Pagina 1 van 1

advies beschermen onderzijde

Geplaatst: di aug 07, 2012 10:54 pm
door Remkault
uitgebreid gezocht in dit forum naar hét product/ dé oplossing om op de nog min of meer ongeschonden onderzijde (wat vliegroest hier en daar) van mijn F4 te smeren, maar ik ben er achter dat er nog geen echte consensus is over wat er nou op moet voor de beste bescherming. Wel of geen steenslagbescherming, tectyl of iets met epoxy.... wie heeft een goed advies?
Groet, Remkault

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: wo aug 08, 2012 10:10 am
door Rutger-peer
Erg pittig, je hoort veel mensen veel verschillende dingen zeggen. Toen ik mijn auto heb opgeknapt heb ik het hele chassis eerst kaal gemaakt met een staalborstel (ja, monnikenwerk), toen alle naden dichtgekit, daarna een laag Rustol C.I.P. (of de Nederlandse versie daarvan) en daarna nog 2 of 3 lagen zwarte lak. Dáárna heb ik de hele boel in de undercoating geblabberd (en flink ook).

Nou kun je voor undercoating veel zeggen: het vormt een dikke, rubberige laag (bitumen) waar stenen vanaf stuiteren zonder dat de laag beschadigt, het is geluidsdempend en natuurlijk waterdicht. Het nadeel is echter dat wanneer er tóch een krasje/gaatje inkomt, het onderliggende metaal gaat roesten maar ook verder kan gaan roesten ónder die laag, terwijl je dat niet ziet, zodat die roestplek een roestvlek wordt die zich uitbreidt onder je antisteenslaglaag terwijl die laag intact blijft en je dus niets doorhebt. Ook kan zo'n antisteenslaglaag gaan uitdrogen, waardoor er scheurtjes in komen, met hetzelfde gevolg als hierboven beschreven.

Aan de andere kant vond ik geen bitumenlaag ook geen optie, want dan weer je zeker dat je auto binnen no time weer roest, aangezien die verflaag er zonder bescherming zo weer af is natuurlijk. Het kan wel, maar dan moet je alles heel nauwlettend in de gaten houden en elke keer dat ergens roest ontstaat meteen de boel weer bijwerken.

Wat betreft de holle ruimtes van je chassis, daarover zijn we het met zijn allen wel redelijk eens denk ik: die moet je in het vet zetten. Waar we het dan weer niet over eens zijn is WELK vet... Mike Sanders, dinitrol, owatrol, afgelopen olie, frituurvet... zeg het maar.

Maar zo werkt dat eigenlijk bij alles, vanaf de volgorde waarin je een auto zou moeten opbouwen tot welke lakken je moet gebruiken en hoe... iedereen zegt altijd wat anders, en er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: wo aug 08, 2012 12:36 pm
door pcars
Ik ben bezig met de chassisbalken achter en de binnenste balken (bij torsieplaat) heb alles goed kaalgemaakt met staalborstel en in gespoten met roestomvormer, na 1 laag wordt het al zwart en voor zekerheid nog een 2de laag. Daar overheen een epoxyprimer dan 2 lagen zwarte lak, dan een laag undercoating en dan een laag overschilderbare tectyl(maar das wel lekker overdreven maar ach)

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: wo aug 08, 2012 5:19 pm
door Bertje
Ik ben voor zinkspray of menie en daar een laag zwarte metaalverf over. Roesten doet het toch wel tenzij je het professioneel laat verzinken, dan liever een coating waaraan je in 1 oogopslag ziet of ie nog overal goed is, anders krijg je van die verborgen roest die Rutger omschrijft. En dan dus gewoon elk half jaar of zo de boel grondig inspecteren en bijwerken waar nodig.

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: wo aug 08, 2012 11:05 pm
door Rutger-peer
pcars schreef:Ik ben bezig met de chassisbalken achter en de binnenste balken (bij torsieplaat) heb alles goed kaalgemaakt met staalborstel en in gespoten met roestomvormer, na 1 laag wordt het al zwart en voor zekerheid nog een 2de laag. Daar overheen een epoxyprimer dan 2 lagen zwarte lak, dan een laag undercoating en dan een laag overschilderbare tectyl(maar das wel lekker overdreven maar ach)
Roestomvormer lijkt me niet bepaald een goede ondergrond voor een laklaag die het een en ander krijgt te verduren? Of is dat toch een beter middel dan ik altijd het idee heb? Ik heb er altijd het gevoel bij dat het een lapmiddel is (misschien onterecht hoor). Zinkspray heb ik altijd hetzelfde gevoel bij maar schijnt dus toch wel goed te zijn? Wat mij in het zin springt is dan wel meteen: op watvoor basis is zinkspray en krijg je geen "peel" en craquelé als je daarover een lak op terpentinebasis doet? Want ik heb dat wel afgeleerd: gewone 1k lak op terpentinebasis over acryllak heen... (spuitbus).

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: do aug 09, 2012 12:25 am
door carelhj
Grote delen van de onderkant van mijn F4 heb ik ingesmeerd met een product dat ik ook op het onderwaterschip van mijn boot gebruik in minimaal twee lagen. En dat roest niet.
Het smeert makkelijk, vormt een stevige laag en tot op heden zie ik geen roest.
De omstandigheden zijn natuurlijk anders,(onder en/of meestal bovenwater) maar ik dacht maar zo wat goed is voor mijn boot kan niet slecht zijn voor mijn F4.
Het betreft Tenco Bottomcoat,(verkrijgbaar in zwart en brons) een paar tientjes voor 2,5 liter.

carel

PS copie website:Productomschrijving
Een speciale onderwatercoating voor pleziervaart- en binnenvaartschepen, woonboten, sluisdeuren, damwanden, steigerpalen en andere objecten die permanent in contact met water staan. Tenco Bottom Coat wordt gebruikt ter bescherming van ijzer, beton, hout en verouderd polyester. Hecht ook direct op oude teer- en bitumenlagen. Tenco Bottom Coat biedt een uitstekende bescherming en is gemakkelijk aan te brengen en eenvoudig in onderhoud.

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: do aug 09, 2012 11:48 am
door dick holtrop
gebruik ik ook altijd tenco bottom coat, blijft glad en schoon. maar eerst de naden goed kitten!!

groet dick

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: do aug 09, 2012 5:03 pm
door Tweety
De ene roestomvormer is de andere niet, en een lap middel is een goeie zeker niet... Fertan is best goed spul... In australie kwam ik dingen tegen die nog beter waren, maar ik geloof dat die hier niet zijn toegestaan. Roest omvormer doet in principe wat het zegt.. het vormt ijzer-oxide (roest) om in of ijzer, of een ijzer verbinding, die niet snel oxideert. Ijzer-oxide is bros en trekt dien ten gevolge vocht aan... veel laswerk bevat ook al delen ijzer-oxide. Fertan vormt om tot Ijzer-jodine geloof ik of iets dergelijks, dat spul in australie vormde echt terug to glanzend metaal, dat was een beetje te... na de roestomvormer volgens gebruiksaanwijzing toegepast te hebben, eerst een laag menie (rood) of zinkspray, maar liefs gesprayed en daarna zeker 1 of 2 laklagen... (menie sluit niet luchtdicht af !) het grootste voordeel van een afsluitende teerlaag is dat deze veel flexibeler is dan lak en de laklaag kan beschermen tegen staand water... veel inspecteren en blijven smeren en schoonhouden ...

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: do aug 09, 2012 5:12 pm
door Remkault
Weet iemand waar Tenco bottom coat te koop is (in Noord Holland)? En de spullen zoals Owatrol? Ben het hier in de winkels nog niet tegengekomen.
Gr, Remkault

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: vr aug 10, 2012 1:23 am
door carelhj
elke zaak met watersport artikelen. Gamma, in ieder geval die in zwolle heeft het ook.

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: za nov 03, 2012 12:29 pm
door Rik H.
Ik ben zojuist bij de Gamma in Zwolle geweest maar die hebben de Tenco niet (meer). Ik heb toevallig een goedkoper alternatief gevonden in....een plattelands dierenwinkel met artikelen voor boerderijen. Het heet Zwarte teer, bitumenverf en is van OAF:http://www.oafholland.nl/productoverzic ... 000000536/.
Ik heb 5 liter gekocht voor 37,50.

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: zo nov 04, 2012 2:19 am
door deutz
Voor mij is er maar een middel: rauwe lijnolie, is ook het hoofdbestanddeel van Owatrol.
Is wel veel goedkoper! ong. €4.- voor een halve liter! het is waterdun dus je hebt veel!
is te koop bij de boerenbond en Betuco/veluco e.d.
gr.Jan

Re: advies beschermen onderzijde

Geplaatst: di nov 06, 2012 1:32 pm
door Willem de Zwijger
Owatrol en lijnolie zou ik alleen maar in holle ruimtes toepassen, want met een hoop wind en water is er na een half jaar niet veel meer van over.
Waarschuwing erbij: ga je aan de gang met lijnolie hou dan altijd in je hoofd dat natte lappen met lijnolie gaan broeien, dat kan je een uitslaande brand opleveren.... (is mij bijna overkomen, de garage stonk nog een half jaar)

Over de bodem: ik heb er Mike Sanders vet op gesmeerd daar waar ik roest zag, en verder doe ik er niks aan. Nadeel: als je dan je krik op diezelfde plekken zet waar vet zit moet je bang zijn dat hij eraf glibbert.
En ook dat vet blijft niet eeuwig zitten.

Wat ik zou doen als ik alle tijd en ruimte had: schoonborstelen, dan inspuiten met Brunox (een 1 k epoxy laag die ook roest omvormt), dan een epoxy primer, en dan een (zwarte) epoxy eindlaag. Zo doe ik het ook op de carosserie.