Roestomvormen

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 29636Bericht brecht »

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29639Bericht Willem de Zwijger »

Ja, die doet dus ook Owatrol, en dan gevolgd door was. Als het het opnieuw zou moeten doen koos ik ook voor Owatrol omdat dat veel minder tijd kost dan Fertan. 1 keer spuiten in plaats van 3 keer spuiten (water, Fertan, langdurig spoelen) + 2 keer drogen. Zo leren we elke dag weer iets nieuws.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29658Bericht Willem de Zwijger »

Nou, ik hoor nu ook tot de gelukkigen met Owatrol in de holle ruimtes. Waarschijnlijk de enige in de verre omtrek die de combinatie met Fertan heeft.
Mijn snaren werden geraakt door het idee van de Owatrol in een spuitbusje, waarbij ik het mooie slangetje van de ML bus zou kunnen toepassen. Kom ik bij de verfboer met de Owatrol en het dopje van de ML bus, blijkt dat dopje niet te passen op een standaard vulbus. Een illusie armer besloot ik het dan maar te verspuiten met dezelfde spuit waarmee ik ook de Fertan had ingespoten, dit is een busje die aan het spuitpistool geschroefd zit(de vloeistof wordt eruit gezogen door de hoge snelheid lucht). Het lucht / vloeistofmengsel verlaat de pijp via een kop van zo'n 15 mm buitendiameter, die druk ik dan tegen de geboorde 6 mm gaatjes en hoop dan alles binnenin een beetje fatsoenlijk te raken. Binnenin de auto gebruik ik uiteraard de afgedopte gaten waar je met paard en wagen naar binnen kan.
Daar kun je ook fatsoenlijk naar binnen kijken, en ik moet zeggen, het zag er prachtig uit, zwart van de Fertan, en glimmend van de Owatrol.
De waslaag laat ik maar even een jaartje zitten, dit ziet er goed genoeg uit.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 29676Bericht jbeekmann »

Goed nieuws dus dat het allemaal gelukt is! Daar zal je trouwe vierwielertje heel blij mee zijn!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29686Bericht Willem de Zwijger »

Ja, het geeft een heel voldaan gevoel, het autootje kijkt blij uit z'n trouwe oogjes, en mijn vriendin is diep onder de indruk van al die onbegrijpelijke verhalen, maar ze voelt aan dat hier op zeer hoog nivo geconserveerd wordt. En dat snappen vrouwen dan weer precies. Die smeerseltjes en cremetjes zijn net zo duur als Fertan of Owatrol, maar dan smeer je het dagelijks ipv jaarlijks...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29785Bericht Ron »

Je viertje wordt er ook wat stiller van.
Vrouwen met crèmetjes zijn niet stil te krijgen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29883Bericht Willem de Zwijger »

Die Owatrol is volgens mij afgeleid van lijnolie, want het ruikt verdacht hetzelfde.
Ik heb inmiddels ook de Polytrol gekocht, die gebruiken ze voor verweerd kunststof en rubber weer wat op te knappen. Ik heb het geprobeerd op de stekkerdoos van de trekhaak en de bumperklosjes, en dat ziet er inderdaad behoorlijk beter uit. Die Polytrol ruikt net als de Owatrol, ik denk dat het praktisch hetzelfde spul is, ook iets lijnolieachtigs.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29886Bericht Goof »

Voor de echte plastic delen zoals grille en spiegels, werk commandant nr 7 heel erg goed. Valma plastishine werkt ook goed, maar de commandant beter.
Als die Owatrol (afgeleid) lijnolie is, dan kun je denk ik beter de echte lijnolie kopen, is verwacht ik een stuk goedkoper.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29993Bericht Ron »

Is lijnolie reactief?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 29995Bericht jbeekmann »

geen id wat je daarmee bedoelt, maar Polytrol werkt zeker wel beter dan lijnolie en werkt zeker niet hetzelfde als Owatrol. Die Polytrol houdt het kunststof echt mooi, ook na wind regen etc. in tegenstelling tot veel andere kunststofpoetsmiddeltjes waarvan er na een paar maanden niets meer te zien is.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30010Bericht Willem de Zwijger »

Lijnolie is niet reactief in de zin van dat er een chemische reactie plaatsvindt. Het is een conserverend goedje wat ergens in trekt waardoor water er niet meer bijkan. Een collega van me gebruikt het ook om de stiksels van zijn schoenen mee te impregneren. Mijn broer heeft het gebruikt op rietmatten in de tuin.
Die Owatrol droogt naar mijn idee wel veel sneller dan lijnolie. Ik gebruik het op hout (meubels)en dan moet je de niet geabsorbeerde olie wegvegen anders blijft het nog maanden plakkerig. Ik heb het wat her en der in de wielkasten gespoten, met een dag of wat droog zelfs met deze temperaturen. Dus die noren hebben toch wel een flinke truc uitgehaald waardoor ze de prijs flink op kunnen voeren.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 30087Bericht Ron »

Die auto van mij, waar moet die olie dan intrekken? Da ken toch nie? Zijn die olie-achtigen nou echt zinvol mbt roestpreventie? Als er reeds roest zit hebbie er sowieso niks an!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 30091Bericht Willem de Zwijger »

Nou, de grap is dat roest een heel luchtig goedje is, zoiets als een koekje bij de thee. En zoals de thee in je koekje gaat zitten als je de thee eroverheen giet, zo gaat de Owatrol in de roestkoek zitten, het trekt heel graag zover mogelijk door. En daarna hardt het uit. Giet je er daarna water op, dan kan die er niet meer in of doorheen, en kan dus niet bij het nog niet aangetaste staal te komen. Waardoor je effectief een dikke beschermlaag hebt gekregen.
Op blank staal maakt het een doorzichtig hard laagje wat ook het water weghoudt. En je kan de eventuele onderkruipende roest zien. Kortom, praise the Lord for Owatrol, ik ben helemaal gewonnen.
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 30095Bericht Mummelvrouw »

Op 2003-12-04 09:09, schreef Willem de Zwijger:
Lijnolie is niet reactief in de zin van dat er een chemische reactie plaatsvindt......
je kunt het ook inwendig gebruiken - de reinigende werking is ongelovelijk...:roll: :lol: :lol:
___________________________________
Afbeelding
Esther-VL

Bericht: # 30152Bericht Esther-VL »

Dus als ik het allemaal goed begrijp, schuur je een roestplek op je auto op. je 'doet' (hoe??) er owatrol op (met een kwast ofzo??)
en dan?

Kun je het dan overspuiten (of rollen, etc..), moet je eerst weer gaan schuren? of eerst en primer erop.

Ik las ook 'ergens' op een site dat je owatrol gemakkelijk kunt mengen met lak, of verf of menie, en dat het dan zowel een preventieve als genezende werking heeft op roest?
Plaats reactie