Gordels achterin

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Gordels achterin

Bericht: # 149229Bericht Ardéchoise »

Binnen een paar maanden wil ik een R4 in mijn bezit hebben. Nu gaan daar kinderen in vervoerd worden. Achterin moeten dus gordels. Mijn vraag: is er een bepaald jaartal vanaf wanneer die er standaard in zitten?
Je kunt ze er natuurlijk zelf in zetten, maar ik begrijp dat ze vast worden gemaakt aan de wielkast. En dat de wielkast niet altijd even stevig (meer) is. :roll: En nee, ik ga kindertjes echt niet zonder gordel vervoeren. Heb in Frankrijk ook allerlei geweldige argumenten gehoord "ik ben een hele goede bestuurder hoor" en "och, in de Ardèche rijdt iedereen toch langzaam". (omg)
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 682
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Gordels achterin

Bericht: # 149231Bericht Eelco »

ik heb hetzelfde dilemma. de schoudergordel voorin mijn 68er is niet voldoende het kinderstoeltje goed te bevestigen en wil er het liefst een driepunts gordel in, en dan ook gelijk achterin.
Maar er zitten maar bitter weinig bevesitignspunten in de 4.

De 4 iets aanpassen vanbinnen en daardoor de originaliteit beschadigen boeit mij niet, de veiligheid van mijn kind vind ik belangrijker.

Als je iets gevonden hebt, hoor ik het graag.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Triumph Tiger 900 T400 1995
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Gordels achterin

Bericht: # 149237Bericht Rob4tl »

De meeste R4's zijn voorbereid op het plaatsen van de achtergordels. Er zitten schroefgaten in de bodem en aan de achterwielkasten. Ik heb geen kinderen en heb wel een set over voor achter (driepunts), laat maar weten of je interesse hebt.

De ANWB zegt het volgende over de autogordelplicht:
Uitzonderingen
Maar hoe werkt het als er geen autogordels in het voertuig aanwezig zijn? Het bouwjaar van het voertuig is belangrijk bij het beantwoorden van deze vraag. Oudere auto's hebben soms geen of te weinig autogordels. De wet maakt in deze gevallen dan ook een uitzondering. Hieronder een overzicht met de verplichting voor autogordels naar bouwjaar.
• Bouwjaar voor 1-1-1971 : geen verplichting voor autogordels.
• Bouwjaar na 1-1-1971 : verplichte autogordels op de plaats van bestuurder en alle zitplaatsen naast de bestuurder als die aan een portier grenzen.
• Bouwjaar na 31-12-1989 : op alle naar voren gerichte zitplaatsen moet een autogordel aanwezig zijn, dus ook op de achterbank. Heeft een plaats geen autogordel, dan is dit geen zitplaats!
• Bouwjaar na 1-1-1995 : op zowel naar voren als naar achteren gerichte zitplaatsen moeten autogordels aanwezig zijn.

Groet, Rob

PS. Met kinderen is het ook handig om een 12V stekker in het dashboard te hebben/maken...
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Gordels achterin

Bericht: # 149259Bericht RVIER »

mogelijk kun je de traverse, waarop de tank rust en de arm voor de bevestiging van het reservewiel is vastgemaakt van een nieuwere R4 overzetten. Je hebt dan in ieder geval al twee bevestigingspunten in de achtervloer.
In de achterschermen moet je ook aan beide zijden een ankerpunt maken. Dat is eigenlijk het eenvoudigst. Je boort een of twee gaten (voor als je een rolgordel hebt) in het scherm en monteert daarachter (dus in de wielkas een stuk strip bv 40 mm breed 200 mm lang en 3 mm dik om de krachten wat te verdelen.

