Oplossende lak bij tankdop!

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

joostvellinga
Berichten: 31
Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
Locatie: Doorn

Oplossende lak bij tankdop!

Bericht: # 105654Bericht joostvellinga »

Ik schrok met te pletter toen ik Kareltje vandaag zag.
Ik heb al jaren last van benzine die lekt uit de tankdop en ik poets de bruine leksporen regelmatig weg en dan ziet-ie er weer als nieuw uit.
Maar vandaag zag het er vreselijk uit: de lak is helemaal aangetast en volgens de spuiter (kosten 325 euro ex BTW) komt dit doordat de benzine onder de lak is gekropen.
Er zal dus een ingangetje zijn ontstaan rond de tankdop.
Heeft iemand hier ooit eerder van gehoord en is er een afdoende oplossing, zodat ik over een maand niet weer bij de spuiter sta?

En waarom is het toch zo moeilijk om een foto aan dit artikel toe te voegen? Ik kan nergens op een knop "Afbeelding toevoegen" klikken. Klopt dat?
Keizer Karel
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 105661Bericht GijSsie »

klopt, brecht heeft een hele handige uitleg staan in de rubriek foto wedstrijd.

vwb de 4.. Benzine lost nou eenmaal de lak op... je kan het zelf voor ongeveer 50 euro doen.. 2 velletjes schuurpapier(grof en fijn), spuitbus primer en spuitbus kleur... eitje 8) .

en in het vervolg gewoon zorgen dat niet morst! mocht je wel morsen... dan zo snel mogelijk weghalen dat beperkt de schade.

suc6 ermee
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105676Bericht Willem de Zwijger »

Uit eigen ervaring: de lak uit een spuitbus kan niet goed tegen benzine dus dan moet je bij het tanken elke keer een tissue bij de hand hebben als je het echt mooi wilt houden. Ik heb geen ervaring met de nieuwste lakken, maar een paar jaar geleden was er de zgn 2k lak (die mag niet meer vanwege het milieu), dat spul kan perfect tegen benzine. De spuiter heeft ongetwijfeld iets vergelijkbaars qua bestendigheid. Als je het goedkoop doch grondig wilt oplossen zul je die lak op de kop moeten tikken, en het er dan op moeten zien te krijgen (bv rolleren). Ik geloof dat franzose.de nog wel de 2k lakken verkoopt maar het is prijzig spul (een liter kost dacht ik snel 70 Euro, dan moet je ook nog verdunner en harder hebben) en de vraag is of het in kleinere hoeveelheden te koop is. Ik heb wel eens gehoord dat er in Utrecht nog een zaakje is waar je 2k kunt krijgen en het op kleur kunt laten mengen.
Een paar maanden geleden hadden we hier op het Forum iemand die met lak uit de botenwereld aan de gang was gegaan (rolleren), dat is ook nog een route die je zou kunnen bekijken.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 105679Bericht R4F6GTX Automaat »

In Duitsland haal ik mijn 2K lak, kost nog geen 20 euri per liter. Zie ebay.de
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
joostvellinga
Berichten: 31
Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
Locatie: Doorn

Oorzaak lekkage

Bericht: # 105681Bericht joostvellinga »

Hartelijk dank, allen voor de reacties.
Waar ik alleen op had gehoopt is, dat er een oplossing zou zijn voor het voorkomen van deze lekkage, die dus kennelijk ONDER de lak terecht is gekomen, ergens vanaf de tankdop. Want als je gewoon benzine over de lak morst, dan lost deze niet gelijk spontaan op. Dat zou niet kunnen.

Ik denk dat ik in ieder geval eerst zelf maar es ga klooien om te kijken hoe het wordt. Probleem is dat Kareltje m'n bedrijfswagen is. Hij is dan ook prachtig, strak en helemaal roestvrij. Ik moet dus wel netjes voor de dag komen en heb zelf nog nooit gespoten, maar goed. Het is de moeite waard...
Keizer Karel
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105685Bericht Willem de Zwijger »

Benzine onder de lak is in al die jaren op het Forum nog nooit genoemd, dus je hebt mijns inziens een uniek probleem bij de hand. Blijkbaar is de hechting bij jou op dat punt zwak geweest. Er is niets aan te doen behalve kaal schuren en zorgen dat er op een of andere manier weer een grondlaag + kleurlaag opkomt.
Met de gevoeligheid van spuitbusjeslak voor benzine bedoel ik: lekkende benzine zorgt voor strepen die je niet meer weg krijgt.
@paul: heb je een linkje naar die verkoper / advertentie?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 105687Bericht roberto »

Spuiten met 2K lak dan is het probleem opgelost.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

vulhals

Bericht: # 105689Bericht RVIER »

Je moet eens kijken of de vulhals niet rot is. De bezinedop sluit goed af en toch ruik je benzine. Ik was verbaasd over de grootte en het aantal gaten bij een R4 van 84.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
joostvellinga
Berichten: 31
Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
Locatie: Doorn

Verrotte vulhals.

Bericht: # 105691Bericht joostvellinga »

Zou zomaar kunnen. Ik ruik inderdaad voortdurend benzine en als ik getankt heb, ziet alles er normaa uit, maar binnen no time heb ik die bruine sporen weer. Het klotst er dus gewoon ergens uit.

En het is me gelukt om dus via de US of A een fotootje te plaatsen. Het moet niet gekker worden:


Afbeelding

(Geen idee of dit werkt)[/img]Afbeelding
Keizer Karel
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 105692Bericht roberto »

ik denk dat Fons gelijk heeft een rotte vulpijp, eerst verhelpen en dan spuiten
joostvellinga
Berichten: 31
Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
Locatie: Doorn

Rotte vulpijp

Bericht: # 105693Bericht joostvellinga »

Uhm... rotte pijp en toen? Waar zit dat ding en hoe fix ik dat? Moet er dan een neiuwe tank onder?
Keizer Karel
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 105694Bericht RVIER »

Het goed nieuws is: er hoeft geen nieuwe tank onder

het gaat om de vulhals. Dat is het stuk dat aan het achterspatbord is vestgezet met de "rubber"doorvoer. Aan de achterzijde zitten 2 draadeindjes met moeren. Met een rubbermof zit het vast aan de tank.

Als je de twee moertjes loskrijgt moet je vervolgens de rubberslang losmaken en voorzichtig van de pijp aan de tank loshalen. Maak daarna de ontluchtingslag los en je kunt het onderdeel inspecteren.

Als je de moeren niet loskrijgt moet je ze vanaf de bovenzijde doorzagen. Mogelijk verniel je dan wel de lak van het achterscherm.

Bij kleine gaatjes kun je ze proberen dicht te solderen (op een veilige plek, ver van de tank). Een goede nieuwe monteren gaat denk ik sneller.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 105695Bericht Hanz »

Alvorens pijpen te gaan loshalen: zou de tankdop wel goed afsluiten? Dat heb ik Joost nog niet horen zeggen.
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 105697Bericht Rik »

mijn tankdop sloot laatst ook niet goed, even het rubber omgedraaid en nu nergens last van, maar hier is toch al meer beschadigd, dus net zo goed even alles nakijken zou ik zeggen
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 105702Bericht R4F6GTX Automaat »

Willem de Zwijger schreef: @paul: heb je een linkje naar die verkoper / advertentie?
Ja, heb ik maar niet hier. Ben nu enkele dagen bij vrienden in Hillegom / Lisse maar van het weekend zal ik kijken en mailen, okee?
15 euro voor RAL kleuren, 18-20 voor gemengde en ik meen 28 voor metallic.
12 euro verzendkosten
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie