"regengootje" onder voorruit repareren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: "regengootje" onder voorruit repareren

Bericht: # 143899Bericht Bertje »

Denk dat ik dat ga doen, ik heb nog een oud spatbord staan waar ik plaatmateriaal van de juiste dikte uit kan halen. Nog tips hoe ik de lasrups weghaal aan de bovenkant, dus in de (holle) regengoot? Ik werk normaal altijd met lamellenschijfjes op de flex, maar da's hiervoor te grof, denk ik.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: "regengootje" onder voorruit repareren

Bericht: # 143900Bericht Rutger-peer »

Dat oude metaal van een spatbord kan weleens lastig worden hoor, aangezien het ws weer heel dun wordt als je die bitumen en lak etc. verwijdert met een slijper. Oud metaal lassen blijft suboptimaal. Maar goed, 't kan wel natuurlijk. Die "lasrups" kun je simpel verwijderen met een gewone slijpschijf of een afbraamschijf (is simpelweg een erg dikke slijpschijf), waarbij je de kopse kant van de schijf gebruikt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: "regengootje" onder voorruit repareren

Bericht: # 143902Bericht Bertje »

Ik ga de lak met de hand van dat spatbord krabben, bovendien neem ik een stuk in het midden, waar dus niks van roest zit ;-)

Afbraamschijf: daar houd ik dus niet zo van, zo'n ding neemt heel snel te veel materiaal weg. Vandaar dat ik zelf graag lamellenschijven gebruik, die bestaan uit dakpansgewijs verlijmde strookjes schuurpapier en zijn iets vervormbaar, op die manier raak je vooral de oneffenheden en minder het omliggende materiaal. Maar goed ik ga er gewoon eens mee aan de slag en zal de foto's hier posten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: "regengootje" onder voorruit repareren

Bericht: # 143905Bericht Tweety »

Ik zou gewoon een vers plaatje 0.8 mm halen en daar wat strookjes uit halen... de wat dikkere doorslijpschijfjes werken vaak het best zeker als ze al behoorlijk versleten zijn... dan is de snelheid behoorlijk wat lager door de kleinere cirkel.... daarna een laagje teer erover :lol: vult alle gaatjes, 't gaat teslotte om een goot... je zou d'r natuurlijk ook wat lood in kunnen laten lopen....
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: "regengootje" onder voorruit repareren

Bericht: # 143907Bericht Rob4tl »

Je zou alleen aan de buitenzijde kunnen lassen en in de goot de boel kunnen "vertinnen". Moet je het metaal wel goed blank hebben voor een goed resultaat.
Ik heb ooit bij Vocor zo'n vertinset gekocht, zie: http://www.tools.vocor.nl/index.php?act ... 91&lang=NL
Je kunt daarna met bijv. een beitel of krabber de goot mooi glad krijgen.

Succes!
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: "regengootje" onder voorruit repareren

Bericht: # 143912Bericht Rutger-peer »

Bertje schreef:
Afbraamschijf: daar houd ik dus niet zo van, zo'n ding neemt heel snel te veel materiaal weg. Vandaar dat ik zelf graag lamellenschijven gebruik, die bestaan uit dakpansgewijs verlijmde strookjes schuurpapier en zijn iets vervormbaar, op die manier raak je vooral de oneffenheden en minder het omliggende materiaal.
Ik ken het allemaal inderdaad Bertje, ben zoals je misschien weet ook flink aan het opknappen geweest. Afbraamschijf vind ik inderdaad ook wat ruig en gebruik ik zelden, ook omdat ze vaak nogal dik zijn en je er niet zo secuur mee te werk kunt gaan omdat je niet precies ziet waar de schijf het materiaal raakt. Ik gebruikte dan zelf ook meer 2 a 3 mm dikke gewone slijpschijven (en zelfs de 1 mm varianten). Mijns inziens kun je daar juist heeel precies mee slijpen, omdat je precies kunt zien waar de schijf het materiaal raakt door de scherpe rand. Daarna voor het subtielere afwerk-werk inderdaad lamellenschijven.

De kunst is erg secuur te werk gaan met je afbraam-/slijpschijf, je hand ergens op steunen zodat je heel gecontroleerd kunt slijpen, het laatste stukje (wat ook mooi glad moet zijn) inderdaad dan met een lamellenschijf.

Je ontkomt alleen natuurlijk niet aan awt plamuurwerk als je t mooi strak wilt hebben. Het idee is echter ook dat je maar heel weinig plamuur gebruikt.

Als ik jou was zou ik echter toch inderdaad, zoals Tweety zegt, nieuw plaatwerk gebruiken. Dat staal van een spatbord is ook ander metaal en buigt en veert veel anders.

Maar zoals je zelf ook zegt: gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Mooi zelf bepalen hoe je het doet en dan kom je er wel! Iedereen geeft je toch een ander advies ;). Alleen wel verstandig dat je van dat donor-gootje hebt afgezien, want dát pas maken is vele malen ingewikkelder dan een paar nieuwe stukjes plaat inlassen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie