"gezwollen schuiframpje"

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
gerrie037
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 22, 2009 10:23 pm

"gezwollen schuiframpje"

Bericht: # 112103Bericht gerrie037 »

:wink: Hallo,
De randen (vooral binnenzijde) van het schuifraampje zijn "gezwollen" en gevuld met een soort van kalkaanslag waardoor het (zelfs met twee handen) niet meer geopend kan worden. Heb eens gesurfd over het forum terzake...mosaanslag, fauna en flora op de ruit,.... maar gelden de gegeven oplossingen (waaronder Biotex en een cockpitspray) ook voor dit probleem? Hoe kan ik dit naar de toekomst toe vermijden? Gezien de winter voor de deur staat is het niet een superdringend iets, maar het is soms vervelend... Bedankt,
gerrie037
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 22, 2009 10:23 pm

Re: "gezwollen schuiframpje"

Bericht: # 112104Bericht gerrie037 »

Nog even voor alle duidelijkheid.... ik denk dat het iets anders is dan de vraag van Jess een tijdje terug...het is geen mosaanslag op de rubbers maar een soort van kalk ertussen...dit nog even terzijde...grts
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: "gezwollen schuiframpje"

Bericht: # 112105Bericht Tweety »

Regelmatig reinigen en PTFE-spray... even het hele raampje eruit...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: "gezwollen schuiframpje"

Bericht: # 112106Bericht Hanz »

Inderdaad, ik zou even het hele raampje demonteren en dan in een prettig verwarmde omgeving aan de gang gaan met een sopje, vervolgens monteren met een of andere glijspray.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: "gezwollen schuiframpje"

Bericht: # 112110Bericht Rudi »

Een simpele huishoudelijke oplossing die ook voor groene houten schuttingen wordt gebruikt.
Pak een hoeveelheid schoonmaakazijn bv 1/2 liter en vul dat aan met een halve liter warm water.
Spray hiermee de ramen meermalen in, niet afspoelen.
Het verwijdert groene aanslag maar ook kalkresten, vogelpoep en andere materie.
Laat dit een paar dagen intrekken en zijn werk doen, een regenbui kan geen kwaad.
Spoel na een paar dagen overvloedig met water en kijk wat de uitkomst is.
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Re: "gezwollen schuiframpje"

Bericht: # 112119Bericht Paul/ »

Ik wil niet negatief doen, maar is het metaal in de rubberprofiel niet gaan roesten waardoor het hele rubber opgezwollen is. Dit heb ik meegemaakt met mijn f4. Ik hoop het niet voor je want dan moet er een nieuw profiel in.

Succes,

Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
gerrie037
Berichten: 38
Lid geworden op: wo jul 22, 2009 10:23 pm

Re: "gezwollen schuiframpje"

Bericht: # 112122Bericht gerrie037 »

Met de wijze raad van het forum in mijn hoofd ben ik gestart met een azijnsopje en een ontkalker...moet zeggen dat het raampje in kwestie momenteel een azijnkuur ondergaat...en...er is al verbetering zichtbaar...nog even laten sudderen mss....de vaselinespray staat ook al klaar voor de nabewerking...
Roest blijkt 't niet te zijn....oef.. bedankt voor jullie helpende reacties :wink:
Plaats reactie