Roestomvormen

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ottilie
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 33901Bericht ottilie »

Timo,

Dank voor de tip. Wel erg duur, zo`n behandeling. Is er niet iets of iemand die dat goedkoper kan (en wil) doen?

Ik heb ook nog gehoord over een Dinitrolbehandeling, daarbij moet ik denken aan een totaalbedrag van Euro 400,-- Ook niet goedkoop. Verder vertelde Ruud Wind mij dat een ML-behandeling eigenlijk wel voldoende is?

Na al deze tips is de vraag: wat is wijsheid qua roestbehandeling?

Ik hoor het wederom graag.

Groeten,

Ottilie
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 33907Bericht ms.dageraad »

Geen ML en geen tectyl! Roest gat erachter gewoon door!
oant sjen,
PEET
Esther-VL

Bericht: # 33915Bericht Esther-VL »

Op 2004-01-18 00:21, schreef ms.dageraad:
......Owatrol is echt superspul [...]Opschuren zou ik niet doen. Als je te lang gewacht hebt met overschilderen, moet je gewoon niet geroerde RLS, dus bijna pure owatrol opsmeren. een dag wachten, en je hebt weer een goede ondergrond voor 1-component-verf. Ik heb zelfs weleens een hele carrosserie met de kwast geverfd. Dankzij 10 tot 15 %owatrol kon je het bijna niet zien, dat het niet gespoten was.....
Peter, (of iemand anders....)

welk soort verf gebruik je dan als eindlaag. Dus die waar je de owatrol doorheen mengt. Ik ga deze week naar de verfboer en dan moet ik natuurlijk weten welk type ik nodig heb.

alvast bedankt!
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 33922Bericht ms.dageraad »

Bij die auto had ik HEMA-verf. Op zich niks mis mee. (wordt gemaakt door Brink-Molyn), alleen zit er een beetje minder pigment in. Slecht dekkende kleuren hebben dan 1 of 2 extra lagen nodig. Vooral rood is erg. Ik schilder overigens ook boten met de kwast.Ik vind het resultaat beter als spuiten.(kan ik ook helemaal niet)
De kunst is dat je SNEL werkt in kleine vierkantjes. maximaal 40x 40 cm. Vrij dik opbrengen. vertikaal. Daarna horizontaal verdelen en daarna met een schone brede kwast vertikaal licht afstrijken. Direkt door met het volgende vlakje. Het eerste vlakje mag je niet meer aankomen! Dat is heel belangrijk, want de verf moet uitvloeien. Zakkers (te dik opgebracht of niet goed verdeeld)en haren (te nieuwe kwast)vliegen en strepen moet je bij de volgende laag pas wegwerken! Als je het goed doet is je koetsje in een uur klaar en heb je het zweet op je rug.
In plaats van pure Owatrol kan je ook Imprenol nemen. Zie topic 'aan alle roestridders'
Succes.
oant sjen,
PEET
Esther-VL

Bericht: # 33925Bericht Esther-VL »

dus...

je kunt eender welke verf nemen als eindlaag?
Moet je niet 'gewoon' autolak gebruiken?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33941Bericht Willem de Zwijger »

Peter heeft het mi over verf op terpentine basis, niet op thinner basis (autolak).
Esther-VL

Bericht: # 33953Bericht Esther-VL »

waar het me om gaat, is of je owatrol kunt mengen met alle verven, of met bepaalde verven juist niet.
Wie heeft ervaring?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 33955Bericht R4F6GTX Automaat »

Niet met verf op thinnerbasis. (autolak, of die ik op mijn F6 heb) Ik heb een stukje geprobeerd op een metalen kistje. Eerst de Owatrol erop, daarna met thinnerverf. De hele ondergrond begon te bobbelen en na een tijdje kon ik met de kwast alles eraf vegen, tot op blank metaal. Dus Tom, gewone huis-tuin-en-Renoow verf gebruiken, Flexa of zoiets. Te verdunnen met terpentine of white spririt, of Owatrol dus. Die bestaan in dat mooie Bordeaux rood dat je wilt hebben.

_________________
Leuke Viertjes o.a. F6 automaat, F6 Sinpar(4x4), F6 Nato, GTL.
Én een hele mooie Jeep en een Reo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2004-03-16 11:30 ]</font>
joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Bericht: # 33958Bericht joepes »

oke,
dus als ik ga spuiten op een owatrol-laag gaat het ook moeilijk??

heb namelijk metallic-achtige lak en schijnt moeilijk te schilderen met een kwast.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33960Bericht Willem de Zwijger »

Geen spuitlak op Owatrol ? F*ck, ik sta net op het punt om mijn carosserie achter de achterdeuren te gaan spuiten en daar heb ik op diverse gemene plekjes Owatrol gesmeerd onder het motto: Dan hoef ik het niet helemaal roestvrij te maken. Nou, ik merk het straks wel...
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 33965Bericht ms.dageraad »

Als de owatrol droog is, dus niet meer plakt kan er zelfs 2-componenten op. dus ik denk dat Paul te snel was met zijn autolak. Owatrol droogt wel erg langzaam. Een beetje owatrol door de lak bevorderd de hechting ook. Owatrol en Prenol kan door alle 1 component niet watergedragen verf en lak soorten op basis van alkydharsen. PU-,polyester- en epoxy-verven zullen wel problemen opleveren.
oant sjen,
PEET
joepes
Berichten: 48
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Den Bosch

Bericht: # 33966Bericht joepes »

ben inderdaad in hetzelfde stadium met hetzelfde motto....
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 33973Bericht R4F6GTX Automaat »

Kan inderdaad zijn dat ik iets te snel was. Er zat geen dag tussen... Ik zal het nu nog eens kunnen proberen. Ik heb meerdere stukjes geowatrold; misschien dat het nu wel gaat.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33998Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb net gespoten met spuitplamuur: geen probleem op de Owatrol. Die zit er al wel een dag of 4 op.
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 34068Bericht ms.dageraad »

Op 2004-03-16 17:02, schreef R4F6GTX Automaat:
Kan inderdaad zijn dat ik iets te snel was. Er zat geen dag tussen... Ik zal het nu nog eens kunnen proberen. Ik heb meerdere stukjes geowatrold; misschien dat het nu wel gaat.
Zie je wel!

RLS (owatrol met menie) als grondlaag kan meer soorten toplagen hebben als pure owatrol. RLS moet je weer niet mengen met verf.
oant sjen,
PEET
Plaats reactie