Roestbescherming

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: Roestbescherming

Bericht: # 133896Bericht Folkert S »

Hoi Paul,

Wat versta je onder "een siccatiefje en impregneer middel" ?

gr.
Folkert
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Roestbescherming

Bericht: # 133903Bericht R4F6GTX Automaat »

Siccatief is een soort (verf)verharder en impregneermiddel is het beste om Prenol te gebruiken. Lees maar ergens op het forum. Ik heb eens ooit wat topics van hier bij elkaar gezet; ik zal dat wel eens opzoeken
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Roestbescherming

Bericht: # 133904Bericht R4F6GTX Automaat »

Hier dus, met dank aan Peter Engel
Buitenkant van mooi schoon plaatwerk:
1te laag: gekookte lijnolie zonder siccatief of prenol of RLS
48 uur drogen (1 of 2 dagen meer mag ook)
2de laag: gekookte lijnolie met siccatief
24 uur laten drogen
3de laag: aluminiumverf met 50 % gekookte lijnolie of prenol of owatrol
4de laag: aluminiumverf met 10 a 15 % gekookte lijnolie of prenol of owatrol.

Aan de binnenkant uiteraard een badje rauwe lijnolie in de balken, wat lekker kan klotsen.

Garantie bij goed uitgevoerde behandeling: 3 tot 7 jaar op roest van binnenuit.

Garantie-plichtige: JIJ.

------------------------
Lijnolie hoef je niet over tectyl te spuiten. zonde van je tijd. De lijnolie lost nl. de tectyl op en kan daardoor niet meer doordringen tot op het staal en de daar aanwezige roest. Het gevolg is dat tectyl met lijnolie net zo k#t beschermt als alleen tectyl. Er is maar 1 manier. alle tectyl moet eraf.

Ik heb dit net vanavond uitgevonden. Ik had iemand anders lijnolie laten spuiten op mijn nieuwe 16, omdat ik er zelf geen tijd voor heb. Bij het vervolmaken van dit werk ging ik toch maar wat steken en krabben. Onder de nu zeer vieze en plakkerige tectyl kwam kurkdroge roest te voorschijn. Dus de tectyl voorkomt perfect dat de lijnolie (impregneerolie in dit geval) bij de roest komt. De roest kan dan dus gewoon doorwoekeren. Alles gaat dus nu kaal en dan pas ga ik met lijnolie aan de gang. Dan komt de lijnolie wel in de roest.
Klinkt allemaal heel goed mannen en vrouwen. Dat worden allemaal 4tjes die nog 20 jaar meegaan. of langer. Die bitumen is wel een goed idee. Ik had er nooit aan gedacht. Al lijkt het me smerig. Lijnolie lost dat spul namelijk op. Dus het wordt een vieze plakkerige zooi onder je auto. Ik zou de auto gewoon op een stukje plastic zetten. zodat je terras, garage of tuintje een beetje schoon blijft. Al is lijnolie volledig milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar. De uitlekkende olie droogt nl. in de naden. Na 2 weken de behandeling herhalen, zal al veel minder lekkage geven.

------------------

Rauwe lijnolie droogt heel langzaam. doet er misschien wel een jaar over. gooi er 3% siccatief door en het duurt 24 tot 72 uur. Dat hangt af van de mate van ventilatie. temperatuur heeft weinig invloed. Dus is het 's winters ook toepasbaar. In de balken geef ik de voorkeur aan rauwe olie.
Gekookte lijnolie droogt in ongeveer 24 uur, maar zonder siccatief blijft het enigszins plakkerig.


2k-verf met lijnolie erdoor gaat fout. De meeste 1k-verven zijn op alkydhars-basis. En dat gaat heel goed samen met gekookte lijnolie. DRUPJE siccatief erbij is ook belangrijk. (3 cc op 1l lijnolie). zonder siccatief moet je misschien wel een week wachten op droging. Dat kan ook handig zijn!

natuurlijk zet je er gordels in! of hou jij niet van je kinderen? 50 km per uur botsen is hetzelfde als van de 8ste verdieping vallen. dus gordels. altijd! zelfs in een 4. en ook voor een klein stukkie. De 4 is veilig omdat je zo'n intense beleving hebt. Je rijdt daardoor automatisch voorzichtiger.



RLS is owatrol met loodmenie. lekker spulletje. heel aardig voor je 4tje, maar zeer onaardig voor je portomodinges. maak het zelf maar met, je raad het zeker al, gekookte lijnolie en loodmenie die je niet doorroert. In dit geval kan je nog beter prenol of owatrol nemen. maar die laatste is weer stervend duur, dus schiet je nog niks op.
Je gooit het oplosmiddel van de loodmenie zo goed mogelijk weg en gooit daarvoor in de plaats gekookte lijnolie. voor een snellere droging kan je nog max. 3% siccatief toevoegen. Niet schrikken. Dat kan je gewoon bij ieder schildersbedrijf of verfgroothandel krijgen.


lijnolie zuigt door roest heen. Het doet verder weinig met de roest, maar de onderliggende blanke plaat wordt perfect beschermd. Ik vermoed dat afgewerkte olie hetzelfde doet, alleen dat droogt niet en ruikt niet zo lekker.

