Pagina 1 van 1

850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: vr nov 08, 2019 10:48 am
door KristofD
Hallo medeliefhebbers

Mijn eerste keer op dit forum en ook de eerste keer dat ik een R4 onder handen ga nemen!. Dus is het wellicht netjes mij even voor te stellen.
Kristof is de naam en ik ben 37 jaar oud, zo kort en krachtig. Interessanter is wellicht het project! :D
een Renault R4 TL van 1982 zou een 850cc moeten zijn. De auto is volledig compleet en orrigineel. Hij is destijds na zijn dienst als BOB-voertuig (Bijzondere OpsporingsBrigade) overdekt aan de kant gezet.

Nu de vraag waar jullie als experts ter zake wellicht kunnen helpen:
Ik beschik over een chassis van een recentere GTL in perfecte staat ZONDER laswerk, .... het idee was eenvoudig, "afdraaien van het oude chassis, en stapje voor stapje op het nieuwe chassis zetten, dan hou ik het overzicht makkelijk", MAAAAAR is dat wel zo eenvoudig? Ik heb namelijk ooit eens horen vertellen dat de verschillende motoren ook verschillende bevestigingspunten hebben? Klopt dat? of zijn er nog andere dingen waar ik tegen aan ga lopen? In ieder geval ben ik blij met alle info, zelfs al zou die niet met deze vraag te maken hebben, want als je van VW liefhebber naar een R4 gaat dan heb je waarschijnlijk heel wat bij te leren ;)

In ieder geval alvast bedankt op voorhand voor alle moeite die jullie nemen om de R4 kennis te delen.

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: za nov 09, 2019 7:24 am
door harbourseal
Het belangrijkste is dat je de GTL motor ophanging van het chassis vervangt voor de ophanging van de TL. Die ophanging zit met 4 lange bouten tegen de binnenkant van het chassis geschroefd. Daarna is het een kwestie van Systematisch alles wat je vind overzetten.

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: za nov 09, 2019 8:29 am
door 84-ML-48
Idd, die ophanging is de motorsteun die op het chassis vast zit.

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: zo nov 10, 2019 12:49 am
door marcGTL.BE
KristofD schreef: vr nov 08, 2019 10:48 am
Ik beschik over een chassis van een recentere GTL in perfecte staat ZONDER laswerk, .... het idee was eenvoudig,
Wat ga je inschrijven het chassis met bijhorend nr of de auto? Als het de auto wordt hoe ga je het nummer overzetten?

Marc

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: zo nov 10, 2019 12:43 pm
door Bertje
Chassis is inderdaad hetzelfde voor beide typen motoren. Zitten er nog papieren bij het GTL chassis? Zo ja, waarom dan geen GTL motor monteren?

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: do nov 14, 2019 5:34 pm
door KristofD
Heren,
Excuses voor de late reactie! En bedankt voor de info.

@Bertje : Van beide chassis zijn de papieren aanwezig, heel eventjes ook gedacht aan de 1100 motor (als R4-leek weet ik niet of dat een noemenswaardig voordeel geeft), stomme vraag misschien, maar past daar de "zijwaardse uitlaat" op? Ik ben nogal fan van het zo fabrieks-origineel mogelijk te houden.

@MarcGTL.be : Ik ging er van uit dat chassis nr's overzetten, niet mogelijk was, dus ik dacht gewoon het GTL chassis in te schrijven.

@harbourseal : Bedankt voor het weetje, dat mag dus niet moeilijk worden :D

Groeten Kristof

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: do nov 14, 2019 10:38 pm
door harbourseal
Ik heb begrepen dat de Belgische keurmeesters erg voor de regeltjes gaan.

Dus ik denk niet dat je met een GTL met een Ventoux motor aan kunt komen.
Ombouw naar een 1108cc Cléon is dan wel de beste keuze.

Dan moet je waarschijnlijk ook je motorkap vervangen, een andere radiateur
En een andere versnellingsbak monteren.

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: vr nov 15, 2019 10:35 am
door Bertje
KristofD schreef: do nov 14, 2019 5:34 pm
@Bertje : Van beide chassis zijn de papieren aanwezig, heel eventjes ook gedacht aan de 1100 motor (als R4-leek weet ik niet of dat een noemenswaardig voordeel geeft), stomme vraag misschien, maar past daar de "zijwaardse uitlaat" op? Ik ben nogal fan van het zo fabrieks-origineel mogelijk te houden.
Ja, dat past. De "zijwaardse uitlaat" is bij de bestelwagens ook toegepast bij de "grotere" motor (1100cc). Dus je zou zo'n bestelwagenuitlaat kunnen monteren om bij een 1100cc motor de "look" van een 845 te krijgen (althans, zolang de motorkap dicht is ;)

Afbeelding

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Geplaatst: vr nov 15, 2019 8:01 pm
door JoReno
De Spaanse versie met 1100-motor heet daar 4 TL, en die hebben standaard i.d.d.een zijwaartse uitlaat.