Vraag lassen dorpels

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arverne
Berichten: 6
Lid geworden op: do nov 21, 2013 2:32 pm

Vraag lassen dorpels

Bericht: # 163683Bericht Arverne »

Beste collega R4 rijders,

De linker en rechter dorpels aan de voorzijde van mijn 4TL zijn aan het doorroesten. Ik wil dit lassen maar heb daar weinig ruimte voor vanwege het frame. Kan iemand me hier tips voor geven?

Zie http://www.instagram.com/dieuwedelaparra" onclick="window.open(this.href);return false; voor foto's (lukte me niet om ze hier in het bericht te plaatsen..).

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen en ik kan uiteraard meer/andere foto's plaatsen.

Groet,

Dieuwe
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Vraag lassen dorpels

Bericht: # 163691Bericht Tweety »

Dat zijn niet de dorpels, maar de koker balken. Het best is uiteraard een scheiding van chassis en koets. Regelmatig zie je ook dat men de hoekjes van de koets omvouwt om er enigzins bij te kunnen, of wegslijpen en weer vast lassen. Als het daar doorroest dan is waarschijnlijk ook de binnenwand van die balk door, dus het verwijderen van de bodemplaat is zoieso verstandig zodat je ook die weer kan herstellen. De Balk loopt tot de voorkant van de driehoek door en geeft stijfheid aan het chassis alsmede ondersteuning op het krik-punt.Roest op deze plek betekent bovendien vaak dat de leidingen die daar liggen (links remleiding, rechts benzine leiding) ook niet zo tof meer zijn, zeker aangezien deze in plastic buitenleidingen liggen (om te beschermen tegen steenslag) en daar vaak vocht in blijft hangen. Controleer deze dus ook !
Gebruikersavatar
Arverne
Berichten: 6
Lid geworden op: do nov 21, 2013 2:32 pm

Re: Vraag lassen dorpels

Bericht: # 163692Bericht Arverne »

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik zou het liefst de koets eraf halen maar heb geen ruimte om de auto lagere tijd neer te zetten. De klus blijkt een stuk groter te worden dan ik in eerste instantie dacht en ik denk dat ik dit ga moeten uitbesteden...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag lassen dorpels

Bericht: # 163721Bericht Bertje »

Als de achterliggende balk niet al te hard aangetast is kan het inderdaad vanaf de zijkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de koets eraf is een stuk gemakkelijker lassen, maar dan is het niet meer "even op een zaterdag repareren".
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Vraag lassen dorpels

Bericht: # 163729Bericht Rudolf2 »

Hallo,

Vanaf de onderkant is ook de balk wel te doen, en je hoeft geen lelijke plooi of las aan de zijkant weg te werken.

Rudolf
Gebruikersavatar
Arverne
Berichten: 6
Lid geworden op: do nov 21, 2013 2:32 pm

Re: Vraag lassen dorpels

Bericht: # 163770Bericht Arverne »

Dank voor de reactie Rudolf en de goede foto's, Bertje. Ik ben toch zelf aan het klussen met een kennis en we vouwen de zijkant om. Eén zijkant is nu gelast. We doen aan puntlassen en hebben de boel nadien ingesmeerd met 3M strijkkit. Zie http://www.instagram.com/dieuwedelaparra" onclick="window.open(this.href);return false;. Er komt nog een laag bitumen spray over. Opmerkingen over deze werkwijze zijn van harte welkom!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Vraag lassen dorpels

Bericht: # 163776Bericht Tweety »

Puntlassen geeft niet dezelfde stijfheid als doorgelast, zeker voor dat punt maakt 't wel wat uit, APK vereist 50% doorgelast, als je 't allemaal goed dicht smeert zie je er natuurlijk niets meer van, en voor 't gevoel zal 't niet echt veel uitmaken.
Plaats reactie