Waterlekkage

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Huub
Berichten: 24
Lid geworden op: do okt 20, 2011 10:10 pm

Waterlekkage

Bericht: # 168433Bericht Huub »

Hallo Allemaal,

Wou vandaag mijn viertje weer eens uit zijn warme stal halen maar zag een koelvloeistoflekkage die me toch zorgen baart. Er staat een flinke plas onder, nadat ik het koelsysteem effe met een pompje via het reservoir onder druk heb gezet (1,5 bar)zag ik de koelvloeistof er aan de onderzijde van de waterpomp hard uit lopen.

Nu is mijn vraag of er iemand ervaring meet heeft; is dit een pakking die kapot is of moet je meteen de waterpomp zelf vervangen? Zijn er daar nog zaken bij waar ik op moet letten? Het gaat om een R4 uit 1983 met een 1100 cc motor.

Hoor graag jullie tips !

Huub
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168449Bericht Bertje »

Waar loopt het precies uit? Er zit een papieren pakking tussen pomp en kop.
Zit er speling op de waterpompas (checken met V-snaar eraf)?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Huub
Berichten: 24
Lid geworden op: do okt 20, 2011 10:10 pm

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168453Bericht Huub »

Het loopt tussen pomp en motorblok er tussen uit.
Speling op waterpomp heb ik nog niet gecontroleerd.
Voel je dat gewoon aan de poelie ?
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168457Bericht dick holtrop »

een waterpomp kost max 50 euro, dan zit er ook een goede pakking bij.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168459Bericht Hanz »

Als je de pomp toch los haalt voor de pakking kan je het beste ook maar even een nieuwe pomp monteren
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168461Bericht JelleP »

Ik heb in het najaar zelf de waterpomp van mijn GTL blok vervangen, gewoon op straat. Was niet moeilijk, al scheelde het wel dat ik al wist hoe het koelsysteem geleegd, gevuld en ontlucht moest worden. Belangrijk is dat je de pomp niet droog laat draaien, ook niet eventjes. Na vullen van het systeem paar keer met de hand ronddraaien, zo heb ik het gedaan in elk geval. Het koelwater heeft een smerende werking. Ook is het belangrijk dat het pasvlak op het blok mooi schoon en vlak is voordat je alles erop zet, en dat je vloeibare pakking op de juiste plaatsen aanbrengt. Het is ook aan te raden wat kopervet o.i.d. op de bouten te doen die het blok in gaan.

Lees ook hier:
viewtopic.php?f=2&t=17890" onclick="window.open(this.href);return false;
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168465Bericht RVIER »

heren,

passen we een beetje op ivm het afbreken van vastgerotte boutjes? Daarna monteren met kopervet.
Trek ook even de boutjes aan van de blindplaats aan de achterzijde van het blok
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168473Bericht Bertje »

RVIER schreef: passen we een beetje op ivm het afbreken van vastgerotte boutjes?
Goed punt, afgebroken boutjes zijn niet bepaald een feest.
RVIER schreef: Trek ook even de boutjes aan van de blindplaats aan de achterzijde van het blok
Waarom? Als t daar niet lekt niks aan doen, toch? Ook bij vastdraaien loop je kans op boutbreuk
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168501Bericht RVIER »

RVIER schreef:Trek ook even de boutjes aan van de blindplaats aan de achterzijde van het blok
Waarom? Als t daar niet lekt niks aan doen, toch? Ook bij vastdraaien loop je kans op boutbreuk
@ Bertje,
aantrekken van de achterste plaat is vooral om te controleren op lossen boutjes.
Overigens breken de korte boutjes zelden. Het zijn altijd de lange bouten die breken. Hbe wel een vermoeden waarom dat zo is.

Maar ook voor gebroken boutjes geldt: Hoe banger je ervoor bent, hoe meer er afbreken. Je kunt in ieder geval beginnen met een flinke klap met de hamer erop te geven. Mogelijk dat de corrosie tussen bout en kop daarmee breekt en WD40 toelaat.
Zelfs afbreken is geen probleem. In een stripje gat van 6mm boren, voor de afgebroken bout houden en vastlassen daarna beetje heen en weer bewegen en losdraaien :-)
RVS bouten monteren geeft ook wel een goed gevoel :-)

vr gr Fons
NB maak voor het lassen wel ff de min van de accu los!!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Waterlekkage

Bericht: # 168509Bericht Bertje »

Akkoord. Controleren op losse boutjes kan, maar niet vergeten dat na vast (via vaster) weer los volgt (namelijk breuk)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie