Ruimen gat deurscharniergat naar 7 mm

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Ruimen gat deurscharniergat naar 7 mm

Bericht: # 168585Bericht hansiduiker »

Ik kan hierover geen antwoord vinden op het forum.
Ik vind toch dat er teveel speling op de deur scharnieren zit (ook met andere bussen) dus ik heb overmaatse scharnierpennen gekocht. Nu moet ik de scharnieren opboren/ruimen naar 7 mm wat voor het losse deel (wat aan de auto komt) geen probleem is maar voor de delen die aan de deur zitten heb ik geen ruimte met min boor machine. Het bovenste scharnier van de voordeur lukt nog wel met een verlengde as maar voor andere moet ik echt om een hoekje boren/ruimen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Het lijkt dat de scharnieren definitief vast zitten in de deuren. Of kunnen ze eruit ?
Zou het werken met een flexibel asje op de boor machine ? Hoe houd je het boortje dan recht en stabiel ?
Bedankt.

Ik heb deze ook gepost op "restauraties"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ruimen gat deurscharniergat naar 7 mm

Bericht: # 168586Bericht Bertje »

Zegt me helemaal niks, Hans. Over het algemeen zijn het de pennen die slijten, niet zo zeer de scharnieren zelf. Met nieuwe pennen van de originele maat zou je dan al goed zitten.

Dat er wat speling op de scharnieren zit maakt trouwens toch helemaal niks uit voor hoe netjes je de deuren kunt afhangen, of hoe goed ze sluiten? Die speling wordt door het gewicht vd deuren toch naar één kant gedrukt? Zelf hang ik de deuren af door de scharniermoertjes bijna los te zetten, de deur bijna te sluiten, en dan een krikje onder de "vrij punt" te zetten (dus onder de deur, aan de kant van het handvat). Dan met het krikje de deur net iets hoger zetten dan je hem eigenlijk wil en het krikje weer omlaag zetten. De deur zakt dan iets, hopelijk tot de hoogte die je wil. Paar keer herhalen tot je tevreden bent.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ruimen gat deurscharniergat naar 7 mm

Bericht: # 168592Bericht Bertje »

Aanvulling: als je de scharnieren gaat uitboren ga je de constructie ook enigszins verzwakken...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie