achterklepveer weer monteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160612Bericht Elleirim »

Beste Lezer,

Zoals in een eerdere vraag al vermeldt gaat onze 4 a.s. Woensdag naar de APK, nu nog even een vraag over de veer van de achterklep.

Hij is van de klep losgeweest en nu weet ik niet meer zo goed hoe ik hem op spanning moet brengen, is daar een topic over? ik kan het nergens vinden...en de eerste X dat ik `m vastzette wilde hij alleen nog maar dicht en als ik hem dan de andere kant op draai....dan is hij niet sterk genoeg om de klep open te houden


Aub...hulp hiermee!
Alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160619Bericht Bertje »

Denk dat je de veer nog een extra slag moet opwinden. Als hij los is van de klep moet hij bovenlangs richting rugleuning achterbank willen draaien, en eenmaal daar aangekomen nog aardig willen drukken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160623Bericht Elleirim »

Dat was idd de truc Bertje, bedankt!!!!!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160625Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160626Bericht Elleirim »

Dat is nog eens een duim :D heb jij ook verstand van de rubbers van de achterklep in mijn topic een stukje naar beneden?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160644Bericht Bertje »

Denk dat Jeffrey je al goed geholpen heeft daar :wink:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160645Bericht Elleirim »

Yep, nadat hij de foto`s had geplaatst was het zeer duidelijk (nw)

Het rubber is alleen zo dik dat de 2 `stoppers`of hoe heten die zwarte blokjes...er nooit meer op passen, was er nog maar origineel spul te koop voor deze toch zeer zeer zeer veel gebouwde auto`tjes....

Nog 1 nachtje slapen en dan hopelijk scheuren met dat ding...

https://myalbum.com/album/ZEKW11sebjl4
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160646Bericht marcGTL.BE »

Ik denk dat je niet de juiste rubbers hebt
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160647Bericht jeffr4 »

Elleirim schreef:

Het rubber is alleen zo dik dat de 2 `stoppers`of hoe heten die zwarte blokjes...er nooit meer op passen, was er nog maar origineel spul te koop voor deze toch zeer zeer zeer veel gebouwde auto`tjes....
Het klopt dat het rubber lekker dik is, dus... zodanig dat de 2 zwarte nokken niet passen.....had ik ook...maaaar
eerst die 2 eraf schroeven, opnieuw het rubber vastlijmen tegen de rand aan en dan met een langere bout en wat vet op de rubbers de bout aandraaien en daardoor drukken de zwarte blokjes het rubber in en komen
weer goed op hun plaats :

Afbeelding
Afbeelding
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160649Bericht Elleirim »

Dank Jeffrey, na de keuring ga ik het op jouw manier doen, thanks!


Oh ja, hoe `hoog` of `laag hangt de achterklep standaard?
Ik heb het idee dat hij nu te hoog zit, waardoor het rubber net te hoog uitkomt........ik heb een heel kleine naad bovenin..en dat is eigenlijk niets voor een R4 :P
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160652Bericht jeffr4 »

Graag gedaan, vooral met de uitlaat, die niet aan de zijkant, maar aan de achterzijde uitkomt is een goede afdichting van de klep een uitkomst met al die uitlaatgassen..... (mal) (mal)

Hoe hoog of laag de achterklep moet zitten, is volgens mij moeilijk te zeggen....deze moet natuurlijk met de rubbers goed aansluiten en echt hoog/laag stellen met de scharnieren aan de achterklep , van wat ik mij kan herinneren, is niet echt mogelijk.
Wat ik wl gedaan heb is de metelen houders links en rechts met de oog voor de pin, waarmee de scharnieren worden vastgezet gesteld door deze met de hamer op de juiste hoogte te brengen en met een extra lasje gefixeerd en .....geslepen, epoxy en lak...

Hier nog onbewerkt :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160661Bericht Bertje »

Er loopt een knik over de zijkant van de auto en door het midden van de achterklep, je zou zeggen dat deze lijn door moet lopen, maar ik heb het idee dat de klep vaak iets hoger zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160664Bericht Elleirim »

Zal als de auto terug is van de keuring nog eens goed kijken wat te doen, er is idd niet heel veel te stellen, maar de gaten in de klep zijn een paar mm groter dan de bouten van de scharnieren, dank jullie beiden voor de tips!
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160668Bericht Elleirim »

Op zeer veel punten afgekeurd.........
1: laswerk beroerd gedaan(vrijwel alles door vorige eigenaar al gedaan), moet om de 0.5 cm of zo.
2: achterrem rechts loopt aan,
3: remmen als een spons,
4: co 6.6 ipv max 4.5
5: Handrem slecht
6: lampje teller stuk
7: nog wat meer, maar dat horen we bij het ophalen van de auto

Ben er best ziek van, want......het valt lichamelijk niet meer zo mee allemaal om er uren onder te liggen, maar goed, zolang er leven in de R4 zit, is er hoop.....

Binnenkort meer hoop ik
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: achterklepveer weer monteren

Bericht: # 160701Bericht Tweety »

Hoop is er altijd, wat betreft 't laswerk, is 't minimaal 50% verlast per naad. handrem zal wel een vervelend klusje worden, als 1 rem aanloopt dan zijn waarschijnlijk nieuwe remschoentjes het plan, maar liefs rij (en rem) je na montage eerst een tijdje zodat ze mooi inslijten voor maximale remkracht. na 11 jaar wat verse remolie is vast een goed plan, maar check de leidngen heel goed, en d'r valt best wat te zeggen voor het vervangen van een aantal onderdelen (cylinders bedoel ik.) beide lampjes in de teller zijn stuk, das niet zo erg. die hoge CO (3 hoort ie eigenlijk te zijn) kan ook door onvolledige verbranding komen, maar je had verse puntjes gemonteerd toch ? 't is wel te doen toch, of oet je ook nog werken ?
Plaats reactie