Het moeilijkst is het bevestigingspunt boven-achterin te maken als je een driepuntsgordel hebt. Mogelijk is het eenvoudigst daar een bevestigingspunt in te lassen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gordels achterin

Bericht: # 149271Bericht Willem de Zwijger »

De GTL heeft toch een driepuntsgordel achterin?
Die ik onderhield is al een paar jaar weg, maar ik herinner me nog het geklooi als de ingeklapte achterbank weer op zijn plek gezet moest worden, dan kon die gordel klem komen etc.
Dus op je vraag: is er een bepaald jaartal vanaf wanneer die er standaard in zitten? zou ik zeggen: vanaf ongeveer 1980. Die ik had was een 86-er.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Gordels achterin

Bericht: # 150047Bericht Ardéchoise »

Ik heb binnenkort een TL uit 84. Ik zag de bevestigingspunten bovenaan zitten, maar waar de andere punten zitten, kon ik niet zien tijdens deze inspectie. Lijkt me dat ze er wel moeten zitten. Over anderhalve week dus nog even goed kijken!
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Gordels achterin

Bericht: # 167650Bericht Peu404 »

Ik heb een driepuntgordel achterin gemaakt. Maar het probleem is nu dat de Maxi Cosi zo groot en lomp is dat hij nauwelijks op de achterbank past. Een heel gefrot en gefriemel om daar nog een kind in te krijgen. Vroeger hadden we kinderzitjes zonder het volumineuze onderstel dat Maxi Cosi er aan heeft gemaakt. Maar of er in deze tijd compactere autostoeltjes zijn die ook in de R4 passen weet ik niet. Ik houd me daar wel voor aanbevolen.
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Gordels achterin

Bericht: # 167653Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Wat de achtergordels betreft; die zijn in Nederlandse R4tjes nooit geleverd.
Wel in de import R4-tjes en na 1 januari 1990 werd het verplicht.
Maar daar is wel een oplossing voor.
Een 3-punts gordel met oprolautomaat zoals die voorin zitten lukt niet, die oprolautomaat kun je niet kwijt achterin de R4.
Veel mensen hebben gordels nodig voor een kind op de achterbank en dan kun je met een 2-punts heupgordel natuurlijk al aardig uit de voeten.
Bijv; deze: http://www.carpoint.nl/product/veiligheidsgordel-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ook een statische 3-punts gordel past achter in de R4 :
http://www.carpoint.nl/product/veiligheidsgordel-6/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen oprolautomaat, maar wel verstelbaar.
Bij Brezan zijn ze te koop.

Je hebt wel degelijk 3 bevestigingspunten achterin de R4.
Aan de bovenkant van de C-stijl zit er eentje.
Het 2e punt zit in de zijkant van de binnenschermen achter.
En punt 3 tenslotte zit in de laadvloer, meteen achter de achterbank.
Daar druk je de gordelclicker tussen de rugleuning en de zitting door en schroeft hem vast.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet
Harry
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Gordels achterin

Bericht: # 167677Bericht Tweety »

Kinderen tot 3 jaar die volgens de wet in kinderzitjes vervoert moeten worden, mogen overigens alleen op een plek met aanwezige gordel vervoert worden.
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Gordels achterin

Bericht: # 167684Bericht diamond »

Je mag ook de achterbank eruit en het kinderstoeltje (stevig)op de vloer bevestigen.
Het gaat er om dat het stoeltje goed vast zit en het kind met stoelgoed in de gordel zit.
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: Gordels achterin

Bericht: # 167953Bericht Peu404 »

Ik heb ze achterin. Maar de Maxicosi is zo groot en lomp dat het kind er niet meer in kan.
Wie weet of er minder lompe kinderstoelen in de handel zijn.
Maxicosi gaf desgevraagd aan maar een model te kennen en dat is dat ding met verstelbaar onderstel.
4renault
Berichten: 22
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 8:51 pm

Re: Gordels achterin

Bericht: # 175273Bericht 4renault »

Harry, de reactie met de links naar Carpoint werken niet meer helaas. Zou je opnieuw kunnen aangeven wat de juiste 3 puntsgordels zijn? Zou mij echt helpen. Bedankt. Even voor het complete plaatje, ik heb samen met mijn pa een 4 GTL opgeknapt. Off body. Heb alleen geen gordels achter. Heb twee grote kids van 15 en 17 die ik veilig wil meenemen.
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Gordels achterin

Bericht: # 175275Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Volgens mij moet ik nu toevallig nog een setje 3 -punts gordels hebben zonder oprolautomaat.
Komen uit een van de eerste modellen van de R4 die voorin gordels hadden.
Verstelbaar dat wel, maar de oprolautomaat hadden ze toen nog niet.
Daar zou je achterin prima mee uit de voeten kunnen.
Als je me je mailadres doet, kan ik er foto's van mailen.

Groet
Harry
Plaats reactie