Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Bericht: # 122904Bericht ferdinand »

De afgelopen dagen ben ik wat bezig geweest aan m'n GTL, wat lassen, slijpen etc.
Nu wil ik vanmorgen weer vrolijk verder gaan, zie ik tot mijn schrik dat ineens de hele auto bezaaid is met miniscule roestplekjes (vooral op de motorkap)!! Terwijl er hiervoor nooit een roestplekje te zien was.

Aan de overkant van de straat zijn ze al weken een huis aan het verbouwen, volgens mij hebben ze zo'n twee weken geleden voegsel uit de muur verwijderd en toen stond mijn auto er onder. Hij zat helemaal onder het stof en ook iets groter gruis.

Het lijkt me toch sterk dat al die miniputjes (want dat moeten het zijn) door mijn geslijp komen, dat was onder de auto.

Hoe ga ik dit oplossen? Het is toch niet echt meer aantoonbaar dat het zou komen doordat de klussers aan de overkant 2 weken geleden de muur aangepakt hebben.

Hoe ga ik dit fixen (als de aannemer hiertegenover er niet voor opdraait)? Zou het nog met commadant op te lossen zijn of zou ik alles opnieuw moeten lakken?
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Bericht: # 122905Bericht Sake »

Die kleine spikkeltjes roest, zijn slijpdeeltjes die vrijkomen tijdens het slijpen en die blijven echt niet onder je auto ,als je daar slijpt.

Ik neem aan dat de muur gewoon van steen is. daar zit als het goed is geen ijzer in.

Oplossing is zo snel mogelijk je auto te wassen, hoe langer je wacht hoe vaster de slijpdeeltjes in je lak vastvreten. eventueel nog licht met commandant bewerken.
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Bericht: # 122909Bericht ferdinand »

Dat zal het wel zijn ja. Wat stom. Hoe kan ik dat de volgende keer voorkomen? Meteen de auto met een doekje afnemen ofzo?

Ik heb stevig gepoetst, ook met commadant. Het is een flink pokkewerk want die deeltjes zitten al wel stevig vast. Het ergste is nu wel weg in ieder geval. Morgen weer verder, want nu heb ik helaas geen tijd meer.

Bedankt voor je tip.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Bericht: # 122912Bericht zwergje »

Met slijpen moet je enorm oppassen dat er geen hete ijzerdeeltjes op je lak komen, je kunt je voorstellen wat er dan gebeurt.
Eraf poetsen: ik zou ze liever in eerste instantie in de autowasserij zoveel mogelijk eraf spuiten, om te voorkomen dat je nog meer in je lak krast.
Bij mijn 4 heb ik de laklaag twee keer in de owatrol gezet, wat ik nog best een bewerkelijk klusje vond.
Ten eerste moet je lak zo schoon mogelijk zijn ( niet alleen autowasserij, maar ook St Marc/ amoniak/ wasbenzine ect, aangezien mijn 4 wit is), licht maar compleet opgeschuurd, en vervolgens zo stofvrij mogelijk in de owatrol zetten en laten drogen.

groet :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Bericht: # 122913Bericht zwergje »

En natuurlijk na het licht opschuren eerst nog een keer volledig afnemen voor het owatrollen (he, een nieuw werkwoord).
:D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Bericht: # 122916Bericht RVIER »

Kijk ook maar een beetje uit met slijpen in de buurt van de ruiten. Bij mijn R4 begon een keer de voorruit te roesten :-)

De deeltjes zijn zo heet dat ze ook op het glas vastsmelten

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Grote schrik: in 1 dag overal roest!

Bericht: # 122988Bericht Bertje »

Door schade en schande weet ik dat RVIER gelijk heeft...

Verder inderdaad wat boenen met Commandant. Let wel op bij randjes/ribbels, want daar schuur je altijd onbedoeld wat harder op dan op vlakke stukken. Zou zonde zijn als je daar op de grondlak terecht komt :o
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie