2 komponenten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

2 komponenten

Bericht: # 52846Bericht Willem de Zwijger »

Een jaar geleden of zo hadden we een errug leerzaam topicje over 2 komponenten lakken en zo, maar helaas stond dat onder diversen en is het weg. :cry:
Nou wil ik steeds liever de auto('s) van een vers laagje verf voorzien, en heb ik de eerste ervaring opgedaan met de bovenbeker spuit op de compressor, 2 komponenten verf gekocht en dat ging prima. Op keukenkastknopjes.
Nu wil ik dus verder, ik denk dat ik maar eens met de giraffon begin, dat is een lekker klein ding.
Nou heb ik in het verleden altijd met acrylaat spuitbusjes gewerkt en daarbij soms het bijzonder vervelende verschijnsel meegemaakt dat je van die uiterst vervelende craquele krijgt, verschrompeling van je nieuwe laag, vaak op een randje van oude lak met kaal metaal. Het oude verflaagje is daar heel dun (omdat je je best hebt gedaan om het zo strak mogelijk te schuren) en lost blijkbaar op in het oplosmiddel van de acrylaatlak, oftewel in de thinner.
Vraag 1: Kan ik dit met 2k lak ook verwachten ? Bestaan er trucs om dit gegarandeerd te omzeilen ?

Verder heb je wel eens dat je plamuurt, en dan met water schuurt. Dit kan er toe leiden dat de plamuur water opzuigt, die er een jaar later toe leidt dat je een heel lelijke bult krijgt.
Vraag 2: Hoe omzeil ik dit ? 2 k plamuur of zuigt die ook ? Welke ?

Dan nog het punt: je schuurt het metaal helemaal kaal, maar ja, wat is helemaal, als metaal eenmaal door het roestmonster is aangetast krijg je het vaak niet helemaal meer weg, het zit er een beetje 'in'.
Vraag 3: wat is de beste primer die je kunt gebruiken ? Ik las ergens iemand over 'etsende primer', zegt iemand dat wat ?

Verder lees ik over het spuiten van de kleurlaag als een twee komponenten lak, en daaroverheen een 2 komponenten blanke lak.
Maarrr, je ziet wel eens van die auto's waarbij de blanke laag los komt te liggen van de kleurlaag, en dat is lelijk !!
Vraag 4: waar moet je op letten om dit te voorkomen ?
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 52849Bericht Bruutmans »

Als je een randje krijgt van een onderliggen laklagje,dan heb je je voorbereidend werk niet goed gedaan.

Je zegt een stuk kaal metaal en dan het randje van de oude laklaag.
Zet er een epoxy primer overheen,dit dekt je metaal af en je randje.
Dit mag royaal,niet te want dan gaat het weer druipen,maar genoeg om iets over te hebben om te schuren.
Je moet een stuk kaal metaal met een oude lakrand "ten alle tijde" afsluiten met een primer!!!
Doe je dat niet dan gegarandeerd slechte resultaten.
Kaal metaal met roestpunten door blijven schuren tot het weg is,ook wer gegarandeerd op de lange termijn problemen,het metaal moet "kaal" zijn.

Nu schuur je weer,met fijne op waterbasis schuurpapier,je zal het principe vast wel kennen.
Je hebt nu je randje weg en alles is meteen "afgesloten".
Mocht je nou putjes hebben of andere vervorming van het metaal,die je er niet uitgeklopt krijgt kan je altijd nog een laag "filler" aanleggen.
De truc van filler is deze : nadat je de fille rhebt aangebracht en ze is droog,pak je een spuitbus zwarte verf,of andere kleur die afsteekt tegen de filler.
"spetter" er wat verf op.
Laten drogen.
Nu weer aan de slag met je fijne op waterbasis schuurpapier.
Je ziet nu,door de spetters,waar je de oneffenheden weghaald.
Regelmatig voelen helpt ook,maar wel met natte handen,alles zo glad als een babykontje en dan kan je aflakken.

Als plamuur water zuigt,moet je het lang genoeg laten drogen alvorens te gaan lakken!Fohn helpt ook.Of lampen,eventueel een infrarood lamp.
Let wel,het zijn chemische processen!!Niks jagen.
Etsende primer ken ik niet,wij gebruikten altijd epoxy-primer meen ik me te herinneren.

Een blanke laklaag over je kleurlaag(mono) is nooit verkeerd,je conserveert op die manier je kleur!!
Loslatende blanke lak komt wel eens voor als de blanke lak vermengd word met de mettalic kleur,ook als de lak enorm oud is en mensen erg overijverig de wagen ieder weekend boenen en waxen en al dat.
Normalerwijze laat een blanke laklaag niet zo gauw los hoor.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 52857Bericht Willem de Zwijger »

He, bedankt vakman. Dus jij hebt nooit verschrompeling gezien bij gebruik van epoxy primers ? Dat klink erg hoopvol !
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 52859Bericht Bruutmans »

Verschrompeling?
Sinaasappel-effect bedoel je?
Of blaasjes?
Dat kan voorkomen als je `t te heet stookt.
Zolang je maar in de gaten houd dat het een chemisch proces is en dat heeft tijd nodig.
Alles moet echt goed uitgehard zijn!!,infrarood lampen warmen vanaf de plaat naar buiten toe,gewone lampen van buiten naar binnen,dus je bovenste laagje is wel droog,maar dat zegt niet dat je binnenste al helemaal gedroogd is.
Zet je hieroverheen toch een laag lak,dan sluit je die dus af,terwijl er nog iets naar buiten moet en dat gaat wringen om eruit te komen.
Dus je basiswerk is echt de belangrijkste.

Maar leg uit verschrompeling,kan veel zijn he. :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 52861Bericht Goof »

Het loslaten van de ondeliggende laklaag is mijns inziens te verklaren door het gebruik van 2 incompattible soorten lak. Als je een thinner gedragen lak over een alcydlak (kozijnenverf) heen zet, komt de alcydlak los en krijg je die "ader" structuur.
Etsende primer bestaat wel degelijk. Ook wel haftprimer genoemd. Gebruik het zelf ook wel eens. Is tevens een 2k primer en waterdun. Wat je ook kunt doen bij blank metaal is een fillerprimer gebruiken. Heb je filler en primer ineen. Als je die op 2k basis koopt en je mengt er van hetzelfde merk een half litertje 2k lak bij in de kleur die je uiteindelijk wilt hebben, dan is je basis als gekleurd. Voordelen zijn dat je laklaag eerder dekkend is en dat je eventuele krasjes naderdhand veel minder ziet.
Deze fillerlaag vervolgens schuren met waterproof tot ie bijna glanst. Dan laklaag erover. Als je het heel goed wilt doen deze ook weer met waterproof gladschuren en dan uiteindelijk blanke laklaag erover.
Deze kan eventueel nog nagepolisjt worden om een echte showroomglans te krijgen. Maar je mag al heel tevreden zijn met jezelf denk ik als er geen druipers te bekennen zijn.

Veel succes!
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 52868Bericht ms.dageraad »

Hier is wel heel veel vakkennis aan het woord. Misschien kan deze domme bootjesman nog iets toevoegen. De 'cracquellee waar willem over praat lijkt mij 'schroei'. Dit ontstaat als je een te dikke laag verf hebt die nog niet droog is. Het wordt net een gerimpeld oud omaatje.
Plamuur die water opzuigt kan volgens mij alleen maar polyesterplamuur zijn. Staalplamuur wordt het ook wel genoemd. Dit is de soort waar maar een heel klein beetje harder bij hoeft. De harder is meestal rood, maar ook wel in wit verkrijgbaar. Voordeel van deze plamuur: Het is goedkoop en droogt lekker snel. Nadeel : zoals je merkte, het is poreus. Als je epoxyplamuur gebruikt, dan heb je geen last van vochtopname. Nadeel is wel dat deze meestal 24 uur moet doorharden voor je kan schuren. Ik heb eens een hele boot opnieuw moeten plamuren en schilderen, omdat de polyesterplamuur het oplosmiddel uit de verf had opgenomen. In de zon verdampte dit oplosmiddel alsnog met als gevolg een boot met blaren.
Succes! Je auto wordt ongetwijfeld een plaatje. Ik hou het nog maar even bij de kwast. En plamuur vind ik echt niet nodig. Mijn auto is oud en daar is ie trots op!
oant sjen,
PEET
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 52872Bericht Willem de Zwijger »

Harstikke bedankt voor de tips jongens.
Over die verschrompeling: bij het kever-Forum vond ik de volgende frase:
Bij vele oude auto's is spuiten vaak een probleem vanwege randaftekeningen, ofwel opbranden van oude laklagen. Meestal gebeurd dit met het spuiten van de 1e vloeiende kleurlaag. Dat komt omdat er in het oude 2K systeem veel oplosmiddelen zitten, en deze lossen dus ook een beetje de laklaag daaronder op. Vervolgens memoreert hij dat watergedragen 2K dit nadeel niet heeft omdat het veel minder agressief is, iemand ooit gewerkt met watergedragen 2 K ?

Ik heb dit verschrompel verschijnsel zelf een paar keer meegemaakt bij het overspuiten van voorspatborden met acrylaatlak, de gewone thinnerbasis spuitbusjes, je bent zwaar de pineut, want je kunt alles wat je er tot dusver op heb gespoten er met thinner weer afhalen, echt pokkewerk.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53010Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben even het investeerderspad opgegaan, en heb een goed gesprek gevoerd met de man achter de toonbank bij Jerry in Amsterdam. Hij had de volgende wetenswaardigheden te melden:
1. Ik had tot dusver bij hem spuitbusjes gekocht waarop ik tot mijn verbazing '2k' zag staan (vanmiddag pas). Terwijl de benzine er toch lelijke sporen op had gelekt, ik dacht dat 2k lak benzinebestendig was. Zijn verklaring: de 2k lak in een spuitbus werkt eigenlijk niet met een verharder maar met een converter, anders zou het busje na 4 uur uitgehard zijn. Het product is uiteindelijk behoorlijk zachter dan de 2k die je zelf mengt en binnen 4 uur moet verspuiten. Daarmee klopte mijn wereldbeeld weer een beetje.
2. Ik zeg: ik zoek een 2k primer die zo weinig mogelijk de onderliggende oude laag kan oplossen. Hij zegt: dat weet ik niet, ik heb 2k epoxy primer, die heeft als voordeel dat hij op alle metalen hecht. Ik heb ook een 2k primer die meteen ook als vuller gebruikt kan worden op staal. Na rijp beraad heb ik allebei gekocht, die 2k epoxy heeft nl geen verdunner nodig (en ik hoop dus dat hij minder oplossend werkt), de vuller wel, en ik wil gewoon eens kijken hoe ze bevallen.
3. Dan de afwerking: hij zegt: je moet de primer goed laten uitharden, evt met de filler erachteraan tot het vlak is, goed uitharden, dan schuren tot 800 of zo, dan zet je de kleurlaag erop, en 5 minuten later de blanke lak, daar tussendoor niet uitharden of schuren, nat in nat. Klinkt een beetje griezelig (druipers ?).
Ik heb ook nog zo'n kleefdoekje meegenomen waarmee je alle stof wegneemt na het schuren
4. Ik vroeg of ik extra verdunner nodig had voor het schoonblazen van de spuitbeker, hij zegt nee, daar moet je spoelthinner voor nemen, dus daar heb ik gelijk de minimum afname van 5 l meegenomen.
Kost wel een klein vermogen, maar daarvoor heb ik dan wel 1liter 2k epoxy primer, 0,5 liter 2k fillerprimer, 1 liter verharder voor de primers, 0,25 liter wit (nr 355), 0,25 liter blank, 0,25 liter verdunner, 0,25 liter harder, 1 kleefdoekje, 5 liter spoelthinner, samen 128 Euro.
Weet iemand hoeveel liter kleur dan wel primer je normaal op een auto (F6) kwijt raakt ?
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53014Bericht Bruutmans »

Die laatste vraag is voor mij een gok willem,ik ben spotrepair spuiter geweest en geen lutrospuiter,ik gok 3 a 4 litertjes.
Dat doekje kan een hoop voor je doen.
Haal ook dat rubberen tonnetje,met een paar schuurschijfjes erop.
Als je toch met dat doekje aan de haal gaat en je gaat storen aan kleine oneffenheden op de wagen (zoals stofdeeltjes,of hele kleine druppeltjes) dan kan je met dat schuur"steentje"/"tonnetje" dat soort oneffenheden heel mooi wegwerken,daarna wel even oppeotsen en klaar,maar das echt iets voor de mierenneu.. eeu....eter. :lol:
Of je wagen moet er vol mee zitten.

Ik denk dat de epoxy je wel zal bevallen,tenminste dat was wel mijn favoriet.Zie je wel dat ook die man zegt dat je het goed moet laten uitharden!!
Hahaha ja je voorwerk is het belangrijkst hoor.
Succes willem,hou je ons op de hoogte met foto`s eventueel?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53021Bericht Willem de Zwijger »

Uiteraard laat ik jullie delen in de plaatjes. Ik ben nu aan het nadenken, nee zeg maar rustig piekeren, over de hele logistiek, plaats, afscherming.
Ik heb de volgende randvoorwaarden:
- een garage en een oprit,
- ik wil er niet veel langer dan 6 weken over doen want de auto moet rijden.
Dit bracht mij op het volgende plan:
1. Bouw een tentachtige constructie op de oprit
2. Spuit de deuren, motorkap, bumpers in de garage
3. Gebruik de garage verder als opslag voor de stoelen, banken, ruiten en verdere losse troep
3. Spuit de auto in de tent op de oprit.
Gezien de buitentemperatuur moet ik denk ik maar mikken op mei / juni; de auto moet weer rijden in augustus.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 53022Bericht Bruutmans »

