driehoekjes lassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 22216Bericht Willem de Zwijger »

Bij inspectie van mijn 4tje zag ik dat de plekken achter de carosserie tussen portier en spatbord (daar waar de links de remleiding en rechts de benzineleiding de hoek om gaat)errug slecht zijn. Dit is een slecht bereikbare plek, en ik heb mijn hersens gepijnigd om tot een elegante oplossing te komen. Ik wil het structureel oplossen, niet cosmetisch, en er 3 mm plaat inlassen, iets driehoekigs. Het best wat ik kan verzinnen is het weghalen van de carosserie terplekke met een zo dun mogelijke slijpschijp, dan de remleiding en benzineleiding weghalen (zal wel losgekoppeld moeten worden) en dan de rotte zooi eruit slijpen en er nieuwe plaat in te lassen. Maar nu moet de carossie nog weer gerepareerd. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 22221Bericht Goof »

als je van die stootstrips hebt, dan kun je de naad hier grotendeels achter laten vallen. Je kunt er voor kiezen het plaatwerk weer aan elkaar te lassen, maar dan heb je dikke kans dat het krom trekt. Of je zet er een plaatje achter, veel kit ertussen en wat popnagels. Daar waar de naad dan in het zicht komt fijn plamuren en overspuiten.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 22227Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb helaas niet van die brede stootranden, dit is een F6, dus moet ik nog iets netter werken. Heb je dit zelf zo gedaan met popnagelen en zo ?
4midable
Berichten: 20
Lid geworden op: wo apr 24, 2002 2:00 am
Locatie: Son

Bericht: # 22256Bericht 4midable »

Ik heb vorig jaar op de ledenvergadering gehoord dat er een bedrijf was dat dit zou kunnen zonder de carrosserie te beschadigen. Ik weet echter geen naam en plaatsnaam. Dus maar hopen dat degene die dit vertelde ook aktief is op dit forum. Als je een goed adresje weet, zou ik dit ook graag willen weten, want mijn GTL heeft last van hetzelfde probleem.
Gast

Bericht: # 22689Bericht Gast »

Ik heb dit bij mijn F6 afegelopen woensadg gelast. Het is vrij simpel te doen. Omdat je er niet goed bijkomt kit je met carresoriekit de plekken waar je niet goed kan lassen dicht.

* Je haalt de roest met een staal borstel(electrisch ) weg.
*Je boord de puntlasjes in de buurt van de rotte plek weg , vanaf de hoek gezien , zo'n 15cm naar links en 6 cm omhoog.
* Je kan nu het stukje plaat wat op de rand zit gepuntlast verwijderen.
*knip nu een stuk metaal in de vorm van het gat. En laat aan de randje zo'n 8mm over ,zodat je deze als nieuwe rand kan gebruiken.
*Buig het geheel passend in vorm
*spuit zowel op plaat als in het gat zinkspray!!!
*Druk de plaat erin, en hou met een paar griptangen de boel op zijn plaats.
*Nu las je de puntlassjes weer dicht, en de randjes waar je bij kunt.
*nu smeer je de randen van het plaatje in met carresorie kit.
* spuit er een laagje bodyshuts op en je kan er weer een paar jaar tegen aan.

succes!
Jeroen V
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jul 11, 2003 2:00 am

Bericht: # 22691Bericht Jeroen V »

Ik heb dit bij mijn F6 afegelopen woensadg gelast. Het is vrij simpel te doen. Omdat je er niet goed bijkomt kit je met carresoriekit de plekken waar je niet goed kan lassen dicht.

* Je haalt de roest met een staal borstel(electrisch ) weg.
*Je boord de puntlasjes in de buurt van de rotte plek weg , vanaf de hoek gezien , zo'n 15cm naar links en 6 cm omhoog.
* Je kan nu het stukje plaat wat op de rand zit gepuntlast verwijderen.
*knip nu een stuk metaal in de vorm van het gat. En laat aan de randje zo'n 8mm over ,zodat je deze als nieuwe rand kan gebruiken.
*Buig het geheel passend in vorm
*spuit zowel op plaat als in het gat zinkspray!!!
*Druk de plaat erin, en hou met een paar griptangen de boel op zijn plaats.
*Nu las je de puntlassjes weer dicht, en de randjes waar je bij kunt.
*nu smeer je de randen van het plaatje in met carresorie kit.
* spuit er een laagje bodyshuts op en je kan er weer een paar jaar tegen aan.

