Twingodakje inbouwen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim r4
Berichten: 27
Lid geworden op: za mar 02, 2019 8:59 pm
Locatie: Apeldoorn

Twingodakje inbouwen

Bericht: # 177925Bericht Wim r4 »

Na een paar bloedhete zomers en heb ik toch maar besloten om een Twingodak in mijn R4 GTL uit 1984 in te bouwen. De temperatuur tijdens de zomerse ritten was niet echt aangenaam meer in mijn R4tje. Na de aankoop van een dakje op marktplaats en veel oriëntatie op o.a. dit R4 forum heb ik uiteindelijk de zaag in het dak durven zetten. Er is op dit forum al veel over geschreven maar ik pen bij deze toch maar even mijn ervaringen neer zodat medestanders die deze stap ooit nog willen maken daar gebruik van kunnen maken.


Ik had geen mal van het dak, maar wel het aluminium frame dit heb ik op het dak gelegd en vast gemaakt met tape. (Wel eerst goed uitgemeten!) Daarna heb ik de binnenkant op het dak getekend en de vervolgens de boorgaten gemarkeerd. Vervolgens heb ik eerst de gaten voorgeboord met 3, 6 mm en daarna extra ruim met een 8mm boor. (Boor vooraf je de gaten na het zagen dan gaat dat achteraf heel moeilijk). Doordat ik de harde hemel in eerste instantie had laten zitten heb ik deze gelijk op de juiste plekken gaten waarmee ik met het aluminium frame de buitenmaten op de hemel kon aftekenen, je kan de hemel natuurlijk ook laten zitten tijdens het zagen, je zult hem dan alleen achteraf weer pas moeten maken om het frame heen. Na het boren heb ik met een gewone decoupeerzaag het gat in het dak gezaagd, dit gaat het best met nieuwe zaagjes. Let op: Zaag op de lengte stukken voldoende materiaal weg, dus bv van gat naar gat, de voor en achterkant hoeft dit niet hier kan er een grotere rand overblijven. (Ik weet niet of dit bij elk Twingodak hetzelfde is!)


Ik heb alles grotendeels alleen uitgevoerd, daarom heb ik om te voorkomen dat het uitgezaagde deel van het dak in de auto zou vallen op de hoeken 4 bouten met twee ringen geschroefd. (zie afbeelding) Zo blijft het dak tijdens het zagen beter zitten en kan je het er achteraf beter uittillen.
Na het zagen heb ik eerst alle bramen weggeschuurd en de kale plekken met zinkprimer behandeld tegen de roest, en Ik heb voordat het dak erop werd gelegd eerst de randen van het dak voorzien van een randje carrosseriekit. Vervolgens heb ik met behulp van een buurman het dakje erop gelegd, door de grotere boormaat (8mm) had ik gelukkig wat meer spelingsruimte zodat alle draadeinden goed in de gaten vielen. Dan vanaf de binnenkant van de auto het frame er tegenaan zetten en de bouten vast draaien. Verwijder eventueel de overtollige kit die uit de naden komt. Vervolgens heb ik de gaten voor de spoiler bepaald door deze eerst goed af te tekenen en deze met een 6 mm boor geboord. De onderkant van de spoiler met carrosseriekit in gesmeerd en vast geschroefd.

Het volgende moet ik de komende tijd nog doen:
De hemel kan gezaagd worden met de aftekening die eerder is gemaakt en kan worden dan teruggeplaatst, daarna kunnen de originele afwerkranden van het Twingodak worden aangebracht en deze klus is klaar.

Nu alleen nog maar hopen op een lekker warme zomer met veel plezierige ritten in ons viertje..... :D :D :D




Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding







Afbeelding
Afbeelding
Mijn Renaults:

Renault 4 GTL 1984
Renault Clio Estate 1.5Dci 2015
Gebruikersavatar
Wim r4
Berichten: 27
Lid geworden op: za mar 02, 2019 8:59 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Twingodakje inbouwen

Bericht: # 178410Bericht Wim r4 »

Om het verhaal van het Twingo dak af te maken nog even deze laatste update, ik heb uiteindelijk besloten om de originele kunststof hemel, niet terug te plaatsen. Omdat dak nog perfect in de lak stond en de blauwgrijze afwerklijsten van het Twingo dakje qua kleur heel mooi bij de blauwe kleur van mijn dak pasten leek mij dit een veel beter idee. Zie foto.





Afbeelding
Mijn Renaults:

Renault 4 GTL 1984
Renault Clio Estate 1.5Dci 2015
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: Twingodakje inbouwen

Bericht: # 178412Bericht Stephan »

Netjes geworden hoor!
Gebruikersavatar
Wim r4
Berichten: 27
Lid geworden op: za mar 02, 2019 8:59 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Twingodakje inbouwen

Bericht: # 178414Bericht Wim r4 »

Thanx :D
Mijn Renaults:

Renault 4 GTL 1984
Renault Clio Estate 1.5Dci 2015
Plaats reactie