Coroless
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Op aanraden van een kameraad van me heb ik een potje coroless aangeschaft. Een heerlijk romige primer die je over roest hen kan zetten. Er staat op de verpakking dat je er binnen een uur of na 24 uur overheen kunt spuiten met acrylaat lak. Maar ik had net de trekhaak mooi opgeknapt, binnen een uur matzwart over de coroless gespoten, en dan trekt op een paar plekjes het matzwart stuk, en kijk je weer op het lichtbruin van de coroless. Iemand dezelfde ervaring ? Datzelfde had ik toen ik bodycoat op spoot (binnenkant spatborden).
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
- Locatie: TILBURG
- Contacteer:
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ovitro, wat is dat ?
Ja, welke middeltjes je allemaal hebt... Kijk, alles heeft zo z'n karakter, en dan heb je ook nog je eigen karakter, nou, en daar ontstaat dan een mix.
Het karakter van de plek: in het zicht ja/nee, buiten ja/nee, kun je er met een kwast bij ja/nee.
Dan het karakter van de middeltjes: Overschilderbaar ja/nee, met de kwast te smeren ja/nee, op roest aan te brengen ja/nee.
En dan je eigen karakter: wat vind je mooi ja/nee, perfectionist ja/nee, geld speelt geen rol ja/nee, veel tijd ja/nee.
Nou, en daar ga je dan.
Het grote voordeel van Coroless is dat het direct op roest kan, en ook overschilderbaar is. Dit in tegenstelling tot Hammerite, dat kan wel over roest, maar is niet overschilderbaar. Bovendien vind ik het nou niet echt goed beschermen tegen roest.
Dus heb ik de trekhaak in de Coroless gezet en daarna matzwart gespoten. Maar je zou ook bitumen met de kwast er overheen kunnen zetten. Of bodycoat eroverheen kunnen spuiten. Leveren allemaal een mat zwart effect. Maar je hebt ook wel mensen die geen bezwaar hebben tegen glimmend zwart, en dan zou ik het eerst denken aan Hammerite. Of Coroless overspuiten met glimzwart. Dan heb je nog de mensen die het niks uitmaakt. Kortom, er zijn eigenlijk duizenden mogelijkheden.
Ja, en dan ken ik sinds kort Owatrol, ik geloof dat je dat ook zou kunnen overschilderen, maar dat weet ik nog niet zeker.
Eigenlijk zouden we een database moeten bouwen met alle onderdelen en de opties die je hebt.
Ja, welke middeltjes je allemaal hebt... Kijk, alles heeft zo z'n karakter, en dan heb je ook nog je eigen karakter, nou, en daar ontstaat dan een mix.
Het karakter van de plek: in het zicht ja/nee, buiten ja/nee, kun je er met een kwast bij ja/nee.
Dan het karakter van de middeltjes: Overschilderbaar ja/nee, met de kwast te smeren ja/nee, op roest aan te brengen ja/nee.
En dan je eigen karakter: wat vind je mooi ja/nee, perfectionist ja/nee, geld speelt geen rol ja/nee, veel tijd ja/nee.
Nou, en daar ga je dan.
Het grote voordeel van Coroless is dat het direct op roest kan, en ook overschilderbaar is. Dit in tegenstelling tot Hammerite, dat kan wel over roest, maar is niet overschilderbaar. Bovendien vind ik het nou niet echt goed beschermen tegen roest.
Dus heb ik de trekhaak in de Coroless gezet en daarna matzwart gespoten. Maar je zou ook bitumen met de kwast er overheen kunnen zetten. Of bodycoat eroverheen kunnen spuiten. Leveren allemaal een mat zwart effect. Maar je hebt ook wel mensen die geen bezwaar hebben tegen glimmend zwart, en dan zou ik het eerst denken aan Hammerite. Of Coroless overspuiten met glimzwart. Dan heb je nog de mensen die het niks uitmaakt. Kortom, er zijn eigenlijk duizenden mogelijkheden.
Ja, en dan ken ik sinds kort Owatrol, ik geloof dat je dat ook zou kunnen overschilderen, maar dat weet ik nog niet zeker.
Eigenlijk zouden we een database moeten bouwen met alle onderdelen en de opties die je hebt.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
- Locatie: TILBURG
- Contacteer:
Ligt uiteraard aan de buitentemperatuur! Maar met een fohn drogen scheelt veel in tijd! Maar zeker een uurtje nadat ik vind dat het droog is. Succes ermee!Op 2003-11-30 21:05, schreef Willem de Zwijger:
Hoe lang laat je het drogen na die tweede laag ?
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
Zoveel kwalen zoveel middeltjes,het lijkt hier soms wel een apotheek.
Ik heb zelf goede ervaring met hammerite antirust primer,een geel/bruin goedje.
Dit doet het goed op licht verroeste delen(vlieg roest) en lasnaden.Dit spul is overspuitbaar met alles,wat erg handig is.
Wat is er trouwens mis met blanke/amber tectyl in de kokerbalken? Dit werkt toch ook goed.?
Ik denk niet dat er een "universeel" middel is of dat het een beter is als het ander.
Het hangt toch van te veel zaken af waar om je een bepaald middel gebruikt. (tijd,snelheid,geld,staat,oppervlak)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2003-12-01 21:49 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2003-12-01 21:50 ]</font>
Ik heb zelf goede ervaring met hammerite antirust primer,een geel/bruin goedje.
Dit doet het goed op licht verroeste delen(vlieg roest) en lasnaden.Dit spul is overspuitbaar met alles,wat erg handig is.
