Roest linkse voorspatbord voorkomen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136585Bericht BVDP »

Mij R4 TL heeft een 850 motor en dus ook een uitlaatpot onder het linkse voorspatbord/scherm. Door het opwarmen van de uitlaat is dat spatbord (zowel binnen als buiten)erg gevoelig voor roestvorming. Buiten de opwarming door de uitlaatpot wordt verder nog alle vuil, water, pekel en zo ook nog eens verspreid in alle hoekjes en kantjes van de spatborden, dit zowel links als rechts (voor en achter). Mijn wagen ziet er nu netjes uit en dat zou ik dus ook zo willen houden.
Bij andere oldtimers is er wel eens een binnenspatbord te plaatsen maar bij ee R4 zit dat er dus omwille van de uitlaat, zeker links niet in. Rechts bestaat ook niet dacht ik maar misschien weet iemand wel meer te vinden. Vandaar mijn vraag hoe die roestvorming best te voorkomen is. Achteraan lijkt het me wel mogelijk maar ik heb het nog nooit gezien.
In schema's van Renault zie ik wel eens een stralingsscherm boven de uitlaat staan maar ik werkelijkheid heb ik dat nog nooit gezien. Iemand daar ervaring mee? Helpt het tegen roestvorming? Is het nog ergens te krijgen of iemand een idee hoe het kan gemaakt worden?
De uitlaat anders leggen lijkt me ook niet zo evident. De pot onder het spatbord weg werken kan door een andere uitlaat maar dan blijft er nog steeds een uitlaatpijp zitten. Bij een GTL is dat zo. Ik weet niet of het zomaar te doen is om een GTL uitlaat op een TL te zetten maar aan vele GTL's te zien helpt het weinig aan het voorkomen van roest.
Een andere oplossing is werken met niet roestend materiaal voor het spatbord. Heb ik echter ook nog nooit gezien of van gehoord. Iemand daar bekend mee? Polyester lijkt me wat link met de uitlaat eronder maar RVS zou toch moet kunnen.
Een behandeling van de binnenkant van de spatborden kan ook maar omwille van de hitte is dat ook geen lang leven gegeven.
De opmerking zal wel komen dat een R4 altijd roest maar dat wil nog niet zeggen dat je het niet zo lang mogelijk kan proberen uit te stellen. Om de tig jaar het voorspatbord vernieuwen is geen prettig vooruitzicht als je je wagen pas hebt laten spuiten.
Graag info dus over wat er mogelijk is of al geprobeerd is. Ik heb wat gesurfd op het forum maar zo snel niets gevonden.

mvg Bart
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136586Bericht jandoe1000 »

De beste manier om roest te voorkomen is je auto in de winter binnen houden. Viertjes en Nederlands strooizout zijn altijd een slechte combinatie, niet alleen voor de spatborden. Verder de binnenkant van je spatborden goed schoonhouden door er af en toe de hogedruk spuit op te zetten. Gebruik nooit tectyl, bitak of andere teer rommel. Een goede verflaag eventueel afgedekt met RX5 werkt het beste en heeft als voordeel dat je roest meteen ontdekt in plaast van dat het onzichtbaar ontstaat en voortwoekert onder je zwarte teerlaag. De hitte van de uitlaat kan in een goed gelakt, schoon spatbord geen kwaad. Het 1969 geheel originele viertje op de foto is daarvan het levende bewijs!
Afbeelding
lordje
Berichten: 675
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136587Bericht lordje »

Het vernieuwen van het spatbord om de -tig jaar betekend dat het tenminste twintig jaar mee zou gaan, dat is al een aardige periode. Maar alle gekheid op een stokje, er is op een Engelse site een iemand bezig geweest om deze binnenschermen te maken. Ik zelf kan dat niet terugvinden, maar misschien een ander lid van de club, Groeten Lordje.
ierie
Berichten: 50
Lid geworden op: di nov 23, 2004 8:03 pm
Locatie: Wijk en Aalburg

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136588Bericht ierie »

Zie ook site van onze Oosterburen, Lokari Innenkotflügel aus Finnland

Link: http://www.ingo-heitel.de/lokari.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Arie
Laatst gewijzigd door ierie op di mei 08, 2012 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136594Bericht BVDP »

ierie schreef: http://www.ingo-heitel.de/lokari.ht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lokari.de/

Blijkbaar bestaan ze dus wel die binnenschermen :D . Wel prijzig met 130 € per paar maar spuiten kost natuurlijk ook wat. Ik ga toch overwegen een set aan te schaffen en in te bouwen als mijn spatbord vervangen moet worden. Het roesten is immers begonnen :cry:
Is dit niet wat voor het magazijn? Waarschijnlijk is er wel meer interesse voor nu R4's dikwijls bottom-up terug opgebouwd worden.
Iemand ervaring met deze binnenschermen?

mvg Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136605Bericht Bertje »

Bij moderne wagens wordt er wel kitband gebruikt om spatborden te monteren; bij de 4 zou dit wel eens kunnen helpen om rommel weg te houden uit de ruimte tussen spatbordaanhechting binnenscherm en spatbord. Pas bij mijn F6 een spatbord eraf gehaald en in die ruimte blijkt een strook van 1x2 cm zand, blaadjes en ander spul te liggen dat opspat uit de wielkasten. Dit houdt vocht vast en is waarschijnlijk de oorzaak van de eerste roestvorming, dit spul weghouden lijkt me dan ook stap 1 voor conservering. Het monteren van kunststof binnenschermen heeft natuurlijk ook tot doel het opspatten van rommel tot op je binnenschermranden te voorkomen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136633Bericht BVDP »

Bertje schreef:Bij moderne wagens wordt er wel kitband gebruikt om spatborden te monteren.
Is dit niet de discussie of er kitband tussen moet zitten om het geheel hermetisch gesloten te houden zodat vuil en dus roest geen kans krijgt of het net tegenovergesteld (zoals origineel dacht ik) net open te houden zodat vuil en vocht goed weg kan naar de binnen spatborden.
Een extra afscherming lijkt me in beide redeneringen geen overbodige luxe want beide opties roesten als ik naar de praktijk kijk.

mvg Bart
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136636Bericht R4F6GTX Automaat »

Origineel zit er bij de 4 ook zo'n kitrand maar bij de vele spatborden die met de jaren vervangen worden 'vergeet' men wel eens om daar weer kit tussen te doen... wat ik ook al heb gezien is dat ze er i.p.v. kit een reepje dik stof (bindriempje of zoiets) tussen doen wat in olie of vet gedrenkt is en wat af en toe opnieuw geolied wordt. Persoonlijk hou ik niet zo van die vettige kliederboel maar het schijnt wel te werken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136638Bericht Bertje »

Dat klinkt als een ouderwets onderhoudsrijke maar wel effectieve oplossing ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136639Bericht jeffr4 »

lordje schreef: Maar alle gekheid op een stokje, er is op een Engelse site een iemand bezig geweest om deze binnenschermen te maken. Ik zelf kan dat niet terugvinden, maar misschien een ander lid van de club, Groeten Lordje.

Afbeelding

Kijk op Malcolm's webpage : http://www.renault4.co.uk/gordini-wheel-arch-liners.htm
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136827Bericht Witje4 »

Ik heb bij mijn volvo 245 aan de binnenkant van de motorkaprand de roest weg geslepen tot mooi blank metaal. En er vervolgens Fluid Film op gespoten. Dit was afgelopen herfst. Heb er ook de hele winter mee gereden en het het ziet er nog net zo blank uit! Het kruipt omhoog in naden en kieren en is later weg te halen met een sopje. Kan tegen hitte. Ook ideaal om alles preventief in te spuiten. Tis prachtig spul en ga er zeker na restauratie van mijn 4tje het hele motor compartiment mee in spuiten
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136828Bericht zwergje »

Bij de f6 van Boke, die ik heb overgenomen, zit er een gtl pot onder de bodem, niet onder het voorwiel dus.
Dat schijnt te helpen.
Jammer dat de rest van de bodem zo veel rottigheid heeft, dat er 1150 euro laswerk aan zit :-?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136831Bericht Sake »

zwergje schreef:Bij de f6 van Boke, die ik heb overgenomen, zit er een gtl pot onder de bodem, niet onder het voorwiel dus.
Dat schijnt te helpen.
Jammer dat de rest van de bodem zo veel rottigheid heeft, dat er 1150 euro laswerk aan zit :-?
Dat is inclusief een lasapparaat?
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136871Bericht BVDP »

Ik heb gemaild naar de man achter de engelse site om bouwtekeningen of zo maar krijg geen reactie. Toch maar overwegen om de alu setjes te bestellen. Heeft er hier al iemand ervaring met die setjes?

mvg Bart
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Roest linkse voorspatbord voorkomen

Bericht: # 136872Bericht jeffr4 »

Je kunt ze in NL bestellen op http://www.lokari.nl

Afbeelding
Plaats reactie