Ruitensproeierslangetje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Henk van Anrooij
Berichten: 17
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 6:53 pm

Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132088Bericht Henk van Anrooij »

Tijdens het verwisselen van het ruitensproeierrpompje is per ongeluk het slangetje van het sproeikopje losgeraakt. Nu heb ik van alles geprobeerd om het slangetjes via de buitenkant (onder het voorruit) naar binnen te krijgen. Het lukt me niet. Weet iemand wat ik moet doen om dit slangetje weer achter het dashboard te krijgen zodat ik het op pompje kan aansluiten?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132090Bericht Mark4GTL »

hengelen...
slangetje door het gat onder vooruit naar binnen (andersom is te lastig)
en dan met ijzerdraadje erdoor de juiste kant op sturen en dan met veel gepriegel naar je pompje sturen.

of je dashboard loshalen, iets meer werkruimte hebben en iets makkelijker werken.
(niet demonteren, dat is overbodig)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132110Bericht Goof »

Heb je het roostertje onder de voorruit al los gehaald? Zoniet, dat eerst doen. Let op dat je de schroefjes er helemaal uit draait en heel voorzichtig het ding los wrikken, want anders willen er nog wel eens plastic lipjes afbreken. Als het goed is zie je het slangetje dan lopen. Of heb je het er helemaal uit getrokken? In dat geval slangetje idd zoals Mark schrijft eerst door het gaatje van de sproeikop trekken.
Nou weet ik het even niet helemaal zeker meer, maar volgens mij loopt dat slangetje dan vervolgens helemaal naar links, richting bestuurdersdeur, door die "verluchtingsbak". Die is op het einde een beetje open, dus je zou de slang zodner problemen door doorheen moeten kunnen steken en dan binnen oppakken. Mocht dat niet lukken eerst een stuk VD-draad (koper elektro installatiedraad) er doorheen hengelen en daar de slang een vast tapen alvorens deze erdoor te trekken.
Succes
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Henk van Anrooij
Berichten: 17
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 6:53 pm

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132187Bericht Henk van Anrooij »

Klopt, het slangetje loopt helemaal naar links. Ik heb geprobeerd het roostertje los te maken maar was bang dat deze ook vastzat aan een of ander mechanisme voor de doorluchtig. Maar kan ik zonder het dashboard te verwijderen dan bij de verluchtingsbak komen?
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132198Bericht Rutger-peer »

Roostertje zit inderdaad vast aan een stangetje waar je het mee open zet. Je kunt het zijwaarts van dat stangetje afschuiven. Het stangetje zit door 2 oogjes aan het klepje, maar 1 van de twee oogjes is zelfs een sleufje waar het stangetje in klemt, dus dat zou je zelfs los kunnen trekken.

Beste methode is het er gewoon zijwaarts afschuiven. Niet te bang zijn, het kan wel kapot maar 't valt ook wel weer wát mee. Gewoon het roostertje een beetje naar voren halen, wat prutsen en dan kun je er ook vanzelf met je handen bij en maak je het stangetje los.

Overigens kun je ook overwegen er dan meteen even een nieuw slangetje in te zetten, die oude zijn waarschijnlijk uitgedroogd en je wilt geen lekkerij hebben bij je sproeiertje, gaat rechtstreeks naar beneden je carrosserie in.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132202Bericht Goof »

Henk van Anrooij schreef:Klopt, het slangetje loopt helemaal naar links. Ik heb geprobeerd het roostertje los te maken maar was bang dat deze ook vastzat aan een of ander mechanisme voor de doorluchtig. Maar kan ik zonder het dashboard te verwijderen dan bij de verluchtingsbak komen?
Ja, je kunt zonder verwijderen dashboard in die verluchtingsbak komen. Heel veel plaats heb je niet, maar dat is ook niet nodig in dit geval.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132208Bericht Rutger-peer »

Ben even confuus over wat de verluchtingsbak precies is!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132212Bericht Goof »

Afbeelding

Dat ding waar je stuurkolom tegenaan geschroeft zit, waar je hier zo mooi door een gat heen kijkt waar de verluchting uit komt voor je verwarming.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Ruitensproeierslangetje

Bericht: # 132217Bericht Rutger-peer »

Okee, de holte onder het raam dus. Wist even niet wat met het woord bedoeld werd (dank dat je het even illustreert aan de hand van mijn eigen auto :D ;)). Thanks.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie