roest

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gast

Bericht: # 2031Bericht Gast »

Ik heb maar twee kleine roestplekjes aan ijn F6{sorry ik kan er ook niets aan doen} Misschien is het domme vraag maar hoe werk ik dat bij? Het gaat om roest in het plaatwerk en er zit wel echt een gaatje. Ik weet wel dat er van alles is aan gaasje, roestomvormer, etc maar wat is nou de standaard methode. Ik moet toch een keer aan de slag.
Gast

Bericht: # 2032Bericht Gast »

tja plamuur o.i.d?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 2041Bericht Goof »

als je het meteen goed wilt doen, zou ik eerst de plek goed blank schuren, ook een beetje eromheen. Dan roestomvormer erop smeren (van alabastine of zo) en dan met een beetje plamuur opvullen, schuren, spuiten, oppoetsen met commandant en klaar is kees.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 2058Bericht Ron »

Goede omschrijving. Om het perfect te maken zou ik meerdere lagen spuiten. Is mooier. Moet je wel goed kunnen en eigenlijk blijft het prutswerk met de spuitbus. Het loont toch nooit de moeite (vinnik) al zijn er hobbyisten waar het heel mooi lukt. Roestomvormer is bij mij een heilig middel trouwens. Ik doe niks meer zonder en laat het zels gewoon zitten. Niks mooi afwerken. Het spuiten doe ik laaaater wel in één keer, maar dan wel de hele auto. Allergrootste advies : ROEST WEG. Zolang er nog maar één klein roestpuntje zit heeft de rest geen zin. Vandaar goed schuren en roestomvormer. Succes!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 2072Bericht jbeekmann »

Zeg Ron, heb jij een favoriet merk roestomvormer? Ik heb nu een potje gevonden van Hammerite, No 1 o.i.d. Ervaringen?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 2074Bericht Max »

Met Hammerite lakken alleen maar slechte ervaring, slechte hechting... DE roestomvormer volgens de 'deskundigen' is Fertan. Daarna met een POR 15 lak spuiten.
Kijk maar op
http://www.korrosionsschutz-depot.de
http://f23.parsimony.net/forum46030/
Max
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 2079Bericht Ron »

Hear, hear.
Misschien gaat er niets boven die Deutsche Spüllen (ik ken die merken niet?), maar ALS je Hammerite gaat kopen, koop dan de roestOMVORMER. Koop niet de "gewoon over roest"-verf. Want dat is flauwekul. Alles kan over roest. Zorg ervoor dat er omvormer in zit. Of het slecht hecht weet ik niet. Bedoelt men dat de lak op de omvormer niet hecht? Ik heb er namelijk nog nooit overheen geschilderd. Het werkt prima wat mij betreft.
Je hebt ook NOVEROX. Is dat van Alabastine? Dat werkt ook maar is lastiger in gebruik, en duurder volgens mij. Die Duitse spullen liggen gewoon bij de autospullenverkoper?
Wordt dat gebruikt door de pro's?
Gast

Bericht: # 2087Bericht Gast »

Kijk daar kan ik iets mee. Als die discussie op gang komt dan komt iedereen met zijn beste ervaringen en middeltjes over de brug. Bedankt en nu maar aan de slag.
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 2092Bericht Max »

antwoord op rons vragen:
ik bedoelde dat ik slechte ervaring met de lakken van Hammerite heb, en dan koop ik ook geen andere spullen van dat merk...
Die POR15 lakken zijn echt profi spul met de bijbehoordende profi prijs. Voor een kleine opknapbeurt waarschijnlijk niet de moeite waard, maar als je bijvoorbeeld de boden opnieuw gaat spuiten ideaal spul. Wordt gewoon harder als het in aanraking komt met vocht. Fertan roetsomvormer wordt ook in de Oldtimermarkt aanbevolen, maar er zullen vast nog wel andere goede merken zijn. Te koop zijn die dingen (misschien) bij de betere autospullenzaak, anders bij rostschutzdepot.de (link zie boven).


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Max op 2002-02-21 16:25 ]</font>
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 2093Bericht Max »

even terug op de manier van aanpak...
als er een gat in het metaal zit, is lassen de enige manier in mijn optiek. Doorgeroetse plekken ruim wegknippen en een nieuw stuk erin. Hoef je ook niet met roestomvormer aan de gang, je knipt gewoon alles waar nog roest op zit weg. Maar als je geen (mig) lasaparaat tot je beschikking hebt wordt het wat lastiger.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 2095Bericht Goof »

we hadden het over een klein gaatje en niet over een gat waar je vuist in past. Lassen is leuk, zolang het niet in het zicht zit of ergens op een plaats waar een goede profilering van je plaatwerk zit. Als je namelijk midden op bv. een deur begint te lassen, dan is ie na het lassen gegarandeerd gegolfd. Dit komt door de temperatuursspanningen die lassen veroorzaakt. En dan ben je nog veel verder van huis.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 2102Bericht Ron »

Misschien off-topic maar nu het toch over lassen gaat : zijn de MIG-exemplaren van de kijkshop een beetje fatsoenlijk? Ja, natuurlijk, elke vakman gooit die dingen bij het vuil maar ik ben een huis-tuin- en keuken hobbyist. Is daar een beetje mee te prutsen? Met die KINZO en FERM speeltjes?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 2104Bericht Goof »

heb zelf geen ervaring met de mig-toestellen van die merken, maar wel met de "gewone" electrische lasapparaten ervan. Daar is echt niet mee te lassen als je het al niet heel goed kunt. Ik kan er bijvoorbeeld geen fatsoenlijke las mee leggen. Het nadeel van die kleine goedkope machientjes is dat de rolletjes draad en de flesjes gas in verhouding ontzettend duur zijn. Alhoewel het gas wel mee zou moeten vallen, want ik heb eens zo'n enorme lange cylinderfles leeg laten lopen omdat ik hem vergeten was dicht te draaien na het lassen en dit geintje kostte me 115 piek. Als ik iets gelast wil hebben dan ga ik wel naar de overbuurman, die bouwt nog wel eens wat eendjes om tot lomax of burton. Die man heeft me trouwens ook de nodige adviezen gegeven, heb ik erg veel aan gehad. En ik mocht zijn lasapparaat lenen, bijna 3 maanden wel te verstaan, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling, was ie ook niet erg blij mee. :oops:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 2105Bericht Ron »

Bofkont.
Gast

Bericht: # 2744Bericht Gast »

roestproblemen of laswerk? mail w.belder@hetnet.nl
Plaats reactie