Verzinken of poedercoaten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobR4
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 4:11 pm
Locatie: Ospel

Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 110981Bericht RobR4 »

Ik heb een nieuw chassis en ben van plan het te laten verzinken.
Schoperen is misschien ook een mogelijkheid maar dan wordt er plaatselijk veel warmte ingebracht.
Poedercoaten een 3e optie.
Heeft iemand hier ervaring mee ivm. kromtrekken.
http://www.renaultcarparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 110983Bericht brecht »

ik heb even "verzinken" ingetypt in de zoekbalk en kreeg aardig wat resultaten. Je kan beter zelf even kijken wat je interessant lijkt.

1 fotootje wil ik toch vast plaatsen :-)
Afbeelding
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 110984Bericht Tweety »

Vette shit... ik weet dat renault zelf bij de Espace begonnen is met het in geheel verzinken van carroserie/chassis dat was toen ook echt 1 geheel... maar deden zij dat niet met een dompel bad...?
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111009Bericht RVIER »

@rob,

volgens mij valt de warmte inbreng met scoperen best wel mee. Punt is dat je dat wel alleen aan de buitenkant kunt doen :-( Je kunt ook vragen of ze het chassis symetrich willen behandelen.

Het best gaat inderdaad galvanisch verzinken, maar dat lijkt me toch een dure grap. Het chassis wordt dan eerst gebeits om alle roest maar ook de tectyl (binnen en buiten) te verwijderen (en dat gaat best moeilijk).
Daarna in bad.

Ik vraag me af of verzinken volgens het dompelprincipe in de vloeibare zink echt leidt tot een vertrokken chassis omdat de temperatuur van vloeibare zink toch onder elke warmtebehandingstemperatuur voor staal blijft. Heeft iemand daar ervaring mee?


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111010Bericht schoapke »

heb destijds rondgebeld, maar niemand gevonden die een r4 chassie wil of kan dompelen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RobR4
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 4:11 pm
Locatie: Ospel

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111012Bericht RobR4 »

Het chassis is nieuw en heeft een zwarte laklaag en is verder niet behandeld.
Hier in de buurt kunnen ze grote delen verzinken,en ben bezig met informatie in te winnen.
Als het verzinken doorgaat zal ik met foto's en informatie het forum blijven informeren.
http://www.renaultcarparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111021Bericht brecht »

Dompelen kan tot veel grotere afmetingen dan een 4tje, tis alleen de vraag of bedrijven met zo'n bad bereid zijn om je 4-tje te doen. De foto die ik plaatste komt van dit forum en is van Goof, maar die is inmiddels niet meer zo actief. Volgens hem viel het kromtrekken erg mee.

Ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111023Bericht Willem de Zwijger »

We hadden enkele jaren gelden DaGoof hier op het Forum, die heeft hem ook laten verzinken, heb je daar die foto vandaan Brecht? Ik weet niet of hij nog te bereiken is met e-mail, je zou een poging kunnen wagen.
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111027Bericht p304c »

scoperen gaat prima en levert een mooi resultaat op als je een goed opgeknapt chassis hebt , verzinken gaat je waarschijnlijk niet echt lukken aangezien er niemand een vervuild chassis in het verzinkbad wil hebben. en ze vermoeden dat het chassis er als een wokkel uit gaat komen.

Afbeelding
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111029Bericht brecht »

Maar ja: nadeel van scoperen is wel dat je niet in de balken kunt en dat is nu net waar de meeste ellende vandaan komt. Een maal gescopeerd is een stuk sytaal ook erg lastig tot niet meer te lassen...

(dat laatse geld ook bij verzinken in een bad natuurlijk, maar daar is de kans dat jje ooit nog moet lassen veel kleiner aangezien je chassis dan van binnen en van buiten behandeld is...)
Gebruikersavatar
RobR4
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 4:11 pm
Locatie: Ospel

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111031Bericht RobR4 »

Zoals ik al vermelde, het chassis is splinternieuw nog nooit op de weg of zelfs buiten geweest.
Het zal daarom denk ik ook geen probleem moeten opleveren voor het zinkbad.
http://www.renaultcarparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111033Bericht Erik »

denk ook dat dat geen problemen moet opleveren. Mijn tip is neem eens contact met die jongens van duckservice op. Zij hebben een chassis van een ds laten verzinken. Ik dacht dat ze dat een keer of vier hebben gedaan.

gr erik
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111040Bericht p304c »

Brecht je hebt gelijk maar in mijn geval heb ik de hele bodemplaat eraf gehad, de balken van binnen in de zinkcompound gezet en daarna een nieuwe bodemplaat erop gelast. alle andere delen zal je moeten volgieten met een beschermingsproduct naar keuze.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Verzinken of poedercoaten

Bericht: # 111321Bericht GijSsie »

Luitjes,

Ik heb goof ooit wat vragen gesteld wat betreft het verzinken van een Renault4 chassis.

Misschien hebben jullie iets aan zijn antwoorden.

[Citaat Dagoof]
Wat en waar zou ik moeten lassen/verstevigen?
Het belangrijkste is dat je zorgt dat de plaatwerkdelen voldoende aan elkaar verlast zijn. Zo heb ik de bodemplaat binnenin op de felsrand met heel veel puntlassen aan de balken vastgezet. Ook de balken onderling. Kijk wel uit voor teveel hitte ontwikkeling, want dan kan de boel krom trekken. Dus altijd met puntlassen werken en die verspreid zetten, steeds dichter bij elkaar.

Heb jij in der tijd een nieuw chassis gekocht en dat laten verzinken of gewoon "oude chassis" gebruikt?
Oud, maar goed chassis eerst helemaal opgelapt en toen laten verzinken.

kan je het chassisnummer nog lezen dan na die onderdompeling?
Jazeker. Niet zo duidelijk als voorheen, maar nog zeker leesbaar.

[/Citaat Dagoof]

Vergeet niet om her en der gaatjes te boren in je chassis zodat de zink er uitkan.

Dat was ehm weer k hoop dat jullie er iets aan hebben.

De groeten!
Savane 1993 =D
Plaats reactie