Re: Kleppendeksel spuiten
Geplaatst: wo okt 24, 2018 12:13 am
Dit gaat prima houden, ten minste: als de Motip lak en de Action-primer goed samen gaan.
Gewoonlijk straal ik de meeste delen en zet ik ze dan in 2 of 3 lagen zwarte Tenco Ferro, doorgaans met Avis zwarte of grijze primer, gespoten in mijn spuitcabine. Als het om een enkel onderdeel gaat dat weinig te verduren heeft (puur cosmetisch, bijvoorbeeld een interieurdeeltje), wil ik nog weleens met de spuitbus in de weer.
Zo ook mijn kleppendeksel. Die zit in een stuk of wat lagen Action-spuitbuslak, gaat al jaren goed. Hittebestendige lak is zelfs af te raden. Hier had ik mijn motorblok en carterpan ooit mee gespoten, maar hittebestendige lak heeft juist hitte nodig om uit te harden, dus dat deed het nooit omdat een blok inderdaad hooguit 90 graden wordt. Deze lak was er praktisch af te poetsen met een doek. Hittebestendige lak is dus zwaar af te raden.
Een kleppendeksel wil ook nog weleens vettig worden, waardoor lak op alkydharsbasis ("gewone lak") misschien zelfs ook af te raden is, want dat gaat niet zo best samen met (warme) olie. Spuitbuslak heeft hier naar mijn idee minder last van (al lekt mijn kleppendeksel niet: probeer eens koperen ringetjes onder de moeren en een nieuwe rubberpakking ).
Hoe dan ook: met de spuitbus breng je veel minder laagdikte aan in de lak, maar de lak heeft weinig te verduren op een kleppendeksel. Mijn ervaringen zijn prima met spuitbuslak van de Action op het kleppendeksel .
Gewoonlijk straal ik de meeste delen en zet ik ze dan in 2 of 3 lagen zwarte Tenco Ferro, doorgaans met Avis zwarte of grijze primer, gespoten in mijn spuitcabine. Als het om een enkel onderdeel gaat dat weinig te verduren heeft (puur cosmetisch, bijvoorbeeld een interieurdeeltje), wil ik nog weleens met de spuitbus in de weer.
Zo ook mijn kleppendeksel. Die zit in een stuk of wat lagen Action-spuitbuslak, gaat al jaren goed. Hittebestendige lak is zelfs af te raden. Hier had ik mijn motorblok en carterpan ooit mee gespoten, maar hittebestendige lak heeft juist hitte nodig om uit te harden, dus dat deed het nooit omdat een blok inderdaad hooguit 90 graden wordt. Deze lak was er praktisch af te poetsen met een doek. Hittebestendige lak is dus zwaar af te raden.
Een kleppendeksel wil ook nog weleens vettig worden, waardoor lak op alkydharsbasis ("gewone lak") misschien zelfs ook af te raden is, want dat gaat niet zo best samen met (warme) olie. Spuitbuslak heeft hier naar mijn idee minder last van (al lekt mijn kleppendeksel niet: probeer eens koperen ringetjes onder de moeren en een nieuwe rubberpakking ).
Hoe dan ook: met de spuitbus breng je veel minder laagdikte aan in de lak, maar de lak heeft weinig te verduren op een kleppendeksel. Mijn ervaringen zijn prima met spuitbuslak van de Action op het kleppendeksel .