Tectyleren of niet?

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

M.Loos
Berichten: 13
Lid geworden op: wo feb 01, 2017 12:10 am

Tectyleren of niet?

Bericht: # 164641Bericht M.Loos »

We hebben een puntgave R4 aangeschaft. Hij komt uit midden Frankrijk.
Is het nou handig om deze te tectyleren of op een andere manier te behandelen als hij hier binnen staat en als 'mooi weer auto' gebruikt gaat worden? Ben benieuwd naar de adviezen :wink:
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164646Bericht diamond »

Als je budget het toelaat lekker tectyleren bijna elke auto vindt dat lekker. :lol:
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164648Bericht jandoe1000 »

Nooit doen. Als je er alleen met mooi weer mee rijdt gaat er niets mis. Ze is nu immers ook in goede staat en roest niet. De Fransen noemen tectyl en underbody coating 'cache misère'. Het verlaagt de waarde.
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164731Bericht TUX »

Ik ben mijn chassis aan het opknappen en heb net alle tectyl verwijderd.
Op sommige punten was het onder de tectyl aan het roesten.
Ik weet niet of het aan de kwaliteit van de tectyl lag of dat het vocht een scheurtje in de tectyl laag gevonden had. Als ik straks klaar ben komt er geen tectyl als laatste laag maar boten lak.

Misschien is het interessant voor jou om rouwe lijnzaad olie in je balken te laten lopen om roest in de balken te vertragen. Ik weet niet of je iets kan met deze feedback maar zoon beetje elke klusser heeft zo zijn eigen theorieën om roest tegen te gaan.
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164732Bericht jurjenz »

Mijn 2 eurocentjes in deze discussie :)

het woord "tectyleren" word als een soort algemene uitdrukking voor roestbescherming gebruikt, terwijl in 80% van de gevallen dinitrol of owatrol word gebruikt. Het echte tectyleren heeft mede door de eigenschappen van het product, ook negatieve kanten. ML Tectyl droogt op een gegeven moment uit en met name op stukken waar spanning op komt te staan, door torderen of andere invloeden, ontstaan scheurtjes. In die scheurtjes dringt vocht en andere troep en gaat rotten. Dus elk jaar nalopen en bijwerken is het devies. Mike anders vet is in dat opzicht een beter alternatief (ik heb er geen ervaring mee, maar als ik de ervaringen op het internet lees.. :D)

Een ML behandeling bestaat uit het spuiten van een bitumenproduct in/op moeilijk bereikbare plaatsen, zoals holle ruimten.Om alle plaatsen goed te bereiken, is de samenstelling van het product dunner als de laag, die bijvoorbeeld tegen de onderzijde van de auto wordt gespoten. Het product zal in alle kieren en naden moeten vloeien. Tectyl en Dinitrol zijn handelsnamen.

De mate van bescherming is volledig afhankelijk van de uitvoering van de behandeling.

Zo heb ik voor mijn chassis mij ervan verzekerd dat er geen enkel 'door roest aangetast' materiaal meer aanwezig was. Alles goed in de grondverf, in de botenlak gezet en vervolgens behandeld met Dinitrol. Voor het bodemwerk van het chassis heb ik een anti-steenslag laag aangebracht, ook voor en wielkastspatplaten. Maakt me geen zak uit of dit waardeverminderend of niet, ik kan aantonen dat de onderliggende lagen roestvrij zijn, en met de behandeling een extra beschermingslaag is aangebracht.

Ik begrijp daarentegen wel heel goed het algemeen beeld van 'laat ik er maar tectyl op smeren, dan ziet de APK-keurmeester de roest niet en is toch een extra laag bescherming?'

Bij jouw roestvrije auto zou ik in ieder geval het binnenwerk van het chassis behandelen met tectyl/roestwerende laag bescherming. Als er al reeds tectyl op de onderzijde van het chassis zit, dan is het niet te beoordelen in hoeverre delen van de bodemplaat roestvrij zijn (of niet). Dat is de reden dat tectyllagen de waarde kunnen verminderen.

Succes!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164736Bericht deutz »

Tux, beter is gekookte lijnzaadolie!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164739Bericht R4F6GTX Automaat »

nee, ongekookte !
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164740Bericht deutz »

Oke, wat is het verschil in werking van die twee?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164741Bericht R4F6GTX Automaat »

gekookte is in 2 dagen droog en hard en als het dus iets niet geraakt heeft is dat een vorm van jammer; de ongekookte is pas over 3 maanden droog, dus vooral tijdens rijden (bewegen) kan het spul overal komen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164743Bericht deutz »

Oke Paul, weer wat geleerd!
Wat had jij voor verandering aan ruitenwissers van een R4?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164744Bericht JelleP »

Hoe gaat dat gieten van lijnolie in z'n werk? Kan ik dat zelf of heb je er speciale spullen voor nodig? Zitten er al openingen in de kokerbalken of moet er geboord worden? En stel dat de balken volgegoten zitten, zijn ze dan nog te schilderen aan de buitenzijde of wordt het zo door en door ingevet dat dat niet meer houdt?

Vragen, vragen, en het roestduiveltje blijft maar knagen (joow)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164745Bericht R4F6GTX Automaat »

deutz schreef:Oke Paul, weer wat geleerd!
Wat had jij voor verandering aan ruitenwissers van een R4?
gr. Jan.
zie je wel als het klaar is
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164746Bericht Tweety »

misschien een vreemde vraag maar wat is Tecryleren ?
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164747Bericht jeffr4 »

Dat is natuurlijk....cry-ptisch tectyleren......simpel... :x
M.Loos
Berichten: 13
Lid geworden op: wo feb 01, 2017 12:10 am

Re: Tecryleren of niet?

Bericht: # 164748Bericht M.Loos »

Bedankt voor alle info.
(tot nu toe 8) )
Ik denk dat ik het niet doe, alles schoon en netjes nog aan de onderkant. Ben i.d.d. bang dat barstjes er weer voor kunnen zorgen dat rommel en roest niet zichtbaar zijn of worden. Schoonhouden na voornamelijk mooiweerritten.
Gr.Hans
Plaats reactie