Winterstalling

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

NEXL
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 07, 2002 2:00 am
Locatie: Zoetermeer

Bericht: # 11906Bericht NEXL »

Aangezien ik mijn R4 (ik heb hem pas 4maanden) in een goede staat wil houden,zodat ik er nog heel lang plezier van kan hebben,wil ik hem stallen voor de winter.

Ik mag hem in de garage van mijn schoonvader stallen en dat ga ik ook zeker doen.Omdat ik nog niet zo veel verstand van 4tjes heb vroeg ik mij af wat ik het best kan doen.Heeft er iemand tips dan zijn deze zeker welkom.Moet ik hem bv. 1 keer in de week laten draaien(de motor dan) of de accu loshalen de tank leeg halen ,olie eerst verversen enz,ik wacht op antwoord voor ik hem stal.

Alvast bedankt voor de tips ,

Met vriendelijke groeten,

--------------------------------------------
Mijn r4gtl is blauw en rijdt in het westen.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 11919Bericht Rodeo-6 »

Op 2002-11-27 12:28, schreef NEXL:
Aangezien ik mijn R4 (ik heb hem pas 4maanden) in een goede staat wil houden,zodat ik er nog heel lang plezier van kan hebben,wil ik hem stallen voor de winter.

Ik mag hem in de garage van mijn schoonvader stallen en dat ga ik ook zeker doen.Omdat ik nog niet zo veel verstand van 4tjes heb vroeg ik mij af wat ik het best kan doen.Heeft er iemand tips dan zijn deze zeker welkom.Moet ik hem bv. 1 keer in de week laten draaien(de motor dan) of de accu loshalen de tank leeg halen ,olie eerst verversen enz,ik wacht op antwoord voor ik hem stal.

Alvast bedankt voor de tips ,

Met vriendelijke groeten,

Weg zetten met volle tank, tegen het roesten antivries en zo erin, raampjes open laten, ventileren enzo, deuren niet helemaal dicht doen, banden oppompen tot 3 atm en de accu eruit en in huis bewaren, op een druppel accu lader

--------------------------------------------
Mijn r4gtl is blauw en rijdt in het westen.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11922Bericht Ron »

Waar moet die antivries in...? Toch niet in de tank? Een leek zou dat maar eens kunnen interpreteren. Verders weinig toe te voegen.
Af en toe draaien lijkt me wel goed, maar dan ook een stukje rijden en remmen. Alleen starten draaien afzetten lijkt me geen goed idee, tenzij met mate.
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 11934Bericht Jan-Geert »

niet laten draaien , ga eens op een droge winterdag te rijden en laat hem goed op temperatuur komen , dat is beter dan af en toe even laten draaien , ook nieuwe olie in t carter , nieuw oliefiltertje , en de tank volgooien...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11935Bericht Goof »

En wat vergeten we weer? Alle potentiele plaatsen tectyleren en zeker de binnenkant van de langsdragers...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 11936Bericht Leo »

En de bodemplaat, binnnenkant wielkuipen etc. schoonspuiten o.i.d. Aangekoekt vuil verwijderen. Vooral die beruchte bovenrand van het voorspatbord. De motorruimte gewoon lekker vet laten, wel los vuil, bladeren etc, eruit.
Heerlijk als je een stalling hebt overigens.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11940Bericht Ron »

Tsjee, als je daar allemaal mee klaar bent is het alweer zomer... :smile:
NEXL
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 07, 2002 2:00 am
Locatie: Zoetermeer

Bericht: # 11941Bericht NEXL »

tectileren heb ik 3 weken geleden gedaan,ik ben nu wel al wat wijzer geworden
hugo4groningen
Berichten: 32
Lid geworden op: za mei 04, 2002 2:00 am
Locatie: groningen 0625137591

Bericht: # 11945Bericht hugo4groningen »

ik zou de banden niet oppompen maar de auto op blokken zetten; alles onbelast.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11958Bericht Ron »

Die waren we nog vergeten ja.
Moeten de portierrubbers e.d. niet gelijk een wolkje siliconenspray hebben? Hoort bij het maandelijkse onderhoud eigenlijk.
Dus, kan je best doen dan.
Leander
Berichten: 20
Lid geworden op: wo okt 30, 2002 2:00 am
Locatie: Smilde

Bericht: # 11969Bericht Leander »

als je de auto wilt stallen zou ik je willen adviseren de tank zo leeg mogelijk te laten. Dit omdat de moderne benzine in 3 maanden sterk verouderd is (de vluchtige stoffen zijn eruit) waardoor na de stalling je met 28L onbruikbare benzine zit. EN NIET DE RAMEN VOL OPEN ZETTEN TENZIJ JE VOOR GRATIS HUISVESTING VAN MUIZEN BENT (slecht voor de bekleding geloof ik) Op een heel klein kiertje is wel goed.
Gebruikersavatar
rodeo4
Berichten: 41
Lid geworden op: wo okt 23, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 11971Bericht rodeo4 »

Bij motorfietsen (die bijna altijd de winterstalling in gaan)wordt geadviseerd de tank vol te gooien. Dit om roestvorming in de tank te voorkomen.
De vluchtige stoffen gaan volgens mij echt nergens naar toe, omdat de tank goed afgesloten is.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11973Bericht Goof »

en dat is niet waar, want elke tank moet ontluchting hebben om opeenhoping van gitige en brandbare gassen te voorkomen, maar bovenal om opbouw van luchtdruk in de tank tegen te gaan, dus die benzine kan wel degelijk vervliegen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11988Bericht Ron »

Ik heb begrepen dat de nieuwe benzines juist wél heel lang ongebruikt kunnen staan...
Dat zei een chemicus tegen me, maar geen petrochemicus.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11991Bericht Goof »

Het zou toch ook van de gekken zijn tegenwoordig, dat als je benzine ouders is als 3 maanden, je dan heel de tank leeg moet laten halen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie