Zwingarmbevestiging
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Zwingarmbevestiging
Bij mijn R4 uit '84 is de zwingarmbevestiging aan de linkerkant verroest. Die moet ik dus vervangen. Wie weet hoe dat moet? Is het veel werk? Moet er bij gelast worden?
Ik hoor het graag!
Ik hoor het graag!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Als je het scharnerpunt bedoelt wat vlak voor de achterband zit: deze zijn nieuw te krijgen en te verwisselen zonder lassen. Ik heb het zelf nooit gedaan (ik heb het laten doen samen met de restauratie van de achterbalken) maar ik hoorde dat ze er soms niet makkelijk afgaan. Als je de nieuwe erop hebt moet je wel uit laten lijnen, anders slijt je band scheef.
Een oude link:
http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Otogazzi, ik heb jouw bericht even een nieuw topic gegeven, want het ging niet over swingarmen. De inhoud moet wel een beetje matchen...
Hier staat jouw bericht.
Hier staat jouw bericht.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Volgens mij noemen ze het 'pootje' dat de verbinding verzorgt tussen het (vaste) chassis en het (bewegende) wiel de swingarm. Het 'blok' dat de verbinding maakt tussen het chassis en de swingarm is een silentblock.
Deze laatste zit op de chassisbalk gebout en kan dus zonder laswerk verwijderd en gemonteerd worden. Probleem is meestal dat er onder deze bevestiging roest tevoorschijn komt, maar dat zie je uiteraard pas als het ding eraf is. Dan komt het lasapparaat er wel aan te pas...
Deze laatste zit op de chassisbalk gebout en kan dus zonder laswerk verwijderd en gemonteerd worden. Probleem is meestal dat er onder deze bevestiging roest tevoorschijn komt, maar dat zie je uiteraard pas als het ding eraf is. Dan komt het lasapparaat er wel aan te pas...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Op onderstaande link is hij te zien bij windclassics in Gaanderen. Daar noemen ze het dus zwingarmbevestiging. Vandaar de verwarring.
http://windclassics.nl/upload/ZwingArmB.jpg
http://windclassics.nl/upload/ZwingArmB.jpg
Allemensen!! Wat een rotklus is dat zeg! Heel die ophanging moet eronderuit om dat ene pielonderdeel! Ik heb grote ruzie met die torsiestangen, ik heb mn vingers verscheidene keren nageteld. Later lees ik dat het geen klus is voor doe-het-zelvers. Je hebt speciaal gereedschap nodig om de torsiestangen te ontspannen. Ik kom er niet uit en zal prof. hulp in moeten schakelen. De delen eronder zijn ook nog eens verrot! Als ik mijn hoofd stoot vallen de gaten in de balk in plaats van in mijn hoofdhuid. Ook gelijk maar vervangen!
Dat zijn toch deze?:
http://www.windclassics.nl/upload/ChassisBalk.jpg
Leve de Franse vering!
Dat zijn toch deze?:
http://www.windclassics.nl/upload/ChassisBalk.jpg
Leve de Franse vering!