2 komponenten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 53248Bericht Goof »

Ik heb die rooie inderdaad laten zandstralen en die is daardoor dus ook compleet verneukt. Die kerel waar ik dat heb laten doen bleek er achteraf geen klote van te kunnen. Dat is mede de reden dat ie nu gedemonteerd wordt. Carroserie van Andries ga ik opknappen en alles wat van die rooie af komt erop zetten.
Vwb 2k lak. Ik heb er in totaal (binnen en buiten) 5 liter op gespoten. Maar met 4 lukt het denk ik ook wel, want ik had een prulspuit (electrisch) die niet te regelen was. Daardoor veel te veel lakoutput met een dikke laklaag met veel druipers tot gevolg. Heb inmiddels bovenbekerspuit gekocht.
Wat jij zegt over die mechanische belasting klopt, maar de thermische belasting moet je niet verwaarlozen. Enkel mechanisch zou inhouden dat het metaal gedeukt wordt, maar de spanning er niet uit is en dus relatief goed uit te deuken. Door de thermische belasting wordt het metaal echter opgerekt waardoor de spanning eruit is en uitdeuken onmogelijk.
Profi-straalinrichtingen hebben vermoed ik wel een relaitef veel grotere gritoutput dan een hobbyspuitje en daardoor dus minder koelende lucht. Komt nog bij dat als je van een aardig afstandje straalt, de lucht vrijwel direct afgeremd wordt, maar het grit wel door vliegt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53265Bericht Willem de Zwijger »

Da-Goof schreef: Vwb 2k lak. Ik heb er in totaal (binnen en buiten) 5 liter op gespoten. Maar met 4 lukt het denk ik ook wel, want ik had een prulspuit (electrisch) die niet te regelen was.
Is dat 5 liter primer + 5 liter kleur + 5 liter blank ?
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53282Bericht Bruutmans »

Ja!!
Maar dan doe je het ook echt goed dusEn niet hier en daar een plekje primer.
Word het tenminste een "strakke bak".
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 53285Bericht Goof »

Dat was in mijn geval 5 liter epoxy primer, 5 liter filler en 5 liter lak. Blanke lak heb ik geen gebruikt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 53581Bericht ms.dageraad »

Hout kan je stralen met bloem(waar je pannekoeken mee bakt) en water. Druk iets van o,8 bar. In onze haven is een leraar schildertechniek die me dit vertelde. In die geest kan je ook wel iets verzinnen voor staal. Soda lijkt me dan inderdaad een hele goeie. Of suiker? Daarn aoliebollen eten met poeiersuiker.
Overigens kan over goed uitgeharde RLS (een produkt van owatrol) ook 2K aangebracht worden. Bij RLS weet je zeker dat de roest wordt gestopt tot op microscopisch niveau. Ik werk nooit met 2 K, dus ik weet niet hoe dit reageert met RLS. epoxyplamuur blijft er in elk geval prima opzitten. Even een stukje experimenteren dus. Wij horen graag de resultaten!
oant sjen,
PEET
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 53589Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb ergens gelezen dat ze in de scheepvaart-wereld wel 2K lakken gebruiken maar doen er dan de ene K >dus de verharder< niet bij om zo een langzaam drogende en beetje elastische laklaag te krijgen. Ken je dat niet?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 53900Bericht ms.dageraad »

Die truk ken ik niet. Dan moet je theoretisch gedacht een epoxy-basis hebben. Daar heeft ieder molekuul een hardermolekuul nodig om hard te worden. Doe je er dan te weinig harder door, dan is er een deel wat niet uithard. Maar of dat een elastisch resultaat oplevert? Dan kan je beter een goede verf op die eigenschappen uitzoeken. 12 jaar geleden zat er in Apeldoorn ergens een 2 mans fabriekje waar je allerlei lijmsoorten op eigenschappen kon laten maken in kleine hoeveelheden. Misschien kan dat ook met verf.
Verven op polyesterbasis harden gewoon langzamer uit als ze (te) weinig harder meekrijgen. Wat andere kunststoffen doen weet ik niet.
oant sjen,
PEET
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53913Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben aan het tobben geslagen met mijn bovenbeker: ik had een bovenbekerspuit, merk FoekiJoeki zeg maar, en die viel stuk. Wil ik een nieuwe (professionele) bestellen maar krijg ik vragen over de compressorcapaciteit, die is bij mij 190 l/h. Nou staat bij zo'n verfspuit dat hij 180 - 220 l/h lucht verbruikt, dus ik denk: dat is dus goed. Maar nou heeft mijn winkel gebeld met de compressorboer, en die zegt dat je 35 % van de 190 l/h af moet trekken, en dan is de verfspuit dus te groot. Maar als je naar een kleinere spuit gaat dan kom je in de buurt van 50 - 90 l/h, en dan praat je over piepkleine dingetjes om plekjes bij te werken.
Heeft iemand een tip in dezen ? Ik zit zelf te denken om dan maar een FoekiJoeki spuit voor 15 Euro te kopen om te experimenteren, en te kijken of die 190 l/h genoeg is voor een 1.3 mm nozzle.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53928Bericht Bruutmans »

Voor 15 euro hoef je een keer experimenteren niet te laten toch?
Kunt altijd nog een "goeie" kopen.
Wie weet doet die "hoekifoeki"-spuit van je het wel perfect en gaat ie lang zat mee.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 53941Bericht ms.dageraad »

Willem de Zwijger schreef:Ik ben aan het tobben geslagen met mijn bovenbeker: ik had een bovenbekerspuit, merk FoekiJoeki zeg maar, en die viel stuk. Wil ik een nieuwe (professionele) bestellen maar krijg ik vragen over de compressorcapaciteit, die is bij mij 190 l/h. Nou staat bij zo'n verfspuit dat hij 180 - 220 l/h lucht verbruikt, dus ik denk: dat is dus goed. Maar nou heeft mijn winkel gebeld met de compressorboer, en die zegt dat je 35 % van de 190 l/h af moet trekken, en dan is de verfspuit dus te groot. Maar als je naar een kleinere spuit gaat dan kom je in de buurt van 50 - 90 l/h, en dan praat je over piepkleine dingetjes om plekjes bij te werken.
Heeft iemand een tip in dezen ? Ik zit zelf te denken om dan maar een FoekiJoeki spuit voor 15 Euro te kopen om te experimenteren, en te kijken of die 190 l/h genoeg is voor een 1.3 mm nozzle.
1 of 2 oude grote lpg tanks als extra buffer op je compressor aansluiten.Je kan denk ik zo schatten hoe lang je achter elkaar kan spuiten voor de boel leeg is. Verder kan je de compressor op zo hoog mogelijke druk zetten. Er past dan meer lucht in je tank(s). Met een regelbaar smoorventiel kan je dan de perfecte spuitdruk afstellen.
oant sjen,
PEET
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 55828Bericht Hugo »

Willem de Zwijger schreef:Ik ben aan het tobben geslagen met mijn bovenbeker:....

....te experimenteren, en te kijken of die 190 l/h genoeg is voor een 1.3 mm nozzle.
ms.dageraad schreef:1 of 2 oude grote lpg tanks als extra buffer op je compressor aansluiten...
Of twee compressors parallel: de uitgangen aan elkaar, de eerste op de 1 nalaagste en de hoogste druk ingesteld en de tweede op de laagste en de 1 na hoogste druk.
Je "hoofd" compressor werkt dus altijd en de "hulp" alleen als de lucht afname te groot wordt. En je hebt gelijk twee buffers. Hierna de serie schakeling van ontvochtigers en druk reducerders.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie