2 komponenten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53068Bericht Bruutmans »

Is lang geleden willem maar ik zal mijn brein es even laten kraken,hahaha.

1) Emmer,met daarin een schuurblok en schuurpapier,laat het papier er maar lekker inliggen,hoe natter hoe beter,gooi van ieder schuurpapier (dus de fijnheid van het papier = 200/400/600/800/1000) een 2tal vellen erin,tenminste dat deed ik voor de hele dag,alles wat je nog nodig hebt heb je snel genoeg gepakt.
Een spons,voor het af en toe schoon"aaien" van je schuurwerk om even te kijken hoe het ervoor staat om dan met je natte hand er even overheen te voelen of het goed glad is.

Spuitpistool (bovenbeker,maar das ieder voor zich,bovenbeker heeft nadeel dat ie in je gezichtsveld hangt,maar daar kijk je maar omheen,voordeel de verf hoeft niet omhoog.) van het merk devilbiss(das mijn merk,naar mijn mening) of sata of enig ander dat je hebt,alles werkt.

Goeie compressor die geen luchtverlies heeft na een aantal minuten en dan even hapert om het bij te pompen,dit werkt dus echt niet!!
Ik had niet te klagen,want bij mij kwam er gewoon een slang uit de plafond,ik weet dus ook totaal niet welke druk het beste is.

Metaal roestvrij maken kan je met enig schuurmachine wat je maar wil.
De metaal afwerken met autoplamuur(daarna pas primer) die is vrij zacht en kan je dus goed schuren,zowel droog als nat,let wel ze moet weer goed drooog zijn voor de volgende stap!!,alle oneffenheden kan je er vrij goed uitwerken en mocht er toch nog iets inzitten kan je altijd nog gebruik maken van filler.
dus mijn plan is nog A nog B van jou maar meer C.
C = mooie lasnaad leggen,eventueel "raspen" afschaven dus,tot enige gelijkheid,niet te ver want oeps daar komt een gaatje en dan moet je weer gaan tinnen en dat word niet meer gedaan en mag niet meer omwille milleutechnische redenen bla bla bla er mag wel meer niet hahaha.
Maar goed verder; na raspen eventueel kloppen en dan de plamuur erop(snelle autoplamuur,hiermee kan je al vormen!!,voel met de natte hand of je rand er nog is,minimaalheden daargelaten dat kan met filler,gebruikten wij ook die snelle,maar das meer omdat die wagen de deur uit moest,hagelnieuwe kisten van 50.000 pop),die laag afwerken met primer,die weer met eventueel een filler en die met de kleur en die met de eindlaag.
Ik zeg nogmaals je voorbereiding is alles!! dus ook de metaal ondergrond,(puntlassen is geen optie in mijn ogen,tussen de punten in kan zich vocht zetten),is die niet gelijk(grof) dan krijg je dat ook niet goed met je plamuur en je filler,maar je snapt het wel denk ik,dan heb je dus echt een bult van een rand staan.

Ow ja wat de stof betreft.
Moeilijk moeilijk,het grote gevaar voor alle spuiters.
Echter heb ik het hem toch gelapt in de buitenlucht,met een stevig windje zelfs om een scherm te spuiten zonder vliegen,stof of wat anders.
Een goede afzuiging doet wonderen,evenals kleding,let op wat je draagt.
De overal die je gebruikt bijvoorbeeld zonder wasverzachter wassen en aan de buitenlijn laten drogen,klinkt idioot,werkt wel.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 53075Bericht ms.dageraad »

[quote="Willem de Zwijger"]Leuk idee van die tent...krijg je dat zo echt windbestendig ?
quote]

Een klant van mij heeft in zo'n tent 10 jaar aan een boot van 14m gewerkt.
Boeren gebruiken dit soort tunneltjes midden op de akkers. Daar blijven ze ook staan.
oant sjen,
PEET
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53082Bericht Willem de Zwijger »

Geweldig Brutus, zo'n stem uit de vakwereld, heel interessant.
He, dat raspen, het woordt suggereert dat je dat met een echte rasp doet, wat op zijn beurt weer suggereert dat je je 'las' legde met smeertin, want een MIG las daar kun je beter je rasp niet in de buurt houden, geeft alleen maar een hoop herrie. Klopt dat, werkten jullie veel met smeertin om alle gaatjes echt dicht te krijgen ? Mijn ervaring is dat het niet altijd meevalt om het vertinnen goed te krijgen, ik gebruik Tin-it, maar de hechting op plekjes op / in de buurt van een las is vaak tobben (vooral in dalletjes / kloofjes).
En wat was / is dan de milieutechnisch verantwoorde omweg ?
En je probeert een bult (die het gevolg is van niet perfect gevlakte las) te bestrijden door de boel naar achteren te kloppen, iets te ver, en de dalletjes dan weer te vullen met plamuur tot je weer vlak ligt, right ?
En wat gereedschap betreft, schuurde je met een excentrische schuurmachine ?


En bedankt voor die tententip MS, komt vast nog wel eens van pas.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53122Bericht Bruutmans »

Ja idd,raspen werd gewoon gedaan met een rasp.
Echter deed ik dat werk niet,heb het wel uitvoerig bekeken uiteraard.
Wij hadden namelijk,plaatwerkers,uitdeukers,die dat soort werk deden.
Er was er ook maar 1-tje die dat tinnen deed,vakman hoor,ik heb hem slechts 1 maal van alle keren erdoorheen zien tinnen.
Werd gedaan met zo`n gasbrander geval.
Misschien dat het jouw wat zegt,want we mochten dat allemaal niet zien en niks van weten omdat het dus eigenlijk niet meer mocht!!
Mileutechnische omweg = gewoon doen,weet toch niemand.
Misschien mocht het gewoonweg vanuit het bedrijf niet meer,maar in de regel geld die dan ook voor daarbuiten.
Ach willem,wat een mens niet weet daar kan hij niet van dromen he :wink:
Ik was slechts de spuiter in dat verhaal,kreeg ze aangeleverd,kaalgeschuurd en al,moest het grove werk alleen fijner schuren en dan idd afwerken met plamuur e.d.,die er dan ook al heel vaak opzat,simpelweg omdat die dan al de tijd had om te drogen tegen de tijd dat ik met mijn andere wagen klaar was,was de plamuur klaar en uitgehard en ready om te bewerken.

Het meeste werd uitgeklopt,als het te erg was werd er gewoon een deel vervangen door een nieuw plaatdeel.
Heb het ze wel vaak thuis zien doen,maar dan praat je toch over jongens die EN kunnen uitdeuken EN kunnen spuiten,kortom van alle markten thuis en overal een oplossing voor,virtuozen in mijn ogen.
Ik heb ze zelfs al gaten zien opvullen met "typeplaatjes",hahahaha,er hoeft maar iets het gat te dichten he.

Een excentrische schuurmachine,ik meen dat ze die gebruikten,of dat zit in mijn hoofd,maar ze hadden er wel een naam voor,i.i.g iets in die trant.

Ja gewoon lekker dichtsmeren en vlak trekken.
Het moet geen koek worden,en voornaam is uitdrogen!!
Als je namelijk wat wij deden,er daarna de lak overheen zetten en dan afbakken met lampen (vaak infrarood,die verwarmd van binnenuit naar buiten),dan had je wel eens dat als het niet goed uitgehard is allemaal dat het cemische procesje weer in werking werd gesteld en het zaakje begon te bubbelen.
Je kan je voorstellen dat je dan enorm baalt,want die tijd was je kwijt en je kon van voor af beginnen.

Ach ja die dingen gebeurden,we hebben het zelfs gepresteerd om bij een collega even "nat" in zijn lak te zetten met een vinger,net bij een pauze,hij hard gewerkt om tijdens de pauze de lamp erop te kunnen zetten.
Dus je kan zijn gezicht wel raden toen hij de mooi afgebakken lak zag met "nat" erin,mwuahaha,de vent was woest!!
Slechte spuiters hebben we ook vaker een tube scratch remover in de emmer gelegd,die van "tell-sell" bijvoorbeeld,hahaha kolder die shit,maar wel humor. :lol:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53150Bericht Willem de Zwijger »

OK dan, voor tintips hebben we dus nog een plaatwerker nodig.
He, jullie hadden dus altijd haast, spoten jullie de blanke lak ook op de nog natte kleurlaag ? Of doen ze er bij spot repair alleen een kleurlaag en dan wegwezen met die kar ? Alle moderne auto's hebben toch een blanke laag ?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53193Bericht Willem de Zwijger »

Ik was wat op het internet aan het struinen, en kwam een geweldig forum tegen waar ze machtige tips hebben over: hoe krijg je roest weg (putjes en zo) van oude auto carosserieen.
http://hotrodders.com/showthread.php?t= ... ge=1&pp=15
Kort samengevat: er bestaan roestomvormers gebaseerd op fosforzuur, hetzij als vloeistof, hetzij als gel, en die laat je het werk doen, afgewisseld met staalborstelen, spoelen met water / zeep / thinner.
Vraag: heeft iemand ooit de gel achtige uitvoering in een winkel zien liggen ? We hebben op het werk wel een tube uit UK laten komen (voor een ruimtevaartproject), maar ik ben het in een winkel nog nooit tegen gekomen.
Ik heb wel zo'n bus met HG roestomvormer, dun vloeibaar, fosforzuur op de kop getikt (nog niet mee gespeeld). Ga ik alle roestpuntjes zometeen mee te lijf...
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53209Bericht Bruutmans »

Er werd wel doorgespoten ja dat wel,maar wel fatsoenlijk.
Dus geen nat op nat.
Geen alleen maar kleur en dan de deur uit,dat zie je meteen.
Het verschil zit em in de mono-lak en de metalic.
Metalic is zo droog dus de blanke kan er nagenoeg meteen op,mono moet uitharden en is meteen de eindlaag ook.
Metalic werk je af met blanke.
Ook mono kan je afwerken met blanke,je lak blijft beter geconserveerd daardoor.
Je ziet wel eens die rooie wagentjes die helemaal flets en soms zelfs bijna wit uitslaan door de zon,door die blanke lak ga je dat tegen.

Hhmm roestomvormers daar geloof ik niet zo in,ik vind dat eerder roest-vertragers.
Maar probeer het en je weet het,vertel je bevindingen en we kunnen het ook gebruiken.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 53213Bericht Rodeo-6 »

Willem de Zwijger schreef:
Kort samengevat: er bestaan roestomvormers gebaseerd op fosforzuur, hetzij als vloeistof, hetzij als gel, en die laat je het werk doen, afgewisseld met staalborstelen, spoelen met water / zeep / thinner.
Vraag: heeft iemand ooit de gel achtige uitvoering in een winkel zien liggen ? We hebben op het werk wel een tube uit UK laten komen (voor een ruimtevaartproject), maar ik ben het in een winkel nog nooit tegen gekomen.
Ik heb wel zo'n bus met HG roestomvormer, dun vloeibaar, fosforzuur op de kop getikt (nog niet mee gespeeld). Ga ik alle roestpuntjes zometeen mee te lijf...
wat ook kan is Fertan@
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53233Bericht Bruutmans »

What the H. is Fertan dan?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53234Bericht Willem de Zwijger »

Fertan is een waterig donkerbruin sapje wat roest omzet in ijzer-tannine (zwart). Hierbij komt een poederig laagje vrij, wat je met water moet wegspoelen, anders hecht de daaropvolgende afsluitende laag niet. Ik heb het in de balken van mijn GTL zitten met Owatrol er overheen.
Ik heb nadien de boel hier en daar opengeslepen (zie avatar) waarbij ik een blik kon werpen in de balken, en dan zie je dat het spul niet echt diep indringt (wat me er toe gedreven heeft om lijnolie in de balken te doen).
Nou zou ik nooit zuur in mijn balken gooien maar op de carosserie kun je het aardig wegspoelen. Ik vermoed dat je met fosforzuur wat zekerder kunt zijn dat je de laatste roestbronnetjes kunt aanpakken.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 53237Bericht Rodeo-6 »

In Fertan@ zit o.a. looizuur waardoor het een chemische verbinding aangaat met yzeroxide(roest).
Roest kan je wegschuren/slijpen enz. , maar het zit ook in het yzer, daar kan je Fertan@ voor gebruiken.
Ik geloof al die verhalen over al die producten ook nooit, dus heb eens iets laten stralen en er vervolgens Fertan@ op gesmeerd, resultaat, een zwart uitgeslagen stuk yzer.

P.s. Denk dat die HG roestomvormer ook wel werkt :-?
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 53241Bericht Goof »

Voor mij geen roestomvormers meer. Daar geloof ik niet meer in. Uiteindelijk blijkt altijd dat het toch niet helemaal doordringt en het erachter rustig verder roest. De beste oplossing in geval van putjes is m.i. roterende staalborstel en veel geduld.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 53242Bericht R4F6GTX Automaat »

Roterende staalborstel polijst het materiaal. Dan krijg je er nog steeds niet alles uit, maar wel veel. De beste oplossing is nog altijd zandstralen (of ipv zand anders spul, glas, grit, wit ik veul)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53243Bericht Willem de Zwijger »

Daar ben ik mee eens: zoveel mogelijk mechanisch verwijderen, niet denken dat die omvormer het werk wel voor je doet.
Anderzijds geloof ik ook niet dat je alles pakt met de staalborstel (hoe diep kom je in een putje) en zou ik het restant graag willen inactiveren, want je staat versteld hoe actief dat blik soms wil roesten, het lijkt soms wel of het spul behekst is, en de roest van binnen uit komt. Als je na mechanische reiniging (bv stralen als Rodeo) er een middeltje opgooit en zwarting ziet (hetzij van Fertan dan wel fosforzuur) dan weet je zeker dat er toch reactieve molecuutjes tot rust zijn gekomen. Rust die dan hopelijk niet meer roest.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53244Bericht Willem de Zwijger »

R4F6GTX Automaat schreef: (of ipv zand anders spul, glas, grit, wit ik veul)
Ik las op Internet ergens dat zandstralen je vlakke carosserie soms verandert in een kromgetrokken ellende. Is in het verleden ook wel eens hier op het Forum gememoreerd. Als verklaring werd gegeven dat de mechanische belasting nogal hoog is, en er bij de botsing veel warmte vrij komt die in het materiaal gaat zitten. Persoonlijk kan ik me die thermische belasting niet zo goed voorstellen, je blaast heel veel expanderende dus koude lucht mee, maar die mechanische belasting wil er bij mij wel in. Anyway, je ziet ze wel stralen (in USA, wellicht toch wat dikker blik) maar dan met soda, iets uit de bakkerswereld geloof ik.
He Goof, jij hebt ervaring met spuiten toch (die rode), is dat 2 k ? Hoeveel liter was je daarop kwijt ?
Plaats reactie