Roestomvormen

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29409Bericht Willem de Zwijger »

In het restauratie proces ben ik aangeland bij roestomvormen, na langdurig balkenellende reparatie laswerk.
Ik heb er met de compressor eerst lekker water in de holle ruimtes verneveld en daarna op dezelfde wijze Fertan (op 3.5 bar). Hiervoor heb ik wat extra gaatjes geboord om overal bij te komen. Heeft iemand dit eerder gedaan ? Zijn er dingen die je niet moet doen ? Ik ben van plan om dit een dag of drie te laten drogen en er dan tectyl in te spuiten, van die bruine uit die witte spuitbussen met zo'n prachtig dun slangetje.
O had ik maar een endoscoop om erin te kunnen kijken...
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 29412Bericht Jan-San »

dingen die je niet moet doen:
Water in je chassis spuiten. :wink:
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 29440Bericht jbeekmann »

ja idd, waarom zou je eigenlijk? Hoe krijg je dat er weer allemaal uit?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29442Bericht Willem de Zwijger »

Ja, ik begrijp de angst, maar Fertan moet veel water hebben. En vergis je niet, de luchtvochtigheid in de balken is hoog, en als het dan 's nachts afkoelt condenseert het water toch binnen in je balken. Dat is precies de reden dat ze vaak van binnenuit wegrotten.
Ik heb vertrouwen in Fertan gekregen nadat ik het op een paar plaatsen buitenop geprobeerd had, het vormt de roest om in een prachtig zwart laagje, en dat blijft erg lang zitten. Het geeft me een 10 keer zo goed gevoel als Novorox.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29491Bericht Ron »

Noverox is toch gewoon dezelfde troep? Wel duur spul om dat in je koker te spuiten. Wat kost Fertan?
En als je niet eerst met de hand de "losse" roest kan weghalen in je balk, zal onder het laagje vaste Fertan de boel vrolijk verder gaan.
Maar altijd nog beter dan géén Fertan. Ik hoor graag over tien jaar wat het resultaat is, dan kan ik het nu ook alvast gaan doen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29505Bericht Willem de Zwijger »

Noverox is heel anders spul, dikkig en klodderig, Fertan is heel dun. Is wel liederlijk duur, 18 Euro voor een kwart liter. Maar als je je auto ermee kan redden is het een kleinigheid. Ik heb er gisteren met een endoscoop ingekeken (geleend van een naburig bedrijf) en zag dat nog niet alles zwart was, dus heb ik de behandeling nog een keer herhaald. Er zit nu een kwart liter in.
efsix
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 19, 2003 2:00 am

Bericht: # 29581Bericht efsix »

vernevel er Gekookte Lijnolie in de balken,
verkrijgbaar by STEUNPUNT Noord-Oost.
t'is goed spul..
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 29595Bericht an3s »

Of bij de betere verfboer. Wees wel voorzichtig met lijnolie. Als je een emmer volgooit met proppen poetsdoek vol lijnolie dan gaat dat broeien. Beetje zonde als je je zojuist met lijnolie behandelde viertje verkoold terugvind temidden van wat ooit je garage was.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29608Bericht Willem de Zwijger »

Ja, gekookte lijnolie, ik hoorde van collega's dat Fokker dat vroeger ook in vliegtuigen stopte. Zelf heb ik het op mijn kersenhouten dressoir zitten, ziet er heel mooi uit. Lappen altijd meteen weggooien ja. Ik sta nog even in dubio, ik had Fertan gemaild of die tectyl zo op de Fertan kan, maar de deskundige bezwoer me dat ik eerst moest spoelen tot het water schoon was, omdat de tectyl anders niet blijft plakken. Dus heb ik net weer een zestal extra gaatjes geboord, en de boel aan de voorkant doorgespoeld. En lang nageblazen om het meteen weer droog te krijgen want het blijft toch een rotgevoel om water in je balken te jassen.
Ik heb trouwens ook Owatrol op de kop getikt, ook heel apart spul. Dat doordringt de roestkorst en verhardt dan. Schijnt ongezond te zijn om in te ademen als aan het vernevelen bent. Ik heb te pot nog niet open gehad, ik blijf voor deze klus op het Fertan spoor.
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 29615Bericht Erik »

hoi Willem,

Ik zou als je de boel weer droog hebt gewoon de owatrol er door gieten en verder niets !
In ieder geval geen tectyl. Beter elk jaar wat owatrol en giet er ook een beetje van in je deuren. Word veel in de DS wereld gebruikt. Daarnaast op het chassis inplaats van tectyl RX 5 asl dit gaat roesten zie je het bij tectyl niet.
Project rodeo6b schiet op.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 29621Bericht R4F6GTX Automaat »

Bij mijn keuringsstation raadde ze me aan om die zwarte prut "undercoating" te vermengen met 10-15% afgewerkte olie. Dat zou dan beweegbaar blijven en de olie trekt overal in. Ook voor in de balken zou dan ML vermengd met 35-40% afgelopen olie plus (met petroleum) vloeibaar gemaakt frietenvet, dit alles goed gemengd en dan in de holle ruimtes spuiten.
Graag hier ook een mening over. Ik twijfel...Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 29626Bericht jbeekmann »

Ik doe bijna alles met Owatrol. Superspul, echter wel kostbaar! Ook te gebruiken om bijvoorbeeld blanke plekken voor te behandelen. Kruipt enorm! Komt in alle spleetjes en gaatjes! Mijn vader had eens het lumineuze idee om bij de verfspeciaalzaak owatrol in een spuitbus te laten doen. Geniaal! Slangetje eraan en spuiten maar! (handig als je geen compressor hebt)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 29631Bericht brecht »

moet me geheel bij Jasper aansluiten, trekt overal in, op tussen en door, stopt roest en is later goed bewerkbaar.

Van verhalen over frietvet word ik een beetje raarrr, maar ik heb begrepen dat jij dat er mensen zijn die dat zelfs in hun (benzine)tank gooien
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 29632Bericht Willem de Zwijger »

Nou, dat spoelen van die Fertan kost gruwelijk veel tijd, ik ben er gisteren een halve dag zoet mee geweest. En je moet voldoende drainage punten boren. Maar ja, dan is de boel zeiknat van binnen, en je wilt het in ieder geval zo snel mogelijk droog, dus heb ik een straalkachel en een fohn gepakt. Eerst een tijd in de auto gezet, maar dat schiet niet op, de bodem van de balken blijft vochtig. Toen onder de auto met de uitblaas naar boven. Dat gaat goed, het overgrote deel is droog. Vandaag wil ik het helemaal drogen en dan kijken of er ML of Owatrol in gooi. Het fijne van ML is dat van die mooie dunne slangetjes bij zitten zodat je lekker ver in die balken kan komen. En Owatrol ... Ja hoe grijg ik dat er dan in verneveld... als je dat in een spuitbus zou hebben met zo'n dun slangetje ... maar dan moet weer eerst naar een verfboer ... had ik maar geen werk dan had ik er tenminste fatsoenlijk tijd voor ... maar dan had ik weer geen geld genoeg voor al die dure antiroestsapjes..
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 29634Bericht brecht »

Er zijn ook bedrijven die dit soort bahandelingen doen (als je wel geld, maar geen tijd hebt) eventueel compleet met kijkoperaties en garantie weet nu ff geen naam maar goed
Plaats reactie