Voorruit verwijderen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Voorruit verwijderen

Bericht: # 170992Bericht R4osch »

Dames en Heren,

de najaarsrit van de locale oldtimerclub is weer achter de rug. tijd om het klussenlijstje voor de winter erbij te pakken. Onderstaande zaken staan op de planning.

Kachel maken/vervangen
Bobine vervangen
en een roestplekje onder de voorruit aanpakken.

Over dat laatste heb ik een vraagje. Het is een vervelend roestplekje en begint nu door te roesten. Ik wil daarom de voorruit eruit halen en een nieuw stukje erin lassen. Heeft er iemand tips voor het (bij voorkeur in 1 stuk :roll: ) verwijderen van de voorruit.

alvast bedankt voor jullie reacties

Groeten Sander
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 170993Bericht jandoe1000 »

Op de passagierstoel gaan zitten, voeten met schoenen met rubber zolen tegen de voorruit en langzaam maar ferm drukken aan de zijkant bovenin. Zorg dat het rubber de tijd krijgt om los te komen en dat iemand de ruit opvangt als die ineens loskomt. Meestal gaat het heel gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 170994Bericht Le Car »

Niet vergeten de raampees eerst te verwijderen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 170999Bericht Bertje »

jandoe1000 schreef: ma okt 08, 2018 10:28 pm Op de passagierstoel gaan zitten, voeten met schoenen met rubber zolen tegen de voorruit en langzaam maar ferm drukken aan de zijkant bovenin. Zorg dat het rubber de tijd krijgt om los te komen en dat iemand de ruit opvangt als die ineens loskomt. Meestal gaat het heel gecontroleerd.
Wel zorgen dat de ruit niet tordeert tijdens het eruit drukken. Dus niet letterlijk proberen eerst 1 hoek eruit te drukken en dan pas de andere 3. Kantelen mag wel, dus bijv eerst de bovenkant eruit drukken en dan pas de onderkant.

Wat trouwens ook helpt is als het rubber relatief zacht is. Dus 1 van de nazomerdagen meepikken, als de auto een tijd in de zon heeft gestaan en het rubber warm en soepel is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 171002Bericht Tweety »

Al dit bovenstaande wanneer het een ruit van gehard glas betreft. Wanneer het een gelaagde ruit betreft zal verwijderen zonder schade een stuk moeilijker blijken. Ik doe het overigens meestal met hulp van een ander, die z'n voeten op de voorruit zet en duwt terwijl ik het raamrubber over het randje help. bovenaan beginnen, vanuit een hoek naar het midden, ach met een geharde originele ruit kan het amper fout gaan. De methode voor een gelaagde ruit is hetzelfde, maar een barst zit daar zomaar in. D'r is ook een methode waarbij je het rubber midden onder doorsnijdt (zowel binnen als buiten en na afloop weer opnieuw aan mekaar vulcaniseert) en dan het rubber om de ruit naar buiten trekt, maar ik vind dat niet echt een beter oplossing. Als het al lukt, dan nog is de kans op schade ongeveer even groot volgens mij. Hopelijk heb je een geharde ruit !
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 171003Bericht Mark4GTL »

Grote doos lange spijkers en vanuit de hoek rechtsboven geleidelijk het rubber er zichzelf uit laten drukken.

dwz. Spijker van binnen uit achter het rubber langs achter de metalen rand zetten. En dan gelijkmatig verticaal en horizontaal spijkers er naast zetten.

Dan heb je meer controle op de ruit, kost wel meer tijd.

Hier staat dezelfde tip ook uitgelegd.
http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... en#p157087
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 171038Bericht R4osch »

Het is gelukt. Bedankt voor alle tips, ben uiteindelijk voor de tip met de roerhoutjes gegaan, alleen heb ik daar nog fietsbanden lichters aan toegevoegd. Autotje gister lekker in de zon en het was in een kwartiertje gepiept. Het roestplekje blijkt ook nog mee te vallen.

Weet iemand waar je zo'n chromen randje kunt kopen voor in de vooruit?

Bedankt voor jullie hulp

Groet Sander
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 171748Bericht R4osch »

Dames en heren,

Allereerst de beste wensen voor 2019 (beer)

Mijn eerste goede voornemen is het aanpakken van een roestplekje onder de voorruit. Ik heb het even blank geschuurd en daardoor is natuurlijk een gaatje ontstaan :roll: van ongeveer 7 a 8 mm in lengte, zie ook onderstaande afbeelding.

Afbeelding

Ik heb niet heel veel ervaring met het dichten van gaatjes in plaatwerk, graag jullie advies hoe dit te dichten. Het lijkt of hier al eerder een grote gat is dicht gelast. Het plaatwerk gaat van mooi glad naar hobbelig. Ik krijg dan ook niet alle roest onderuit de putje, heeft er iemand goed ervaring met bepaalde chemische roest verwijderaars?
Als ik dan alle roest weg heb kan ik dit gaatje dan dichten met plamuur of is het beter dit weer dicht te lassen.

Verder kan ik niet aan de binnenzijde van het plaatwerk komen, hier roest het dan ook gewoon verder en is het dus een kwestie van tijd eer het hier weer doorroest. Heeft hier iemand tips hoe ik hier toch bij kan komen? Het plekje zit midden onder de voorruit

Hoor het wel,

Groetjes Sander
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 171749Bericht Bertje »

Denk niet dat hier al eerder aan gelast is. Dat ruwe is oppervlakteroest, de roestkevertjes hebben er slechts op 2 plekken doorheen weten te komen. Het kleine putje zou ik met puntlassen dicht proberen te krijgen, het grotere gat zou ik vierkant uitsteken en een stukje in zetten. Wat afwerking aan de binnenkant betreft: kun je er niet bij van binnenuit? Of via het gat van het luchtrooster? Op zich heeft het plaatwerk van binnen natuurlijk niet zo veel te lijden, als t niet anders is kun je het onbehandeld laten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 172286Bericht R4osch »

Even een update. Renault is door Rene weer netjes gelast (nw) , geschuurd en inmiddels ook weer gelakt. Ik wil volgende week de ruit terug erin zetten, tips hiervoor zijn van harte welkom.

Ik wil ook graag de rubber voorzien van een chrome lijst, nu zie ik bij r-quatre dat er brede en smalle lijsten zijn. Hoe bepaal ik welke ik nodig heb?

Alvast bedankt voor jullie reacties
R4osch
Berichten: 45
Lid geworden op: vr mei 15, 2015 9:28 am

Re: Voorruit verwijderen

Bericht: # 172350Bericht R4osch »

Nou hij zit er weer in. Was even klooien met de pees, maar uiteindelijk zit alles op zijn plek. Even een vraagje nog. Zijn er er ook van die Chrome sluitstukjes voor de pees?

Hoor het wel groeten Sander
Plaats reactie