Lijnolie

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Jan
Berichten: 238
Lid geworden op: do aug 01, 2002 2:00 am

Lijnolie

Bericht: # 45057Bericht Jan »

wat is het verschil tussen rauwe en gekookte niet dat de ene gekookt is ook ik snap dat nog wel wel. Maar het verschil in de balken en welke is de beste.Bij de welkoop is alleen de rauwe te koop.
Gr jan
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 45060Bericht Mummelvrouw »

als je onder de optie zoeken "Lijnolie"intoetst, heb je heel veel informatie
bij "sleutelen...

"success
___________________________________
Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 45061Bericht R4F6GTX Automaat »

Je moet de rauwe hebben, die droogt langzaam (2 maanden). De gekookte is in een paar dagen droog en doet dan zijn werk niet meer zo goed. Lees elders op het forum; is uitvoerig beschreven of vraag anders MS Dageraad, dé expert op dit gebied. 8)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 45063Bericht Willem de Zwijger »

Ik denk dat de volgende methode de beste is:
1. Gooi er eerst gekookte lijnolie met siccatief in, die dringt in alle kieren en gaatjes en droogt snel.
2. Gooi er dan ongekookte in, die schijnt bijna niet te drogen.

Ik ga dit bij mijn GTL doen na ervaring op de F6 waarbij ik 2 liter gekookte lijnolie zonder siccatief nog een week zag nadruppelen; het valt niet mee om alle gaatjes dicht te krijgen, en sommige plekken kun je slecht bijkomen.

Nog een waarschuwing: Die tekst op de fles over broei is absoluut geen grapje, ik was het vergeten en dat kostte me bijna mijn garage...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 45065Bericht R4F6GTX Automaat »

ìn gekookte lijnolie zit al sicatief dus dat hoef je er niet nog eens bij te doen. Maar ik dacht niet dat het zelf in de naden en kieren kroop zonder een impregneermiddel erbij te doen tenzij je je R4 kan laten draaien, op een betonmolen binden of zo...
ms dageraad

Bericht: # 45092Bericht ms dageraad »

paul,

zullen we een r4-klutser gaan maken? Die betonmolen is een fantasties idee!
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 45093Bericht otogazzi »

En dan na de klutser....

HOP! Zo het lijnoliedompelbad in :lol:

Maaike
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 45094Bericht ms.dageraad »

Ik leer ook nog steeds bij. Gekookte lijnolie met siccatief droogt sneller en wordt harder. Dus er zit geen siccatief door gekookte lijnolie. Maar gekookte lijnolie droogt wel. Dus de volgorde in mijn volgende lijnolie-project wordt (ook dankzij de goeie adviezen van de Zwijger) gekookte lijnolie zonder siccatief in de balken. Dit 2 weken laten drogen. Dan gaten aan de onderzijde afdichten met waarschijnlijk stopverf. en dan rauwe lijnolie in de balken.
Buitenop komen eerst twee lagen Prenol zonder siccatief en dan nog een of twee lagen met gekookte lijnolie verdunde aluminiumverf. In het belgische noemen ze dit ijzerglimmer. Deze verf sluit 100 % af. Ik gebruik hem ook tussen teer en een gewone verfsoort. De teer zweet dan niet door. De wielkasten van mijn 16 zitten er ook in en zijn na 4 jaar zonder onderhoud nog steeds perfect. Helaas heb ik nooit meer gelegenheid gehad om de rest te doen en die is dus mooi bruin aan het worden. De volgende 16 gaat 20 jaar mee is de bedoeling.
oant sjen,
PEET
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 45097Bericht R4F6GTX Automaat »

bijna goed, alleen lost stopverf op of wordt zacht en bijna vloeibaar door de rauwe lijnolie dus daarmee de gaatjes dichtstoppen is minder. Kunt beter kauwgom nemen of die teertape met aan eén kant ammelulliumfolie.
verder in gekookte lijnolie zit wel sicatief (of zoiets) en ongekookte niet, maar dat zal alleen een schrijffoutje van je zijn. (zie up)
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 45099Bericht ms.dageraad »

Is geen schrijffoutje. Ik had van iemand gehoord dat gekookte lijnolie gewoon lijnolie met siccatief is. Dat heb ik ook op het forum geschreven. Maar ik heb laatst met een oude schildersbaas gesproken over lijnolie en die zei heel stellig dat gekookte lijnolie geen siccatief bevat. Daarom is het nog best mogelijk, dat ze jou flesjes met siccatief toegevoegd in je maag splitsen. Maar gekookte lijnolie droogt zo goed omdat de polymeerstructuren door het kookproces veranderen. Maar uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat het met siccatief nog beter droogt. Misschien weet Brecht hier nog een nuttig rapportje over te vinden in de bib van z'n baas?
oant sjen,
PEET
Plaats reactie