Plaatwerk

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10955Bericht Ron »

Als je een beetje behoorlijk wilt gaan lassen (wat ik nog lang niet kan) is het ook van belang dat je je plaatwerk een beetje op maat kunt maken, en indien nodig wegzagen of wegslijpen uit de auto. Nu heb ik wel eens van die flinterdunne slijpschijfjes aan het werk gezien. Dat waren niet dezelfde doorslijpschijven die je bij de Formido kunt kopen voor je slijptol. Wat was zoiets dan? Ik wil een slijpspoor van heel weinig millimeters. Het liefst één millimeter. Kan dat? Hoe doet men dat?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 10963Bericht an3s »

Met een dremel en een hoop geduld?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10994Bericht Ron »

Nee, geen dremel. Mooie schijf van een centimeter of tien, en dan hoppetee in je plaatwerk. Maar wel dun. Dat zoek ik.
Ik heb het ooit gezien maar nooit in een dhz-zaak. Ik ga maar eens naar de wat duurdere winkels. Of zijn er andere manieren om je plaatwerk mooi door te zagen zonder al teveel verlies?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 10996Bericht Folkert »

Waarom wil je dat? Je kan toch het in-te-plaatsen stukje wat groter maken?? Ik heb zat gelast, maar die wens hebbik dan daarentegen nooit gehad.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11001Bericht Willem de Zwijger »

Als je er met een haakse slijper bij kan lukt het vaak ook wel met een decoupeerzaag, en dat werkt super. Niet forceren, de (metaal)zaag het werk laten doen. Daarmee kun je meteen ook mooi nieuwe inzetstukjes maken als graag 2 tot 3 mm plaat wil inzetten (heb ik gedaan met de bodemplaat onder de handrem). Kun je er niet met de decoupeerzaag bij dan is een dremeltje met flexibele slang met die flinterdunne zwarte (reinforced) slijpschijfjes super. Heel rustig aan doen, anders is het schijfje a 2 Euro per stuk foetsie. Overigens vond ik het Dremeltje vroeger altijd wijvengereedschap ('tools for the imagination', yak)maar sinds er er anders echt niet meer bij kon (F6 balk achter de achterschokdemper)ben ik helemaal om. Dremel for president. Wereldklasse. Ik heber ook zo'n haaks kopje bijgekocht, je voelt je gewoon super met zo'n ding in je schuur. En slijpen dattie doet... prachtig om de rand rond de las mooi schoon te krijgen.
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 11016Bericht Max »

ik vind die dunne slijpschijven anders ook erg handig. Te vinden in de betere ijzerwarenhandel etc. Mijd dhz zaken voor dat soort dingen, die hebben slechte spullen voor duurder. vb: draadborstels voor op de slijptol. Iets van 13euro bij de praxis, 8 euro bij de ijzerwarenhandel. En die gaat dan zelf 3xlanger mee. Voor mensen in Enschede: Heitbrink voor ijzerwaren etc., Twimva voor automaterialen (100x beter dan Brezan en ze hebben erg veel voor de r4 op voorraad).
Over de dunne slijpschijven. Ze zijn idd 1mm dun. Je hebt er veel meer gevoel mee wat je doet. Ze slijten wel sneller natuurlijk. Verder ook een leuke tip voor als je een blik met ingewikkelde vorm moet maken: je last een nieuw stuk blik met puntlasjes ruim over het oude te vervangen blik heen. Zodoende kun je er mooi een vorm in slaan, drukken. Door puntje voor punte het blik erop te lassen is het blik ook warm daar waar je het vervormt, dat gaat dus veel makkelijker. Dan slijp je met de dunne schijf dwars door bijde lagen blik heen, zodoende dat je het rotte blik dus ook wegslijpt. Het nieuwe stuk blik dat ook mee eruit is gelepen heeft nu een ideale pasvorm met een spleet van 1mm. Het resterende vastgepuntte deel natuurlijk wel eerst weghalen door de punten weg te slijpen.
Is het een beetje te volgen?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11033Bericht Ron »

Ik begrijp het !
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11123Bericht Willem de Zwijger »

Die truuk met dat eruit slijpen van dat vervormde blik ... las je die nieuwe plaat er van de voorkant op ? En je klopt dan de dubbele laag naar achteren totdat de nieuwe laag daar komt waar eerst de oude laag zat (behalve ter hoogte van de puntlasjes) ? Hoeveel rand laat je zitten ? Nadeel lijkt me dat het alleen voor rechte randen werkt, of snap ik iets niet ? Ik doe altijd: slijp of zaag het verroeste gat eruit, pak (stuk uit) een oud Corn Flakes pak, wrijf met vettige vingers stevig over de randen zodat de randen zich een beetje aftekenen op het karton, knip de vorm uit karton, net zolang bijknippen en vouwen tot het past, dan overkrassen op plaat en ook weer net zolang knippen tot het past.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11126Bericht Ron »

Begrijp ik ook !
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11127Bericht Willem de Zwijger »

He Ron, kun jij me dan uitleggen wat die Tukker bedoelt ?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11144Bericht Ron »

Ligt Enschede in Twente? En waar woont waarde Willem? Welk groot stuk tekst bedoel je? Ik denk het eerste stuk.

Nou, je hebt een rot stuk in je bodem
Je pakt een stuk plaat, groter dan het rotte stuk.
Je last het stuk plaat op het rotte stuk.
Je slijpt het rotte stuk d'r uit met marge, inclusief de net opgelaste plaat (eigenlijk andersom, dwars door twee lagen slijpen dus).
De restanten van de opgelaste plaat haal je ook weg.
Het stuk van de nieuwe plaat wat je net uitgeslepen hebt past precies in het stuk waar eerst het rotte stuk zat, min 1 mm aan de randen.
Lassen maar.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11147Bericht Goof »

erg omslachtig allemaal, dan kun je veel beter gewoon met een stuk karton werken dat je op maat knipt ja.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 11150Bericht Max »

daar is die tukker weer, import trouwens. Ron begrijpt het helemaal. Het is inderdaad best omslachtig en daarom had ik het ook over ingewikkelde vormen. Als het gewoon plat blik is of enkelvoudoig gekromd, werkt de methode met het (cornflakes) karton van Willem prima. Maar naar mijn ervaring geeft 'mijn' methode bij moeilijke vormen beter resultaat en het werkt best snel hoor. Belangrijk is dat je de vorm tijdens het puntlassen van het nieuwe blik erin mept of trekt (met klemtangen). Zo kun je stuk voor stuk de vorm erin krijgen.
Ik ben inmiddels weer aan het lassen geslagen (apk over een week) en heb dit gister nog toegepast op een stuk spatbord met randje. Vorm is behoorlijk goed geworden.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11174Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben persoonlijk een superboer wiens wiegje op ca 4 km afstand van Ruud Winds prachtige zaak stond (Achterhoek). Inmiddels woon ik alweer een jaar of twintig dichtbij Amsterdam. Waarvan ik inmiddels een jaar of 17 R4 rijd (nu de 5de). Ik geloof dat ik de methode van Max begin te begrijpen: je gebruikt het oude blik eigenlijk als een soort mal om het nieuwe blik te maken wat ik me bij gekromde of dubbelgekromde oppervlakken goed voor kan stellen. Je last het nieuwe stuk er dan met MIG/MAG in ? Puntje voor puntje met 30 A (wat Folkert adviseert) of probeer je een rups te leggen (wat ikzelf probeer met 45 A)? Slijp je daarna de boel vlak met een lamellenschijf (met alle kans op nieuwe gaatjes van dien) ? Zoiets zal het toch moeten zijn om de carosserie er mooi uit te laten zien.
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 11187Bericht Max »

Inderdaad. Uit gebrek aan beter las ik het met MIG/MAG erin, puntje voor puntje, had liever TIG. Het zal iets tussen 30 en 40 Ampere zijn. Het is ook belangrijk dat je de draaddoorvoersnelheid goed instelt, ik doe het vooral op gehoor. Bij mij is die traploos instelbaar, ik weet niet of dat altijd het geval is.
Je moet ook goed opletten dat je de warmte goed verdeelt (bij dun blik), anders gaat het blik golven. Dus rupsnaden is not done. De puntlasjes ook goed verdelen, dus niet in een hoek wat puntjes achter elkaar, maar de plek waar je last goed verdelen. Als je een gat brand dit stapsgewijs dichtlassen, anders wordt het blik daar veel te warm.
Bij het wegslijpen gebruik ik eerst een lamellenschijf en voor de laatste beetjes gewoon een afbraamschijf. Heb je meer controle wat je doet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Max op 2002-10-31 13:55 ]</font>
Plaats reactie