Wat is er trouwens mis met blanke/amber tectyl in de kokerbalken? Dit werkt toch ook goed.?
Ik denk niet dat er een "universeel" middel is of dat het een beter is als het ander.
Het hangt toch van te veel zaken af waar om je een bepaald middel gebruikt. (tijd,snelheid,geld,staat,oppervlak)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2003-12-01 21:49 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2003-12-01 21:50 ]</font>
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Die overschilderbare geel bruine primer van je is waarschijnlijk Coroless, of een product van een andere leverancier wat praktisch hetzelfde is.
Die blanke tectyl heb ik ook in de balken van mijn F6 gestopt een jaar geleden, maar ik heb er mijn bedenkingen tegen gekregen om het er zonder voorbehandeling in te gooien, omdat het niet zoveel inbeeldingskracht vergt om voor je te zien hoe slecht de tectyl zich kan vasthouden aan een roestlaag, en hoe makkelijk de boel dus verder kan roesten onder je tectyllaag. Je wilt die roest graag fixeren, dan wel omvormen, zie het topic Roestomvormen.
Die blanke tectyl heb ik ook in de balken van mijn F6 gestopt een jaar geleden, maar ik heb er mijn bedenkingen tegen gekregen om het er zonder voorbehandeling in te gooien, omdat het niet zoveel inbeeldingskracht vergt om voor je te zien hoe slecht de tectyl zich kan vasthouden aan een roestlaag, en hoe makkelijk de boel dus verder kan roesten onder je tectyllaag. Je wilt die roest graag fixeren, dan wel omvormen, zie het topic Roestomvormen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Een roest onderwerp! Daar weet ik ook wel wat over. Ik het op dit forum al vaker beweerd. Tectyl is waardeloos. Ik heb in mijn leven slechts 3 of 4 chassis behandeld, maar bij allemaal zaten plekken roest achter een gave tectyllaag! Ik heb het er af gehaald. En dat is kl*t*-werk. Dan het hele chassis behandelen met impregneerolie van Aquamarijn. Fabriek staat in IJmuiden. Ik bestel het bij een groothandel in Friesland. 2 liter is genoeg voor een chassis. De impregneerolie zuigt weg in alle velsnaden en rare hoekjes. Je blijft soppen! Als dit droog is breng ik een toplaag aan . Ik heb goede ervaringen met een 50/50 mengsel verf/lijnolie met een beetje siccatief voor het drogen. Alles droogt erg langzaam, maar na bv een week kan je er een toplaag in de gewenste kleur overheen zetten. Voeg daar dan 5-10% impregneerolie aan toe dan droogt het zo strak op dat het lijkt of hij gespoten is.
In de balken doe ik rauwe lijnolie (geen siccatief toegevoegd) Dit kan lekker klotsen en droogt heel langzaam op. Mijn vorige gtl heeft er 7 jaar naar geroken. Ik vind dat lekker, maar dat is persoonlijk.Hij heeft in elk geval 10 jaar niet geroest!
Ik Denk dat ik mijn volgende bodemproject een toplaag van koolteer geef. Wat goed is voor schepen is goed voor auto's. Ik weet alleen nog niet wat dit spul met de rubbers doet.
_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575
p.s. Impregneerolie is hetzelfde als owatrol, maar kost maar de helft! iets van 8 of 9 euro.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-02-27 09:43 ]</font>
In de balken doe ik rauwe lijnolie (geen siccatief toegevoegd) Dit kan lekker klotsen en droogt heel langzaam op. Mijn vorige gtl heeft er 7 jaar naar geroken. Ik vind dat lekker, maar dat is persoonlijk.Hij heeft in elk geval 10 jaar niet geroest!
Ik Denk dat ik mijn volgende bodemproject een toplaag van koolteer geef. Wat goed is voor schepen is goed voor auto's. Ik weet alleen nog niet wat dit spul met de rubbers doet.
_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575
p.s. Impregneerolie is hetzelfde als owatrol, maar kost maar de helft! iets van 8 of 9 euro.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-02-27 09:43 ]</font>
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Ik gebruik die olie ook voor hout. Bootjes, kozijnen noem maar op.
De behandeling zonder koolteer heeft het 10 jaar zonder zelfs maar 1 keer schoonmaken uitgehouden in het Friese. Ik gebruikte deze GTL als een soort trekker voor mijn botenverhuur. Mijn stallingsruimte was een weilandje achter mijn huis. Daar ging ik soms tot de assen in. Kwam ik altijd weer uit! De koeien in de buurt liepen ook op straat, dus er zat ook de nodige zure stront op. Na 10 jaar viel er 1 gat en barste de benzineleiding. Ik had toen geen tijd en dus wacht hij al weer 3 jaar op reparatie. Maar dat komt echt wel weer. De R16 raakt ook al weer aardig op en r4 is toch echt leuker!
De behandeling zonder koolteer heeft het 10 jaar zonder zelfs maar 1 keer schoonmaken uitgehouden in het Friese. Ik gebruikte deze GTL als een soort trekker voor mijn botenverhuur. Mijn stallingsruimte was een weilandje achter mijn huis. Daar ging ik soms tot de assen in. Kwam ik altijd weer uit! De koeien in de buurt liepen ook op straat, dus er zat ook de nodige zure stront op. Na 10 jaar viel er 1 gat en barste de benzineleiding. Ik had toen geen tijd en dus wacht hij al weer 3 jaar op reparatie. Maar dat komt echt wel weer. De R16 raakt ook al weer aardig op en r4 is toch echt leuker!
oant sjen,
PEET
PEET
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden