Zwingarmbevestiging

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

GAMAN
Berichten: 33
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 3:05 pm

Zwingarmbevestiging

Bericht: # 93798Bericht GAMAN »

Bij mijn R4 uit '84 is de zwingarmbevestiging aan de linkerkant verroest. Die moet ik dus vervangen. Wie weet hoe dat moet? Is het veel werk? Moet er bij gelast worden?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 93804Bericht GijSsie »

Ik weet hoe dat moet, is redelijk veel werk als je t netjes wil doen. Natuurlijk moet daarbij gelast worden (ehh) :wink:
Savane 1993 =D
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93831Bericht Olivier »

Bedoel je de chassisbalk zelf? Dan sowieso lassen, maar als je de zg. draagarm bevestiging bedoeld, deze zijn zo nieuw te krijgen.
Geen
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 93835Bericht Willem de Zwijger »

Als je het scharnerpunt bedoelt wat vlak voor de achterband zit: deze zijn nieuw te krijgen en te verwisselen zonder lassen. Ik heb het zelf nooit gedaan (ik heb het laten doen samen met de restauratie van de achterbalken) maar ik hoorde dat ze er soms niet makkelijk afgaan. Als je de nieuwe erop hebt moet je wel uit laten lijnen, anders slijt je band scheef.
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93836Bericht Olivier »

Zijn idd heel lastig te verwijderen!
Geen
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 93842Bericht Le Car »

Ik slijp ze eraf gaat prima.

FF met beleid en proberen ze niet finaal door te slijpen.
Spanning is er dan af en ze gaan zo los.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93844Bericht Olivier »

Slijpen kan ook ja;-)
Geen
GAMAN
Berichten: 33
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 3:05 pm

Bericht: # 93922Bericht GAMAN »

Ik denk dat als ik er een trap tegenaan geef, dat tie ernaast ligt. Het gaat idd om het scharnierpunt. Eraf gaat wel lukken, maar ik hoorde van iemand dat de wielophanging losgeschroefd moet worden?

Heeft iemand het wel eens zelf gedaan? Een globaal stappenplan zou echt top zijn!
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 93924Bericht Le Car »

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 93933Bericht jbeekmann »

Otogazzi, ik heb jouw bericht even een nieuw topic gegeven, want het ging niet over swingarmen. De inhoud moet wel een beetje matchen...
Hier staat jouw bericht.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
GAMAN
Berichten: 33
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 3:05 pm

Bericht: # 93942Bericht GAMAN »

Dat is wel een duidelijk stappenplan. Dat ding eraf halen en er weer opzetten moet wel lukken. Er moet dus nog aardig inspanning voor gedaan worden om de 'silentblocks' te vervangen. Ik heb al veel benamingen voorbij horen komen voor die gevallen.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 93959Bericht jbeekmann »

Volgens mij noemen ze het 'pootje' dat de verbinding verzorgt tussen het (vaste) chassis en het (bewegende) wiel de swingarm. Het 'blok' dat de verbinding maakt tussen het chassis en de swingarm is een silentblock.
Deze laatste zit op de chassisbalk gebout en kan dus zonder laswerk verwijderd en gemonteerd worden. Probleem is meestal dat er onder deze bevestiging roest tevoorschijn komt, maar dat zie je uiteraard pas als het ding eraf is. Dan komt het lasapparaat er wel aan te pas... :(
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
GAMAN
Berichten: 33
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 3:05 pm

Bericht: # 93971Bericht GAMAN »

Op onderstaande link is hij te zien bij windclassics in Gaanderen. Daar noemen ze het dus zwingarmbevestiging. Vandaar de verwarring.

http://windclassics.nl/upload/ZwingArmB.jpg
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 94004Bericht jbeekmann »

klopt met het verhaal: silentblock houdt de swingarm vast en is daarmee een swingarmbevestiging.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
GAMAN
Berichten: 33
Lid geworden op: ma okt 09, 2006 3:05 pm

Bericht: # 94182Bericht GAMAN »

Allemensen!! Wat een rotklus is dat zeg! Heel die ophanging moet eronderuit om dat ene pielonderdeel! Ik heb grote ruzie met die torsiestangen, ik heb mn vingers verscheidene keren nageteld. Later lees ik dat het geen klus is voor doe-het-zelvers. Je hebt speciaal gereedschap nodig om de torsiestangen te ontspannen. Ik kom er niet uit en zal prof. hulp in moeten schakelen. De delen eronder zijn ook nog eens verrot! Als ik mijn hoofd stoot vallen de gaten in de balk in plaats van in mijn hoofdhuid. Ook gelijk maar vervangen!

Dat zijn toch deze?:

http://www.windclassics.nl/upload/ChassisBalk.jpg

Leve de Franse vering!
Plaats reactie