6 weken!!!!
Ga je iedere dag 1 onderdeeltje doen dan?
Nou das ruim gemeten hoor.
Ik vermoed binnen een week heb je het af.
1 dag voor afbouw,1 dag voor opbouw,1dag voor schuren binnekant en primeren,1dag voor schuren buitenkant en primeren,1 dag voor binnenkant spuiten,1 dag voor buitenkant spuiten,1 dag over voor akkefietjes en tegenslag.
Ow w8 ff.
Word iets langer he.
1,5 week.
Nog een paar dagen nodig om extra te piekeren,hahaha,en de tent op te bouwen,garage voor te bereiden,ja anderhalve week ben je klaar,als je alleen het weekend werkt dan klopt jouw 6 weken aaridg willem :wink:

Ja spuiten bij een temperatuur vanaf 15 graden ongeveer.
Als het echt warm is en de lak is al enigszins aangedroogt zou ik ze zelfs naar buiten duwen en in de zon zetten(soort lampeneffect).

Ow ja en niet stiekum een tap aansluiten in die partytent van je he!! :wink: :D
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 53028Bericht Mummelvrouw »

en Willem, houd de windwaarschuwing in de gaten: zoals al eerder vertelt hebben wij ook ooit buiten, onder een tent, de auto gespoten - en toen kwam de Saharawind incl. stof/zand aanwaaien! Gebeurt niet vaak - maar met de lak is het nooit meer goedgekomen :cry:
___________________________________
Afbeelding
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 53047Bericht ms.dageraad »

tent: pijpjes of latjes in een boog opzetten. Even experimenteren welke bocht haalbaar is. Diagonale spandraden erin, en dan transparant folie erover heen. Je hebt dan een broeikas die stormvast is. Het kopschot moet je gewoon van spaanplaat oid maken. Niet duur. (In elk geval goedkoper als die spoelthinner en andere rommel). Voor 6 weken blijft dat wel waterdicht.
In de broeikas heb je met een beetje zon in maart al temperaturen waar je wat mee kan. Ik heb ook goeie ervaringen met noppenfolie. Met epoxylijm bouwde ik daar oventjes van. 1 of 2 elektrische kacheltjes stookten het binnen no time (droog!) naar de 40 graden.

Succes
oant sjen,
PEET
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53050Bericht Willem de Zwijger »

Bruutje schreef:,als je alleen het weekend werkt dan klopt jouw 6 weken aaridg willem :wink:
Ja, als mijn baas me niet op straat zet kan ik alleen in de weekends en avonden werken, het positieve daaraan is dat de droogtijd dan mooi in de werkweek kan vallen.

Ja, zand en vliegen zijn uiterst bedreigend, die tent wordt dan ook geen partytent, maar iets wat aan alle 6 kanten dicht moet kunnen. Een spuitcabine zeg maar (slik, wat zeg ik nou weer...).

He, Brutus, mag ik jou brein even volledig leegplukken ?
1. Welk gereedschap gebruikt een echte spuiter ? (bv speciaal soort schuurmachines oid ?)
2. Wat doet een vakman tegen stof ?
3. Hoe pakt een vakman carosserieschades aan ? Een van de waardeloze punten op mijn carosserie is de plek voor waar ik een stuk heb weggeslepen om bij de driehokjes te kunnen (zie mijn avatar). Ik heb het carosseriedeel er met enkele puntlassen weer opgezet, de boel met polyester plamuur vlakgemaakt, en toen met spuitbusjes de primer en eindlaag aangebracht. Maar na 3 jaar zie je de naad er behoorlijk doorheen roesten, en nu wil ik het eens en voor altijd goed doen. Welke strategie moet ik volgen na kaalschuren en ontroesten ?
a. met zoveel mogelijk puntlassen dichtlassen, primer, plamuur, filler, eindlaag
b. de naad naar binnen tikken, primer, dikkere plamuur, filler, eindlaag ?

En moet je altijd eerst primer, en dan pas plamuur opbrengen, of is eerst plamuur, dan primer ook goed ?
En welke plamuur zou jij gebruiken ? Ik heb tot dusver 2k polyester plamuur (grof) en sneldrogende autoplamuur (fijn) gebruikt, maar inmiddels heb ik ook 2k aluminiumplamuur in huis (nog niet geprobeerd).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 53051Bericht Willem de Zwijger »

Leuk idee van die tent...krijg je dat zo echt windbestendig ?
Ik zat een andere kant op te denken: Ik heb aan twee kanten al een muur: aan de kopse kant de garage ingang en aan 1 zijkant het huis, ik zit te denken om aan de andere zijkant een schutting te bouwen, dan hoef ik 'alleen maar' de andere kopse kant en het dak te doen. Een doorzichtig dakje is inderdaad wel fijn als broeikaseffect.
Plaats reactie