Oplossende lak bij tankdop!

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105705Bericht Willem de Zwijger »

Tjemig wat zonde van dat verder zo mooi uitziende viertje. Ik ben benieuwd wat er tevoorschijn komt als je die vulpijp los haalt. Als daar veel roest in het spatbord zit (lijkt me niet onwaarschijnlijk) zou je kunnen overwegen om een compleet nieuw spatbord te kopen, ik meen me te herinneren dat je ze in de goede kleur kunt kopen bij Franzose.de of Reno4.de. Gebruik voor het monteren van die fijne Sikaflex kit.

Wellicht nog ter aanvulling op de (als altijd voortreffelijke) beschrijving van Fons:
- haal je achterwiel eraf om goed bij de slangenklem te kunnen waarmee de rubberen pijp vastzit aan het gedeelte waar de tankdop op zit.
- de boutjes (sorry, schroefjes) die je los moet halen (vlak onder de tankdop) hebben een spciale vorm, dit staat bekend als torx (mocht je deze nog niet in huis hebben)
- als je toch met die rubber vulslang aan de gang bent, trek hem dan ook los van die pijp naar onderen en kijk hoe die pijp (die aan de tank vastzit) er aan toe is. Op de overgang van rubber en metaal zit daar vaak corrosie, hoe eerder je erbij bent hoe beter. Met een staalborstel schoon borstelen, en met veel vet weer monteren, dat houdt het vocht weg.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 105938Bericht Tweety »

Tja het is misschien een wat vreemde suggestie, maar kleine benzinelekkages kunnen vaak ook verholpen worden door middel van een stukje zeep !! bij het monteren van bv. de aftapplug van de tank, de schroefdraad ff invrijven met zeep, en weg lekkage, en dat kan bij montage van de vulpijp ook echt helpen... bezine lost een hoop op, echter geen zeep.. ik geef toe dat ik het zelf eerst ook niet geloofde maar ja...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 105939Bericht Tweety »

Tja het klinkt misschien raar, maar een klein stukje zeep doet vaak wonderen...bv op de schroefdraad van de aftapplug van de tank, of op andere plekken waar benzine komt, (ik heb zelfs wel een tijdelijk de benzine leiding dicht gevreven....todat ik een slangetje gevonden had)
joostvellinga
Berichten: 31
Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
Locatie: Doorn

Spatbord

Bericht: # 105941Bericht joostvellinga »

Hartelijk dank voor de suggesties. Ik ben compleet a-technisch dus ik denk dat ik bij dat webadres een nieuw spatbord hal, want spuiten alleen al kost 300 ex. Dan heb ik nog geen onderdelen. Ga gauw aan de slag, want ik heb het 4tje nodig voor de zaak en ze ziet er idd prima uit, behalve nu die vreselijke brandwonden op d'r bibs...
Willem de Zwijger schreef:Tjemig wat zonde van dat verder zo mooi uitziende viertje. Ik ben benieuwd wat er tevoorschijn komt als je die vulpijp los haalt. Als daar veel roest in het spatbord zit (lijkt me niet onwaarschijnlijk) zou je kunnen overwegen om een compleet nieuw spatbord te kopen, ik meen me te herinneren dat je ze in de goede kleur kunt kopen bij Franzose.de of Reno4.de. Gebruik voor het monteren van die fijne Sikaflex kit.

Wellicht nog ter aanvulling op de (als altijd voortreffelijke) beschrijving van Fons:
- haal je achterwiel eraf om goed bij de slangenklem te kunnen waarmee de rubberen pijp vastzit aan het gedeelte waar de tankdop op zit.
- de boutjes (sorry, schroefjes) die je los moet halen (vlak onder de tankdop) hebben een spciale vorm, dit staat bekend als torx (mocht je deze nog niet in huis hebben)
- als je toch met die rubber vulslang aan de gang bent, trek hem dan ook los van die pijp naar onderen en kijk hoe die pijp (die aan de tank vastzit) er aan toe is. Op de overgang van rubber en metaal zit daar vaak corrosie, hoe eerder je erbij bent hoe beter. Met een staalborstel schoon borstelen, en met veel vet weer monteren, dat houdt het vocht weg.
Keizer Karel
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 105942Bericht GijSsie »

Is het spatbord verroest dan? Wellicht kan je het huidige spatbord gewoon gebruiken ff heel zacht stralen of opschuren. Origineel past het spul beter dan immitatie!! Je kan ook kijken of er in t magazijn toevallig nog een spatbord in de goede kleur ligt. Of misschien heeft iemand wel iets liggen in die kleur! Scheelt je een hoop ellende.
Savane 1993 =D
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Bericht: # 120133Bericht plintum »

Bij mijn 4-tje zit er een rubberen slang aan een kunststof tank dop.
Dus je zal inderdaad een roestig achterspatbord hebben.
Hoe krijg je anders die grote roestplekken er omheen??
Ik zou gewoon een torque schroevendraaier pakken en eens een kijkje nemen.

Door gebladerde roest zal de benzine er wel achter kruipen.
Dit weg vijlen tot het ijzer, en met een KWAST bewerken met ijzermenie. dan ff voor 400€ overspuiten. (uhh)

succes...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re:

Bericht: # 120134Bericht R4F6GTX Automaat »

plintum schreef: Dit weg vijlen tot het ijzer, en met een KWAST bewerken met ijzermenie. dan ff voor 400€ overspuiten. (uhh)

succes...
Dat kan beter. Vijlen is te grof, ijzermenie is uit de tijd en voor 400 spuit je de hele auto...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Oplossende lak bij tankdop!

Bericht: # 120158Bericht Rutger-peer »

Een ander spatbord in deze kleur moet niet moeilijk te vinden zijn lijkt me. Een oproepje in de koop en verkoop rubriek en ik denk dat je er zo eentje hebt voor een heel schappelijke prijs. Anders een nieuwe halen bij der Franzose en even zelf spuiten met spuitbus, denk dat je een heel aardig resultaat kunt krijgen. En als je het spuiten zelf niet aan durft, dan kun je zo'n spatbordje altijd uitbesteden, kan nooit heel duur zijn (desnoods doe je zelf de primerlaag, scheelt ook weer) en je hebt een perfect resultaat. Succes!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

oplossing

Bericht: # 120159Bericht plintum »

Paul,

Ik kom tenminste met een oplossing.
Zo zou ik het doen, en ik vijl niet met een houtvijl.
En menie werkt perfect. dan spuit je niet de hele zooi onder.

| Er zit trouwens ook 5% methanol in de benzine.
| Hierdoor lossen de oudere lakken op. Koop bij de profecionele verf winkel auto-lak.
| of je nu 2komponenten-lak of gewone hebt, ze lossen gewoon op.
| Maak je niet gek en koop voor dit paneel benzine(methanol) bestendige lak.


gegroet.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Oplossende lak bij tankdop!

Bericht: # 120163Bericht R4F6GTX Automaat »

ik rij op gas; benzine is ontvetter... :wink: (koken doe ik op zonne-energie)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: Oplossende lak bij tankdop!

Bericht: # 120167Bericht plintum »

R4F6GTX Automaat schreef:ik rij op gas; benzine is ontvetter... :wink: (koken doe ik op zonne-energie)
Dat is inderdaad een goede oplossing.
Vandaar dat je mij naar dat gas inbouw station wilde sturen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Oplossende lak bij tankdop!

Bericht: # 120178Bericht R4F6GTX Automaat »

plintum schreef:....
Vandaar dat je mij naar dat gas inbouw station wilde sturen.
welke wie wat waar wanneer wasda?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie