anti roest -- een vergelijking gevraagd

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 41641Bericht ms.dageraad »

goed zo peet.
je snapt het!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 41647Bericht brecht »

...rest kaalgeschuurd en een soort hammerite gebruikt... :smile:
Als het goed is kaalgeschuurd roest het toch niet VERDER aangezien er dan geen roest meer zit, bij een goede laklaag zal eronder toch ook geen roest ontstaan?

Ik heb trouwens aardige ervaringen met het roestomvormend roeststoppend vermogen van Hamerite, jullie niet zo te horen?
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 41662Bericht ms.dageraad »

Je hebt gelijk brecht. Maar je hebt dan nog steeds een laag OP het staal. en lijnolie kruipt er in. Ik heb een schip gezien wat al 100 jaar in dezelfde familie was. Het werd uitsluitend onderhouden met lijnolie. De olie zweette letterlijk aan de binnenkant door het staal heen! Het lijkt onmogelijk, maar ik heb het zelf gezien!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 41668Bericht brecht »

(tv stemmetje)

"maar Mike! het is gewoon ameezing!"

maar ik geloof je wel hoor :smile:
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 41675Bericht Rodeo-6 »

Zelfs ik, verwent dinitrol-man, tuff-coat eigenlijk, ben overtuigd geraakt van de kwaliteiten van gekookte lijnolie.
Ken iemand met een mega grote drijvende stalen bak, die dat ding helemaal volgesmeerd heeft, op 1 stukje na.
Dat stukje roest, de rest niet.
Theunis (ex-bassie) heeft het ook ondergaan.
En Theunis is er heel blij mee.

Nog even iets technies.
Roest is yzer oxide, met niets krijg je dat uit yzer.
Voor de ongelovigen.
Neem een stukje gestraald yzer en smeer er fertan op.
Na de lijnolie kan je er van alles op smeren.
>> Doe mij maar een DAF <<
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 41691Bericht Helmertje »

Het lukt me niet 100% van de roest weg te halen....
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 41737Bericht luigi »

zijn er ook mensen die eerst tectyl op het staal smeren en dan verf?

ik heb voor bij de voeten roest. lijkt ook door te gaan in de naden, richting motor, als je begrijpt wat ik bedoel.

als ik alles netjes roestvrij maak, ben ik bang dat het alsnog door gaat. Maar, als ik het goed begrijp moet ik daarvoor lijnolie gebruiken?
OPA
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 2:00 am
Locatie: Den Haag

Bericht: # 41771Bericht OPA »

Ja, en gooi het dan in die gaten in het schuine vlak onder de pedalen en idemdito daarnaast.
Dan komt het in die holle ruimte terecht.
Als je er dan genoeg ingooit (zodat er een laag van ca. 1 cm. instaat, loopt het helemaal naar de voortrein.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 41772Bericht Ron »

Ik begrijp het allemaal niet hoor. Lijnolie zet restroestsporen niet om, en het gaat vrolijk verder. Lijnolie is preventie, geen repressie. Noverox en gelijken zetten roest om, dat helpt het meest als je reeds roest hebt.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 41774Bericht Rodeo-6 »

Helaas, pindakaas.

Ook Noverex gaat net als hammerite op het roest zitten, sluit het af waardoor het net lijkt alsof het goed gaat.
Na een jaar gigantisch BALEN, wat dan is de noverox verdwenen en zit er een GAT.

Natuurlijk gaan wij zuinige hollanders niet 1 liter lijnolie halen bij de FIXIT, voor 4 euro nog wat, om het gewoon eens uit te proberen.
NEE, we blijven alle reclame spotjes geloven en geloven niet dat een schip, WAT DUS IN HET WATER LIGT, niet roest omdat het met lijnolie behandelt is.

Roest rustig verder, gna gna gna.
>> Doe mij maar een DAF <<
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 41861Bericht Ron »

Je hebt roest.
Dat schuur je weg totdat je blank metaal ziet.
Daarna roestomvormer er op.
Daarna eventueel verven.
Lijnolie helpt alleen als je nog geen roest hebt. Preventie dus.
Een roestend schip volspuiten met lijnolie helpt geen moer.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 41863Bericht Ron »

Wat ik bedoel is dat je met roestomvormer de nog aanwezige roestsporen omzet. Een hoop mensen denken dat na schuren de boel wel roestvrij is, maar dat is namelijk niet zo.
Overigens kruipt roest vaak net als een houtworm door metaal heen.
Een troosteloze gedachte : op den duur helpt niks en vreet het metaal zich van binnenuit helemaal op. Zeker bij dun plaatwerk is het al gauw afgelopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2004-08-09 14:36 ]</font>
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 41873Bericht ms.dageraad »

Ron je snapt er helemaal niks van! En dat woont in Maassluis. Daar barst het van de schepen. Weet je wat een visser doet met een ruimte die stijf staat van de roest? Vissers varen baidewee vaak op zout water, dus extra slecht voor het staal. Hij flikkert 10 l lijnolie door het luik, doet het luik dicht en gaat varen! Voor hij wegging zei die tegen mij: "Zo,dat roest voorlopig niet verder! Je moet lezen Ron. Lijnolie zuigt door de roest heen. en daarbij is het nog eens niet erg duur. Dat moet jou als 4der toch aanspreken?
Overigens mag iedereen die meer wil weten hierover mij bellen of mailen. Langskomen mag ook. Kan je meehelpen. Alles opgeteld ben ik iets van duizend vk.meter staal aan het behandelen met een verfsysteem op basis van..... Nee dat is een geheim. je raadt het nooit.
_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-08-09 00:43 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 41906Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben inmiddels zover dat ik zeg: elk plekje heeft zijn eigen karakter (bv in het zicht / uit het zicht / binnen / buiten / makkelijk bereikbaar / inspecteerbaar) en afhankelijk daarvan kies je een bescherming die vaak stoelt op eigen ervaring, wat zit er nog in de pot, hoe snel droogt het, wat kost het, ben ik bang dat de boel later in de fik vliegt als er alsnog gelast moet worden, hoe bang ben ik voor roest onder dikke lagen etcetera. Een zoektocht op het Forum geeft denk ik alles wat er te zeggen valt, waarbij het fijne is dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft en je soms tegengestelde adviezen krijgt. Het heeft wel iets van religie, inclusief alle fundamentalisten en vrije denkers.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 41908Bericht Ron »

Ik woon in Maassluis, en daar is geen vissersschip meer te vinden :lol:
Maar het zal allemaal wel hoor. Ik wist niet dat die olie er doorheen zoog.
Ik zou, ondanks de vermeende verhalen uit de praktijk, weleens een test van TNO willen zien of zo.

Ergens is er de overgang roest naar ijzer.
Daar komt geen lijnolie tussen vermoedde ik met m'n achterlijke verstand.
Plaats reactie