lijnolie behandeling

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

lijnolie behandeling

Bericht: # 44212Bericht otogazzi »

maar weer eens een vraagje over lijnolie :D

Ben de auto een behandeling aan het geven. maar de vraag is hoeveel!?

Heb voor (onder de kokus matten ) links en rechts een mooi gat gevonden om de lijn olie in te gooien. zo ook de koker balken links en rechts. daar zitten van die ovale rubberen doppen die je eruit kunt peuteren. en dan kan daar mooi de lijn olie in.

maar de vraag is hoeveel. Een fles (1liter, 4,76 euro bij de mulimate) per koker balk? of een halve? een derde? een scheutje? en hoeveel is dan een scheutje?

Ben nu door m'n eerste fles heen en heb vóór onder de kokos matten links en rechts beide kanten met ongeveer een derde liter gevuld is dit genoeg? teveel? te weinig.

lijn olie specialisten hoeveel gooien jullie erin? En zijn er nog meer plekken waar het in kan?

groeten nico
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 44225Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben net begonnen met mijn eerste wankele, wellicht zelfs glibberige schreden op het gebied van lijnolie. Na een hoop geknoei stel ik de volgende werkinstructie voor:
- zorg dat je een goed gevulde pot bitumen bij de hand hebt.
- zorg dat je voldoende lappen en doeken onder de auto hebt liggen
- dicht eerst alle gaatjes die je kunt zien
- als je net gelast hebt, zet dan een dikke laag bitumen op de gelaste naden
- giet er nu per balkdeel een kopje of zo in, het voordeel hiervan is dat er nooit meer uit kan lekken dan een kopje per balkdeel
- kijk meteen onder de auto om te zien waar het lekt, veeg daar de olie weg en probeer er bitumen op te smeren om het gaatje dicht te krijgen
- lijnolie lijkt zich aardig met bitumen te mengen, en je krijgt een papperig laagje wat op het eerste gezicht het lekje stopt. Of dit ook de tand des tijds kan weerstaan kan ik alleen maar hopen.
Ik heb er in totaal 2 liter ingegooid (eerst een kwart liter met de compressor met onderbeker ingespoten om de bovenkanten en zijkanten ook goed te raken, de rest met een trechtertje klok-klok-klok.
Het ruikt heerlijk, ik ben heel benieuwd hoeveel er vannacht alsnog door de bitumen heen trekt en morgenochtend op de oprit ligt......
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 44228Bericht Rodeo-6 »

Hoi Mannen

We zijn weer terug en jullie zijn lekker aan het lijn olieen, goeie zaak.
Dageraad heeft nog een beetje last van een jet-lag, maar volgende week zijn we er weer helemaal. :wink:
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 44234Bericht otogazzi »

Vanmorgen een aantal lijn olie vlekken onder de auto geconstateerd.
links en rechtsvoor 'zweet' de olie aardig naar buiten toe.
denk dat ik in gulpen de auto maar met de neus de berg op zet, kan door de balken de olie ook naar achteren lopen :D

groeten nico
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 44236Bericht Willem de Zwijger »

Nou, bij mij lagen er behoorlijke vlekken onder, het spul was tot de voorbalken doorgedrongen en daar uitgedruppeld. Ik zag ook op meerdere plaatsen aan de zijkant van de balken / rand van de bodem dat er lijnolie doorkwam op de naden, dat geeft wel een heel goed gevoel, want dat zijn nou net de plekken waar het roestmonstertje ook graag tussen kruipt. Ik heb vanochtend een verse pot bitumen bij de Brezan gehaald, ik veeg de lekplekken schoon met terpentine en smeer dan de bitumen met de kwast.
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 44238Bericht otogazzi »

huh, wat is bitumen precies voor spul?
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
sir lochlander
Berichten: 233
Lid geworden op: do mar 04, 2004 2:00 am
Locatie: Leuven, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Bericht: # 44245Bericht sir lochlander »

Is dat een soort nadenkit, bitumen?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 44246Bericht Willem de Zwijger »

Het is een vrij dikke smeuiige massa die zichprima met een brede kwast aan laat brengen, volgens mij uit de familie waar ook asfalt en teer uit voorkomt. Je koopt het in een literblik bij Brezan oid. Het is na een dag droog, en kun je er nog een laagje op zetten. Ik smeer het overal waar je uit het zicht bent, zeker onder de auto. Vroeger gebruikte ik een spuitbus met body coat, maar met die bitumen en kwast kunt veel gerichter werken vind ik. Die body coat ging barsten als je het er lekker dik op had zitten.
sir lochlander
Berichten: 233
Lid geworden op: do mar 04, 2004 2:00 am
Locatie: Leuven, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Bericht: # 44267Bericht sir lochlander »

De beschrijving doet me denken aan wat ze hier nadenkit noemen, na het lassen over de naden smeren om zeker alle gaatjes toe te hebben. Het wordt ook met een borstel uitgesmeerd en als het droog is lijkt het rubberachtig. Is het zo niks?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 44274Bericht Willem de Zwijger »

SCHRRRRRIIIIIIKKKKKK
Kom ik vanochtend in de garage, ruik ik brandlucht. Ik denk: compressor doorgebrand of zo, maar die zat niet aangesloten. Na lang zoeken en denken kom ik op het idee: lijnolie --> broei, en ik kijk bij de lappenmand. Ligt daar op de grond de oude ochtendjas die ik had gebruikt om alle lijnolie die op de grond lag te absorberen, alleen de randjes nog herkenbaar, verder helemaal verkoold !!!!!! Sporen van vlammen zie je nauwelijks, blijkbaar zijn het heel lage vlammetjes want vlak in de buurt stond de lappenmand die niet is gaan branden. Dat had me bijna een nachtje met politie, brandweer, nieuwsgierige buren, ontruimen, tienduizenden Euro's schade, heel veel ellende opgeleverd. Dus als je lijnolie ziet en je gaat deppen: remember me.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op zo sep 12, 2004 9:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 44275Bericht Willem de Zwijger »

Die nadenkit, ja, ik zag bij Brezan een pot waar nadenkit op stond, en dat was een nitrielrubber. Bitumen is geen rubber, maar lijkt er wel op.
Verder heb ik nu alle lekken dicht op 1 na, ergens bij de voorbalk lekt nog iets. Koste wel een paar uurtjes werk gistermiddag.
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 44403Bericht ms.dageraad »

Klinkt allemaal heel goed mannen en vrouwen. Dat worden allemaal 4tjes die nog 20 jaar meegaan. of langer. Die bitumen is wel een goed idee. Ik had er nooit aan gedacht. Al lijkt het me smerig. Lijnolie lost dat spul namelijk op. Dus het wordt een vieze plakkerige zooi onder je auto. Ik zou de auto gewoon op een stukje plastic zetten. zodat je terras, garage of tuintje een beetje schoon blijft. Al is lijnolie volledig milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar. De uitlekkende olie droogt nl. in de naden. Na 2 weken de behandeling herhalen, zal al veel minder lekkage geven.

Dat van die poetslappen spijt me erg. dat wist ik eigenlijk wel. Gelukkig is het meegevallen! Ik hang ze na gebruik altijd uit. Dan loop je geen risico.
oant sjen,
PEET
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 44426Bericht Willem de Zwijger »

Ja, een lap plastic onder de auto is een goed idee.
Ik heb inmiddels de nare lucht van verbrande lijnolie in de garage hangen, en ik verbeeld me heel sterk dat ik dat ook in de auto ruik. Komt iemand dat bekend voor ? Geef mij maar de lucht van verse lijnolie, die is lekker.
Dat uitharden van die olie, daar ben ik erg benieuwd naar, en dan ook of die bitumen weer lekker hard wordt.
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 44543Bericht ms.dageraad »

uitharden is een groot woord. het blijft altijd een beetje zacht. Rauwe lijnolie droogt heel langzaam. doet er misschien wel een jaar over. gooi er 3% siccatief door en het duurt 24 tot 72 uur. Dat hangt af van de mate van ventilatie. temperatuur heeft weinig invloed. Dus is het 's winters ook toepasbaar. In de balken geef ik de voorkeur aan rauwe olie.
Gekookte lijnolie droogt in ongeveer 24 uur, maar zonder siccatief blijft het enigszins plakkerig. Ik vind dat ideaal voor de volgende, met lijnolie en siccatief gemengde, laag. Hierbij is 3% voor de hoeveelheid lijnolie, niet voor de hoeveelheid gemengd product!
oant sjen,
PEET
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 44572Bericht Willem de Zwijger »

Groot lijnoliespecialist, na al deze wijsheid rest ons alleen nog je antwoord op de prangende vraag: hoeveel liters kieper je erin ?

Over je opmerking: eerst zonder, daarna met siccatief had ik eigenlijk precies het omgekeerde gevoel: maak eerst en eind aan het lekken doordat de drogende olie de gaatjes en kiertjes stopt, gooi er daarna olie in die zo lang mogelijk vloeibaar blijft. Het liefst zou je een laagje klotsende olie in je balken hebben zodat alles optimaal met olie bedekt wordt.
Plaats reactie