onderhoud en conserveren R4 TL
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
onderhoud en conserveren R4 TL
Hallo,
Inmiddels ben ik 1 jaar in het bezit van mijn prachtige R4 TL uit 87, ik heb tot nu toe 13000 km er mee gereden en in de winter bijna elke dag gebruikt. vorige week is de auto zonder probleem gekeurd. ik heb zelf de bougies vervangen en de olie ververst.
De auto loopt trouwens perfect en start altijd zonder problemen, mijn vraag is : wat kan ik nog aan noodzakelijke onderhoud uitvoeren om de auto in goede staat te behouden? (motorisch).
Alvast bedankt
Inmiddels ben ik 1 jaar in het bezit van mijn prachtige R4 TL uit 87, ik heb tot nu toe 13000 km er mee gereden en in de winter bijna elke dag gebruikt. vorige week is de auto zonder probleem gekeurd. ik heb zelf de bougies vervangen en de olie ververst.
De auto loopt trouwens perfect en start altijd zonder problemen, mijn vraag is : wat kan ik nog aan noodzakelijke onderhoud uitvoeren om de auto in goede staat te behouden? (motorisch).
Alvast bedankt
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: onderhoud R4 TL
olie en koelvloeistof op juiste peil houden
puntjes eens vervangen/stellen als die minder gaat lopen.
en zo nu en dan ook de wielkasten ed schoonmaken tegen het vuil (en de bekende roestduivel)
puntjes eens vervangen/stellen als die minder gaat lopen.
en zo nu en dan ook de wielkasten ed schoonmaken tegen het vuil (en de bekende roestduivel)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: onderhoud R4 TL
Ook een goede tip denk ik:
Voor goed behoud van je chassis: spuit de kokerbalken eens vol met Mike Sander vet of Owatrol. Kost niet gekveel, je kunt het zelf en schijnt erg veel te helpen tegen rotten van je chassis (wat bij viertjes wel wil). Ik ga het zelf, als mijn chassis weer in de lak zit, ook doen.
Voor goed behoud van je chassis: spuit de kokerbalken eens vol met Mike Sander vet of Owatrol. Kost niet gekveel, je kunt het zelf en schijnt erg veel te helpen tegen rotten van je chassis (wat bij viertjes wel wil). Ik ga het zelf, als mijn chassis weer in de lak zit, ook doen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: onderhoud R4 TL
als je chassis nog los hebt heb ik nog een beter tip.
Spuit deze in met oude motorolie
lekker laten lekken, en dan alle 4 de wanden van de balken eens doen. DWZ: auto normaal, eens inspuiten, op de ene kant, eens inspuiten, auto ondersteboven, eens inspuiten, auto andere zijkant, eens inspuiten...
dan roesten je balken voorlopig niet
Spuit deze in met oude motorolie
lekker laten lekken, en dan alle 4 de wanden van de balken eens doen. DWZ: auto normaal, eens inspuiten, op de ene kant, eens inspuiten, auto ondersteboven, eens inspuiten, auto andere zijkant, eens inspuiten...
dan roesten je balken voorlopig niet
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: onderhoud R4 TL
nóg een betere tip.... gebruik afgewerkte olie van een (ouwe) diesel motor; als de vettige olie na verloop van tijd toch verdwijnt blijft die zwarte vettige roetzooi nog over en waar dat zit wil niks meer roesten...Mark4GTL schreef:als je chassis nog los hebt heb ik nog een beter tip.
Spuit deze in met oude motorolie
lekker laten lekken, en dan alle 4 de wanden van de balken eens doen. DWZ: auto normaal, eens inspuiten, op de ene kant, eens inspuiten, auto ondersteboven, eens inspuiten, auto andere zijkant, eens inspuiten...
dan roesten je balken voorlopig niet
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: onderhoud R4 TL
Dat zeg ik: Mike Sander vet in je chassis .... (of wat je er ook maar in wilt doen dan ja)
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: onderhoud R4 TL
rutger, maakt niet uit wat je erin stopt.. als het maar vet of dikke olie is. T moet bij verwerking goed vloeien en na verwerking moet het goed blijven plakken..
Savane 1993 =D
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: onderhoud R4 TL
GijSsie schreef:rutger, maakt niet uit wat je erin stopt.. als het maar vet of dikke olie is. T moet bij verwerking goed vloeien en na verwerking moet het goed blijven plakken..
Mja, is wat voor te zeggen haha... Alleen Mike Sander vet is speciaal voor dit doeleind gemaakt. Maar goed, dat kan even goed ook afzetterij zijn natuurlijk . Maar inderdaad, alles wat vettig is en blijft plakken zal wel prima werken. Als het maar niet teveel gaat lopen, dat kan een argument voor vet zijn i.p.v. olie. Maar goed, feit blijft dat het een goed idee is iéts van olie of vet in je balken te spuiten, wat het ook is. Klopt!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).