor de zekerheid maar begonnen op een auto waarvan het niet zo erg is als er wat mislukt (Toyota).

En dat is maar goed ook, want het was een drama!

Hieronder mijn bevindingen, bedoeld om eventuele navolgers te behoeden hetzelfde fiasco en om te zien of ik kan ontdekken of ik iets fout heb gedaan.

De tinpasta opbrengen ging goed. Vervolgens moet de pasta verhit worden zodat het smelt. De eerste keer ging dat mis omdat in de beschrijving staat "verwarmen". Wat men bedoelt is het zo godsgruwelijk heet stoken dat alle lak in een omtrek van 15 cm wegschroeit en de kans levensgroot is dat het te bewerken plaatwerk compleet vervormt.

Toen ik dat gedaan had, bleef er inderdaad een zilverkleurig laagje over nadat ik het residu had weggeveegd. Je moet dus doorstoken tot de tinpasta helemaal zwartgekookt is.

vervolgens moet het plaatwerk opnieuw gloeiend heet gestookt worden omdat de tin via aanraking met het plaatwerk moet versmelten. Als je plaatwerk nog niet bij de eerste stooksessie vervormd was, dan gebeurt het wel bij de tweede, want ook hier geldt dat het tin pas smelt als je het plaatwerk langdurig verhit.

Als het dan eenmaal zover is dat de tin smelt, dan loopt het er gewoon af, de tin is immers vloeibaar, dus als het te bewerken oppervlak verticaal is, loopt het gewoon naar beneden.

De tin heeft ongeveer gedurende twee a drie seconden een min of meer kneedbare vorm. dus het kleine beetje tin dat nog niet op de grond is gestroomd, zou dan bewerkt kunnen worden, ware het niet dat je de brander nog in je hand hebt, en voordat je die hebt uitgedaan en weggezet, is de tin al lang en breed uitgehard. Je hebt dus sowieso een derde hand nodig. Mocht je dan in de gelegenheid zijn de tin in de twee seconden dat het in kneedbare toestand is, uit te strijken, dan kom je tot de conclusie dat je hiet niet uitstrijkt, maar gewoon verplaatst. Van mooi gladstrijken is dus geen sprake.

Ik heb maar een bus plamuur gekocht en lekker ouderwets afgeplamuurd.

Heb ik wat foutgedaan (en zo ja wat) of is vertinnen gewoon niet geschikt?
6TL77
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 77254Bericht Goof »

Nou, om te beginnen had je moeten starten met kaal plaatstaal en dus geen gelakt, want daar kan natuurlijk onmogelijk tin op hechten.
Dan inderdaad met de pasta etsen en enigszins warm stoken, alleen niet te warm, want dan vervormt het metaal. Dan een staaf tin pakken en je vlam over de staaf heen en weer wapperen totdat je in dat kneedbare vloeigebied zit en grofweg opbrengen op het metaal. Dan vervolgens de tin weer verhitten tot vloeipunt en met de spatel uitsmeren.
Als de vorm er dan grofweg in zit kun je het geheel met een rasp vorm geven. Tot slot met grof schuurpapier nabewerken en dan is het klaar om voorbewerkt te worden voor het spuitwerk.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 77258Bericht Vincenti »

Dank voor je reactie Goof. Ik had uiteraard het metaal blank gemaakt; maar slechts tot 7 cm buiten wat vertind moest worden. En dat is dus onvoldoende door de enorme benodigde hitte.

Het enigszins warm stoken van de pasta heb ik geprobeerd. Dan gebeurt er niks. Heeft dat te maken met de verwarmingstijd? Moet ik het langzaamaan warm stoken? Hoe lang?

Jij zegt dus dat de tinstaven wel direct verwarmd kunnen worden? In de beschrijving stond dat dat beslist niet mocht!

Het werk zou er idd wel enorm door vergemakkelijkt worden als dat wel kan.

En betekent dat dat het oppervlak waar de tin opgesmeerd moet worden niet verhit hoeft te worden als de tin erop gesmeerd wordt?
6TL77
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78025Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb er ook lekker mee lopen knoeien, het is een soort ambacht waarbij je moet proberen in een fase te komen waarin die tin zich als een brei gedraagt. Inderdaad brandt de lak behoorlijk weg, maar ja, je moet toch spuiten dus dat beetje extra maakt dan ook niet uit toch ?
Die warmte toevoer moet je inderdaad met heel veel gevoel doseren, ik heb er ook heel veel tin/lood mee verloren wat er af lekt. Allemaal een kwestie van leren...
En inderdaad zoals Goof zegt: eerst opbrengen (daarvoor moet het onderliggende blik wel goed warm zijn), dan voor het uitsmeren opnieuw verwarmen, anders kom je een hand tekort.
Plaats reactie