Mike Sandersvet Dat spul lijkt verdacht veel op 'ruimvet'. Te koop onder de naam roestcompound van Tenco bij winkel voor binnenschippers. Iedere plaats met een beetje binnenvaart heeft wel zo'n winkel. Vaak heet ie dan tagrijn of tuigerij. Een bunkerstation kan je ook proberen.






De impregneerolie bestel ik bij Bert Hendriks in wiuwert. Hij stuurt het gewoon per bode naar me toe. Grote bestellingen betekent lage vrachtkosten. Ik kan dit op me nemen, maar ik zit bepaald niet centraal. Misschien iets voor het magazijn?

Het adres: Groothandel Hendriks,
Oer de Feart 8,
8637 VW Wiuwert.
telefoon 058-2501456.

De impregneerolie heet officieel prenol.
De lijnolie gewoon rauwe lijnolie.
siccatief heet gewoon siccatief.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: Roestbescherming

Bericht: # 133905Bericht jbeekmann »

Eigenlijk veranderd er nooit iets met die viertjes en hun bezitters... Owja, toch wel: ze worden ouder en roestiger!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Roestbescherming

Bericht: # 133940Bericht boerBon »

ze worden ouder en roestiger!
Honda CB550 '80, Alfa Romeo Spider series 4 '93, BMW 323i coupé '95
....(:) X# ??
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: Roestbescherming

Bericht: # 134112Bericht jbeekmann »

Niks van te zeggen... Ik ben ouder en de viertjes worden roestiger. Drie keer raden waarom er geen viertje meer in mijn onderschrift staat...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Roestbescherming

Bericht: # 134127Bericht boerBon »

Omdat Alfa's niet roesten?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Roestbescherming

Bericht: # 134491Bericht R4F6GTX Automaat »

boerBon schreef:Omdat Alfa's niet roesten?
Alfa's roesten zelfs op een foto... :-?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Roestbescherming

Bericht: # 134566Bericht RVIER »

heren,

een van mij beste acties om de roest tegen te gaan was het verwijderen van de rubbermatten en het boren van 2 gaten in de bodem. Het blijkt dat de rubbermatten de verf eronder continu vochtig houdt. Omdat normale verf geen onderwaterverf is, gaat die verf vervolgens kapot.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
whuinen
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 02, 2010 5:22 pm
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Roestbescherming

Bericht: # 134795Bericht whuinen »

Net als Rudy zegt, gebruik ongekookte, dus RAUWE lijnolie. De vloer van de R4 is vaak nat, komt via de kachelunit naar binnen. Hoe kun je dit oplossen?
Begin met het slangetje, onder de motorkap, onder aan het schutbord te controleren. Dit is nogal eens VERSTOPT, waardoor het "afvoerputje" in het kachelcompartiment haar regenwater niet kwijt kan en dit overloopt.
Als je het helemaal goed wilt doen kun je het beste, nadat je de gehele kachelunit, inclusief aanjager gedemonteerd hebt, met (bitumen) aquaband de twee openingen links en rechts bovenin de kachelruimte, voorzien van "kraagjes", waardoor er geen spatwater meer via de kachel-radiateur naar binnen kan lopen. Controleer ook het O-ringetje van de kachelkraan, dit wilt ook wel eens lekken.
Onder de rubberen vloermatten kun je het beste ondertapijt van vilt leggen (o.a. bij de Kwantum of Leen Bakker per meter verkrijgbaar). Dit sluit niet af en zorgt voor voldoende ventilatie. Ik lak of verf de, met rauwe lijnolie behandelde vloer NIET, want zo kun je prima de conditie van de vloer in de gaten houden. Heb hier al ruim dertig jaar uitstekende ervaringen mee.
Succes ermee :wink: ;-)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Roestbescherming

Bericht: # 134841Bericht Rudi »

Binnenkort eens meer dan alleen zwaaien, waarschijnlijk einde werk.
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Roestbescherming

Bericht: # 135430Bericht Peu404 »

De lijnolie kun je ook gebruiken voor de holle ruimten. Het spul is waterdun en kruipt overal in. Als je de lijnolie een week of wat laat drogen, kun je er daarna wax overheen spuiten.

Waar ik aan plaatwerk bij kan aan de onderkant of binnenkant bodem, maak ik altijd zoveel mogelijk roestvrij, behandel de plaatwerk met Fertan, daarna Ferpox en twee of drie lagen lak of wax.

In de holle ruimten vernevel ik met een tectylspuit Terotex HV400 van Teroson. Na de vetten die je tot 130 graden moet verhitten voordat je ze in de holle ruimten nevelt, de beste bescherming voor holle ruimten.

Zie ook http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewto ... 00#p197560" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Peu404 op wo dec 26, 2012 11:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Roestbescherming

Bericht: # 137836Bericht Peu404 »

Heb je het vet er zelf in gespoten? ik heb wel een tectyleerspuit voor holle ruimten, maar ben toch wat bevreesd omdat het vet tot 130 graden moet worden verwarmd. Daar krijg je volgens mij rode vlekken van op je lijf als je knoeit.
Willem de Zwijger schreef:Ik rij door door pekel en vorst...met Mike Sanders aan mijn zijde, oftewel in mijn balken.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Roestbescherming

Bericht: # 137848Bericht R4F6GTX Automaat »

130 graden is ook erg veel; ik verwarm het tot ongeveer 60 graden... werkt prima
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Roestbescherming

Bericht: # 137856Bericht Tweety »

zou die 130 graden misschien fahrenheit zijn..?
Plaats reactie