succes!
Renault 21 turbo....... Renault 4 F6....... Renault 4 Gtl
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22697Bericht Folkert »

He! Iemand met een R21T. Das lache: die gaan heel hard!
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 22698Bericht Jan-Geert »

i know heb een blauwe maandag ook zon ding gehad, maar dit is jeroenv van de rtc :smile: volgens mij
Jeroen V
Berichten: 2
Lid geworden op: vr jul 11, 2003 2:00 am

Bericht: # 22701Bericht Jeroen V »

Ja dat ben ik, ik ben nu een renault 4 f6 aan het opknappen om volgend jaar mee naar school te rijden. Ze gaat er denk ik wel leuk uit zien als ze af is. Deze gaat alleen niet zo hard :sad: .........


_________________
Renault 21 turbo....... Renault 4 F6....... Renault 4 Gtl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jeroen V op 2003-07-12 20:01 ]</font>
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22710Bericht Folkert »

Kijk nou: doe nog eens een paar berichtjes... Dan krijg je steeds meer auto's...
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22727Bericht an3s »

Op 2003-07-12 17:23, schreef Jeroen V:
Ja dat ben ik, ik ben nu een renault 4 f6 aan het opknappen om volgend jaar mee naar school te rijden. Ze gaat er denk ik wel leuk uit zien als ze af is. Deze gaat alleen niet zo hard :sad: .........
D'r staat een eindje verderop nog een alpine blokje te koop :wink:
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 22889Bericht Willem de Zwijger »

jeroen, begrijp ik goed dat jij dit gedaan hebt zonder de carosserie weg te halen ? Kan ik een keer bij je langs komen zodat je het me kunt uitleggen ? Ik begrijp het niet goed uit de beschrijving. Je kunt me per e-mail antwoorden via het icoontje onder deze boodschap.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22896Bericht Ron »

Driehoekje wordt eraf gesloopt. Dus een stuk van je koets haal je wel weg.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24634Bericht Willem de Zwijger »

Jeroen V, ben je nog in de lucht ? Ik ga er binnenkort echt aan beginnen, en ik weet niet helemaal zeker of ik begrijp wat je zegt. Ik begrijp het als volgt:
je boort puntlasjes (waarmee de carosserie vastzit op de structuur erachter) los. Hierdoor krijg je ruimte om de de carosserie naar buiten te buigen, waardoor je ruimte krijgt om in de rotte plek werken. Je verwijdert de roest en plakt er met carosseriekit (Sikaflex toevallig?) een nieuw plaatje in. Vervolgens kun je de carosserie weer terugbuigen en vastlassen in de gaatjes waar eerst de puntlasjes zaten.
Zeg ik het zo goed ? Dit is dus een truc om niet de carosserie weg te hoeven slijpen.
Het enige probleem wat ik er mee heb: mijn handen jeuken om de doorgeroeste gaten dicht te lassen met dikkere plaat om er voor eeuwig vanaf te zijn, en ik heb het gevoel dat de carosserie niet ver genoeg naar buiten te buigen valt. Maar ik denk dat ik maar begin met eerst de puntlasjes door te boren en kijken hoeveel ruimte ik dan krijg.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24788Bericht Willem de Zwijger »

Nou, ik ben links begonnen. Ik heb er een stuk carosserie uitgeslepen met de Dremel. Eerst de puntlasje losgeboord, toen via de gaatjes uitgeslepen. De remleiding opzij, en toen bleek hoe gruwelijk verrot de boel daar was. Een 2 mm plaat op maat gemaakt en erin gelast, lekker dik. Het kriksteunbeugeltje schoon geslepen en er weer in gelast. Toen plaatjes gemaakt om de twee naadjes aan de spatbord kant en de deurkant van achteren te ondersteunen, erin gepuntlast, de dichtgelaste boel met zinkspray en bitumen ingesmeerd, toen de carosserie er weer in gepuntlast en afgeslepen met de lamellenschijf. De blanke vlekken op de carosserie met zinkspray ingespoten, en toen heb ik als experiment Sikaflex op de naden gekit. Als dit droog is wil ik het glad schuren en dan de eindlaag erop spuiten. Ik vertrouw de polyesterplamuur niet zo omdat ik bang ben dat dit niet elastisch genoeg is, en op den duur gaat barsten.
Plaats reactie