Roestomvormen

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Ivo 4
Berichten: 136
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 2:00 am
Locatie: Haarlem

Bericht: # 31447Bericht Ivo 4 »

Hier vond ik wat foto's van een owatrol liefhebber. Het is geen 4tje maar toch.
http://www.jacquesmoenen.nl/preventief2.html
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 31460Bericht Willem de Zwijger »

Prachtige foto's ! Die man gebruikt RLS als grondlaag op de buitenkanten van bodem en balken, dit heb ik even opgezocht:

RLS tegen roest en corrosie
RLS is een mengsel van speciale loodmenie en Owatrol, met buitengewoon penetrerend, roestwerend en hechtend vermogen.
RLS penetreert de roestlaag tot op het blanke metaal en bindt granulaire roest in een sterke, duurzame, roestwerende laag.
RLS biedt een uitstekende weerstand tegen water en condens. RLS geeft weinig reuk en is veilig te gebruiken in besloten ruimten, mits normale voorzorgsmaatregelen worden getroffen.
RLS kan ook worden aangebracht in koude, vochtige, slecht geventileerde ruimten en kan indien gewenst met conventionele verven, maar ook met epoxy, vinyl etc. worden overgeschilderd.

Binnen in de balken gooit hij pure Owatrol.
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 31529Bericht ms.dageraad »

Tectyl is alleen goed(?) op nieuwe auto,s en daar praten we niet over op deze site. Owatrol is echt superspul (zie mijn uitleg als antwoord bij verzinken). Opschuren zou ik niet doen. Als je te lang gewacht hebt met overschilderen, moet je gewoon niet geroerde RLS, dus bijna pure owatrol opsmeren. een dag wachten, en je hebt weer een goede ondergrond voor 1-component-verf. Ik heb zelfs weleens een hele carrosserie met de kwast geverfd. Dankzij 10 tot 15 %owatrol kon je het bijna niet zien, dat het niet gespoten was.
groeten,
Peter.
ottilie
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 31557Bericht ottilie »

Over roestomvormen gesproken.

Tot mijn afgrijzen begint mijn relatief nieuwe R4, die tot enkele weken geleden nog geen spoortje roest vertoonde, toch te roesten. Hij is van 1992. Dat terwijl hij in een (onverwarmde) garage staat. Helaas heb ik zelf noch de tijd noch de kennis om hem roestvrij te maken.

Weet een van jullie een bedrijf dat dit voor mij kan doen in de buurt van Den Haag? Het liefst een zo goedkoop mogelijk bedrijf.

Ik hoor het graag.

Ottilie
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 31558Bericht Ron »

Roest waar?
ottilie
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 31568Bericht ottilie »

Op de buitenkant. Kleine plekjes op de lak. Verder ook nog onder de vloermatten.
Timo
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jul 01, 2002 2:00 am

Bericht: # 31884Bericht Timo »

Er is eigelijk maar 1 goed middel en dat is Mike Sanders Korrosionsschutzfett. Uit hele zware duitse testen (niet ten tijde van de grote oefening) is dit middel veruit als beste uit de bus gekomen. Het is een soort vet, wat met 100 graden moet worden ingespoten. Met name de blijvende penetrerende werking (zelfs na jaren zie je het nog uit alle naden en kieren lopen) en het vermogen om ook bestaande roest echt te stoppen. Ook hoef je er nooit meer bij om het aan te vullen zoals bij veel andere produkten. Er is in Nederland maar 1 bedrijf die het aanbrengt en die zit in Bennebroek. Hij heeft al 12 jaar geleden auto's behandeld en die zien er nog steeds goed uit. Kijk maar op internet.
Jan
Berichten: 238
Lid geworden op: do aug 01, 2002 2:00 am

Bericht: # 31926Bericht Jan »

Weet je de naam niet van dat bedrijf in bennebroek.

Jan
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 31931Bericht Willem de Zwijger »

Een kameraad van me zit in de hoek van restauratie van Jaguar en Ford, en hij gebruikt ook dat Mike Sanders vet. Hij noemt als nadeel dat het fikt als de ziekte als je alsnog moet lassen.
In het leven als roestbestrijder moet je dus op zoek naar de balans tussen de geruststelling van optimale bescherming binnen in de balk versus angst voor fik als de bescherming toch niet optimaal was, net zoiets als de geruststelling dat je bodem lekker dik beschermd is versus de angst dat er toch weer roest onder kruipt die je minder ziet naarmate de beschermlaag dikker is. Er is geen technisch beste oplossing, het is een persoonlijke keuze.
Trouwens, wel een heel interessante test, zo grundlich haben wir es noch nicht gehabt:
http://www.autobild.de/wartung/werkstat ... c28185f2a0

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2004-01-30 13:53 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 31999Bericht Willem de Zwijger »

Hier nog een tip van mijn kennis over hoe je dit zou kunnen doen:
je zet een 4 kg blik vet op een oud electrisch kookstel tot e.e.a. heet en vloebaar is (ik heb zelfs een thermometer) Hierna verwarm je een speciaal drukbeker pistool met dunne slang voor met een electrische verfstripper, je trekt tuinhandschoenen aan en zet het pistool aan de kompressor en blazen maar. Het moeilijkste is geen plaatsen te vergeten. Het spul verspreidt zich zeer ruim dus je raakt alles vrij makkelijk. Per auto heb je 8 tot 12 kg nodig. Zorg er wel voor dat je voor het inspuiten een harde auto hebt want het spul ontbrandt spontaan als het heel heet wordt, zoals bij lassen of doorslijpen. Als je dus nog ooit wilt lassen moet je alles weer verwijderen en/of afschermen met natte lappen.
Wie durft ?
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 32012Bericht ms.dageraad »

Dat spul lijkt verdacht veel op 'ruimvet'. Te koop onder de naam roestcompound van Tenco bij winkel voor binnenschippers. Iedere plaats met een beetje binnenvaart heeft wel zo'n winkel. Vaak heet ie dan tagrijn of tuigerij. Een bunkerstation kan je ook proberen.

groetjes,
Peter
ottilie
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 32391Bericht ottilie »

Timo,

Zou je me de naam kunnen geven van dat bedrijf uit Bennebroek? Ik kan het niet vinden op het Internet. Heb je verder enig idee hoe duur zoiets is en hoelang zo`n behandeling duurt?

Dank je.

Groet,

Ottilie
Timo
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jul 01, 2002 2:00 am

Bericht: # 33836Bericht Timo »

Ik heb het even nagekeken: Service Station, Pieter van der Pols, Binnenweg 27, Bennebroek, tel. 023-5846635. een R16 kost 800 euro. Volgens mij is een R4 iets goedkoper. Je bent hem wel een paar daagjes kwijt. Eerst schoonspuiten met hoge druk, dan 2 dagen uitlekken en drogen, dan dagje vet spuiten, dagje uitdampen en dan de rekening betalen. Vergeet niet om de aluminium binnenspatborden te monteren. Dat is de eerste stap in roestpreventie!!
Ben benieuwd hoe het gaat. Good luck!
Timo
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jul 01, 2002 2:00 am

Bericht: # 33837Bericht Timo »

ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 33839Bericht ms.dageraad »

Impregneerolie is goedkoper als owatrol, maar minstens zo goed. Zie item 'Roestridders'. Voor de enige goeie uitgeprobeerde behandeling zie mijn antwoorden bij coroless. Ik heb 10 jaar(!) probleemloos gereden.Bij het onderwerp 'verzinken' heb ik ook nog wat geschreven.
Succes allemaal.

_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-03-12 15:53 ]</font>
Plaats reactie