Roestomvormen

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 30166Bericht jbeekmann »

Op 2003-12-08 14:29, schreef Tom:
Dus als ik het allemaal goed begrijp, schuur je een roestplek op je auto op. je 'doet' (hoe??) er owatrol op (met een kwast ofzo??)
en dan?

Kun je het dan overspuiten (of rollen, etc..), moet je eerst weer gaan schuren? of eerst en primer erop.

Ik las ook 'ergens' op een site dat je owatrol gemakkelijk kunt mengen met lak, of verf of menie, en dat het dan zowel een preventieve als genezende werking heeft op roest?
Yep! Je kan er zo overheen schilderen! Het lijkt na een dagje nog niet helemaal droog, maar dat hoort zo, op die plakkerige laag houdt de volgende laag juist goed. Je kan het kwasten, rollen... wat jij wilt. Een primer is hierna niet meer nodig.
Als je het mengt door je verf dan vloeit de verf mooier en geeft deze een beter beschermende laag. Ook houtwerk is makkelijker schilderbaar op deze manier. Let op dat je niet teveel gebruikt in het mengen, dan werkt het juist weer tegen je.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gast

Bericht: # 30168Bericht Gast »

Op 2003-12-08 18:12, schreef jbeekmann:
.....Je kan het kwasten, rollen... wat jij wilt.

Ook houtwerk is makkelijker schilderbaar op deze manier.
Behangen, gaat dat ook? Lijk me erg leuk....

En van dat houtwerk komt ook mooi uit. Kan ik meteen mijn parketvloer (achterin de F4...) meedoen. :wink:
Esther-VL

Bericht: # 30169Bericht Esther-VL »

dat was ik dus.... Sorry...

Maar.................!

Wat is nu beter voor de roest (of slechter voor de roest en beter voor de wagen....)
direct met een kwast owatrol erop, of de owatrol vermengen met verf en die erop smeren.

En als je dan toch gaat verven met een rol of kwast, dan heb je 'schijnbaar' minder strepen en sinaasappels (las ik een site) Is dat ook zo, of is dat weer zo'n glad verkoopspraatje.

Elk product heeft nadelen... of is dit dé uitzondering
Esther-VL

Bericht: # 30326Bericht Esther-VL »

Op 2003-11-23 20:23, schreef jbeekmann:
......Owatrol. Superspul, echter wel kostbaar! ....
Wat heb je dan wel betaald voor één liter.
Ik heb er juist besteld; 14.50 euro voor een liter en 3 euro verzendkosten.

bij: http://www.georgekniest.nl

dat is een firma die in artikelen voor jachtboten doet.

Volgens de mevrouw aan de 'andere kant van de lijn' kun je met een literbus Owatrol Puur tussen de 16 en 25 m2 behandelen. Dus een F4 moet dan toch wel te doen zijn met 1 bus. En als je het verdunt met lak (of omgekeerd eigenlijk) doe je er nóg langer mee.

Volgens mij is tectyl duurder en doet het niet hetzelfde als owatrol. Dus is dit appels met peren vergelijken, bedenk ik mezelf ineens......

Die jongens van de Duitse on-line store voor renault spullen vragen iets van 16 euro voor een liter en 45 euro voor 3 liter, maar de verzendkosten zijn dan hoger. En bij een plaatselijke firma die restauratie en onderhoud van jachtboten doet, betaal ik (of wie dan ook) 16.66 per liter.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30328Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb hier ook maar een liter besteld voor nog vele gelukkige jaren. Tot dusver had ik een kwart litertje die nu zo goed als op is.
Heeft iemand al ervaring met overspuiten met acrylaatlak, maw op thinner basis ? Oftewel, kun je het ook als primer gebruiken ?
Esther-VL

Bericht: # 30329Bericht Esther-VL »

die vraag had ik ook min of meer.
mar dan nog aangevuld met de vraag wat er gebeurt als je die laag owatrol licht gaat opschuren tbv het nieuwe lakwerk. Moet er wel geschuurd worden?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 30331Bericht R4F6GTX Automaat »

Gewoon erop kliederen. Je houdt die wagen toch niet de rest van je leven? Je zal toch zeker wel eens een echte auto willen rijden?

hahahaAfbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Esther-VL

Bericht: # 30337Bericht Esther-VL »

Ik heb het anders nog prima naar m'n zin in de F4 eigenlijk.
Een echte wagen zei je?
Doe eens een suggestie?
Gast

Bericht: # 30357Bericht Gast »

Op 2003-12-12 21:12, schreef R4F6GTX Automaat:
Je houdt die wagen toch niet de rest van je leven? Je zal toch zeker wel eens een echte auto willen rijden?

hahahaAfbeelding
Hier kan ik het alleen maar hartgrondig mee oneens zijn, R4-ever !
Esther-VL

Bericht: # 30358Bericht Esther-VL »

erg leuk allemaal, maar we zitten nog altijd met de prangende vraag wat er gebeurd als je een met owatrol behandelde plek gaat opschuren. Het is zelfs de vraag of het wel móet gebeuren.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 30359Bericht Goof »

Oh oh wat moeilijk.
Pak een stuk verroest staal, maakt niet uit wat, behandel een plekje met dat spul, laat het drogen, schuur het op en lak het en afwachten maar.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 30361Bericht jbeekmann »

Owatrol hoef je niet op te schuren! Zoals ik al eerder vertelde laat Owatrol een 'kleverige' laag achter, deze zorgt voor de hechting van de volgende laag. Owatrol puur als primer gebruiken is beter dan met verf mengen. Die verkooppraatjes over het voorkomen van sinaasappelhuid en strepen zijn niet alleen verkooppraatjes, maar ook echt waar. Verwacht niet dat je ineens een meesterschilder wordt, maar gebruik het als hulpmiddel. (pfff... het lijkt wel alsof ik het zelf verkoop... (niet waar hoor))
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Esther-VL

Bericht: # 30366Bericht Esther-VL »

misschien ben ik wat lui van aard?
Ik had het wel willen proberen, ware het niet dat ik het product nog niet in huis heb...
Roest daarentegen heb ik genoeg!

Toch bedankt voor de nuttige informatie.....
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 31415Bericht hankleinjan.nl »

wel eens afgedraaide motorolie geprobeert?
Heb ik bij mijn 4tl gedaan achter bovenin het doorgerotte kokerstuk en dan helemaal volgieten en uit laten lekken op oude kranten. Oude kranten wel netjes mileuverantwoord afvoeren. klaar
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 31434Bericht Goof »

Neem dan nieuwe motorolie en geen afgedraaide. Die heeft namelijk al een bepaald percentage vocht opgelopen en kan daardoor het roesten juist weer bevorderen. Overigens denk ik niet dat al dat roet erg bevorderlijk is.
Als we toch gek gaan doen heb ik ook nog een goed voorstel: Eerst droogföhnen, dan tectyleren en tot slot je balken afvullen met silicagel :grin:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie