Roestomvormen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Prachtige foto's ! Die man gebruikt RLS als grondlaag op de buitenkanten van bodem en balken, dit heb ik even opgezocht:
RLS tegen roest en corrosie
RLS is een mengsel van speciale loodmenie en Owatrol, met buitengewoon penetrerend, roestwerend en hechtend vermogen.
RLS penetreert de roestlaag tot op het blanke metaal en bindt granulaire roest in een sterke, duurzame, roestwerende laag.
RLS biedt een uitstekende weerstand tegen water en condens. RLS geeft weinig reuk en is veilig te gebruiken in besloten ruimten, mits normale voorzorgsmaatregelen worden getroffen.
RLS kan ook worden aangebracht in koude, vochtige, slecht geventileerde ruimten en kan indien gewenst met conventionele verven, maar ook met epoxy, vinyl etc. worden overgeschilderd.
Binnen in de balken gooit hij pure Owatrol.
RLS tegen roest en corrosie
RLS is een mengsel van speciale loodmenie en Owatrol, met buitengewoon penetrerend, roestwerend en hechtend vermogen.
RLS penetreert de roestlaag tot op het blanke metaal en bindt granulaire roest in een sterke, duurzame, roestwerende laag.
RLS biedt een uitstekende weerstand tegen water en condens. RLS geeft weinig reuk en is veilig te gebruiken in besloten ruimten, mits normale voorzorgsmaatregelen worden getroffen.
RLS kan ook worden aangebracht in koude, vochtige, slecht geventileerde ruimten en kan indien gewenst met conventionele verven, maar ook met epoxy, vinyl etc. worden overgeschilderd.
Binnen in de balken gooit hij pure Owatrol.
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Tectyl is alleen goed(?) op nieuwe auto,s en daar praten we niet over op deze site. Owatrol is echt superspul (zie mijn uitleg als antwoord bij verzinken). Opschuren zou ik niet doen. Als je te lang gewacht hebt met overschilderen, moet je gewoon niet geroerde RLS, dus bijna pure owatrol opsmeren. een dag wachten, en je hebt weer een goede ondergrond voor 1-component-verf. Ik heb zelfs weleens een hele carrosserie met de kwast geverfd. Dankzij 10 tot 15 %owatrol kon je het bijna niet zien, dat het niet gespoten was.
groeten,
Peter.
groeten,
Peter.
Over roestomvormen gesproken.
Tot mijn afgrijzen begint mijn relatief nieuwe R4, die tot enkele weken geleden nog geen spoortje roest vertoonde, toch te roesten. Hij is van 1992. Dat terwijl hij in een (onverwarmde) garage staat. Helaas heb ik zelf noch de tijd noch de kennis om hem roestvrij te maken.
Weet een van jullie een bedrijf dat dit voor mij kan doen in de buurt van Den Haag? Het liefst een zo goedkoop mogelijk bedrijf.
Ik hoor het graag.
Ottilie
Tot mijn afgrijzen begint mijn relatief nieuwe R4, die tot enkele weken geleden nog geen spoortje roest vertoonde, toch te roesten. Hij is van 1992. Dat terwijl hij in een (onverwarmde) garage staat. Helaas heb ik zelf noch de tijd noch de kennis om hem roestvrij te maken.
Weet een van jullie een bedrijf dat dit voor mij kan doen in de buurt van Den Haag? Het liefst een zo goedkoop mogelijk bedrijf.
Ik hoor het graag.
Ottilie
Er is eigelijk maar 1 goed middel en dat is Mike Sanders Korrosionsschutzfett. Uit hele zware duitse testen (niet ten tijde van de grote oefening) is dit middel veruit als beste uit de bus gekomen. Het is een soort vet, wat met 100 graden moet worden ingespoten. Met name de blijvende penetrerende werking (zelfs na jaren zie je het nog uit alle naden en kieren lopen) en het vermogen om ook bestaande roest echt te stoppen. Ook hoef je er nooit meer bij om het aan te vullen zoals bij veel andere produkten. Er is in Nederland maar 1 bedrijf die het aanbrengt en die zit in Bennebroek. Hij heeft al 12 jaar geleden auto's behandeld en die zien er nog steeds goed uit. Kijk maar op internet.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Een kameraad van me zit in de hoek van restauratie van Jaguar en Ford, en hij gebruikt ook dat Mike Sanders vet. Hij noemt als nadeel dat het fikt als de ziekte als je alsnog moet lassen.
In het leven als roestbestrijder moet je dus op zoek naar de balans tussen de geruststelling van optimale bescherming binnen in de balk versus angst voor fik als de bescherming toch niet optimaal was, net zoiets als de geruststelling dat je bodem lekker dik beschermd is versus de angst dat er toch weer roest onder kruipt die je minder ziet naarmate de beschermlaag dikker is. Er is geen technisch beste oplossing, het is een persoonlijke keuze.
Trouwens, wel een heel interessante test, zo grundlich haben wir es noch nicht gehabt:
http://www.autobild.de/wartung/werkstat ... c28185f2a0
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2004-01-30 13:53 ]</font>
In het leven als roestbestrijder moet je dus op zoek naar de balans tussen de geruststelling van optimale bescherming binnen in de balk versus angst voor fik als de bescherming toch niet optimaal was, net zoiets als de geruststelling dat je bodem lekker dik beschermd is versus de angst dat er toch weer roest onder kruipt die je minder ziet naarmate de beschermlaag dikker is. Er is geen technisch beste oplossing, het is een persoonlijke keuze.
Trouwens, wel een heel interessante test, zo grundlich haben wir es noch nicht gehabt:
http://www.autobild.de/wartung/werkstat ... c28185f2a0
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2004-01-30 13:53 ]</font>
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hier nog een tip van mijn kennis over hoe je dit zou kunnen doen:
je zet een 4 kg blik vet op een oud electrisch kookstel tot e.e.a. heet en vloebaar is (ik heb zelfs een thermometer) Hierna verwarm je een speciaal drukbeker pistool met dunne slang voor met een electrische verfstripper, je trekt tuinhandschoenen aan en zet het pistool aan de kompressor en blazen maar. Het moeilijkste is geen plaatsen te vergeten. Het spul verspreidt zich zeer ruim dus je raakt alles vrij makkelijk. Per auto heb je 8 tot 12 kg nodig. Zorg er wel voor dat je voor het inspuiten een harde auto hebt want het spul ontbrandt spontaan als het heel heet wordt, zoals bij lassen of doorslijpen. Als je dus nog ooit wilt lassen moet je alles weer verwijderen en/of afschermen met natte lappen.
Wie durft ?
je zet een 4 kg blik vet op een oud electrisch kookstel tot e.e.a. heet en vloebaar is (ik heb zelfs een thermometer) Hierna verwarm je een speciaal drukbeker pistool met dunne slang voor met een electrische verfstripper, je trekt tuinhandschoenen aan en zet het pistool aan de kompressor en blazen maar. Het moeilijkste is geen plaatsen te vergeten. Het spul verspreidt zich zeer ruim dus je raakt alles vrij makkelijk. Per auto heb je 8 tot 12 kg nodig. Zorg er wel voor dat je voor het inspuiten een harde auto hebt want het spul ontbrandt spontaan als het heel heet wordt, zoals bij lassen of doorslijpen. Als je dus nog ooit wilt lassen moet je alles weer verwijderen en/of afschermen met natte lappen.
Wie durft ?
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Ik heb het even nagekeken: Service Station, Pieter van der Pols, Binnenweg 27, Bennebroek, tel. 023-5846635. een R16 kost 800 euro. Volgens mij is een R4 iets goedkoper. Je bent hem wel een paar daagjes kwijt. Eerst schoonspuiten met hoge druk, dan 2 dagen uitlekken en drogen, dan dagje vet spuiten, dagje uitdampen en dan de rekening betalen. Vergeet niet om de aluminium binnenspatborden te monteren. Dat is de eerste stap in roestpreventie!!
Ben benieuwd hoe het gaat. Good luck!
Ben benieuwd hoe het gaat. Good luck!
Zie ook http://mike.british-cars.de/
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Impregneerolie is goedkoper als owatrol, maar minstens zo goed. Zie item 'Roestridders'. Voor de enige goeie uitgeprobeerde behandeling zie mijn antwoorden bij coroless. Ik heb 10 jaar(!) probleemloos gereden.Bij het onderwerp 'verzinken' heb ik ook nog wat geschreven.
Succes allemaal.
_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-03-12 15:53 ]</font>
Succes allemaal.
_________________
groeten,
Peter Engel
0514-521575
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ms.dageraad op 2004-03-12 15:53 ]</font>