Vervangen van de voorruit

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Vossenberg
Berichten: 20
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
Locatie: Wageningen

Bericht: # 47903Bericht Vossenberg »

Dusss.... nu we dat allemaal achter de rug hebben kan ik jullie met veel plezier mededelen dat ik inmiddels de trotse bezitter ben van een nieuwe voorruit. Ruit en wagen zijn op dit moment nog wel van elkaar gescheiden, maar daar hoop ik binnenkort snel verandering aan te brengen. Een collega van me "wist wel hoe je dat even moest doen".

Ik vraag me nu alleen af of dat ook het rubber vervangen moet worden of dat ik de nieuwe ruit er zo in kan ploppen.

Mochten er trouwens mensen zijn in de omgeving van Wageningen die mij graag zouden willen assisteren bij dit klusje dan mag je je altijd via dit forum melden. Ik zet er graag een warme maaltijd en een lekkere fles wijn tegenover.

groeten,
bart
compromisloos stuiterballen
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 47908Bericht Ron »

Als het oude rubber niet te oud-gescheurd-verdroogd is, en je krijgt hem er heel uit, wat wel zou moeten kunnen, dan kan je het oude rubber weer gebruiken.
Inspecteer gelijk je carrosserierand bij de ruit. Zijn van die beginnende roesthaarden. Kaal maken, roestomvormer, schuren en aflakken.
Als je dat allemaal niet nodig vind dan toch in ieder geval ervoor zorgen dat de roest gestopt wordt.
Sommigen doen bij de ruit erin zetten nog een laag kit. Ik weet niet of dat wel nodig is en eventuele toekomstige repararties in de weg zit.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 47911Bericht jbeekmann »

Psies, trek even wat tijd uit voor het repareren van die rand, die is geheid aan het roesten.
Het oude rubber krijg je weer netjes door m even te laten weken in een sopje en vervolgens met een afwasborstel schoon te schrobben.
Nogmaals: kijk hoe de ruit nu aan de bovenkant op de hoeken zit. Dit voorkomt dat je te ver doordrukt bij het monteren.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Vossenberg
Berichten: 20
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
Locatie: Wageningen

Bericht: # 48398Bericht Vossenberg »

Het volgende probleem... Mijn collega had eindelijk tijd en zin om mee de ruit te vervangen waarop deze tot de conclusie kwam dat er inderdaad een (eerder genoemde) pees in het rubber zat. De reparatie is bij gebrek aan gereedschap (een pezenspanner? :-? ) uitgesteld. Hoe te handelen met een pees in je rubber is nu de vraag?
compromisloos stuiterballen
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 48410Bericht R4F6GTX Automaat »

Makkelijk zat. Pees eruit halen, ruit naar buiten duwen. Eerst beetje friemelen met het rubber zodat het gangbaar wordt. Monteren, zelfde als ander rubber en dan de pees er in zien te frotten. Dat laatste is minder...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 48451Bericht Willem de Zwijger »

Ja, dat is een behoorlijk k.klus, er bestaat een tooltje voor waarvan wel ergens een foto op het Forum is geweest een jaar geleden. Ik heb het zonder gedaan, kostte wel een zondagochtendje waarin het wetsartikel wat de heer Donner wilde aanscherpen en D66 van de weeromstuit wilde afschaffen tot langdurige gevangenisstraf mijnerzijds had kunnen leiden.
Gebruikersavatar
hobbes
Berichten: 112
Lid geworden op: di nov 25, 2003 2:00 am
Locatie: nederlander in Gent

Bericht: # 48635Bericht hobbes »

Ja zo'n peestrekker, in dit pdfje staan er een aantal plaatjes van:
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_N ... ekkers.pdf
Plaats reactie