fuseekogels

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

fuseekogels

Bericht: # 67138Bericht Tommy »

Ik heb een probleem, bij het terug draaien van de moer op de fuseekogel draait deze mee, houdt dit in dat ik nieuwe moet aanschaffen?? Alvast bedankt
GTL '84 blauw
Gebruikersavatar
maartenbokslag
Berichten: 131
Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 67141Bericht maartenbokslag »

Normaal zitten die fusees verschrikkelijk vast. Je hebt mazzel.
Met een griptang ofzo de fusee flink samenklemmen, of hem ondersteunen en de fusee weer vastmeppen. Het conische deel gaat dan weer klemmen. Daarna kun je de moer losdraaien, of vast, hangt ervan af wat je wilt.
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67143Bericht Tommy »

even voor de duidelijkheid, een flinke klap op de bovenkant moet voldoen, hetelfze is gebuerd met de stuurkogel, heb je daar ook nog tips voor? thx
GTL '84 blauw
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 67144Bericht Hugo »

Afhangkelijk van de staat van het schroefdraad, een klap op de kogel zodat het conische deel weer vast komt te zitten, of met een griptang ( bijvoorkeur een las uitvoering met een dubbele bek ) of speciaal gereedschap, vastklemmen.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67153Bericht Tommy »

als ik met een griptang het bovenste deel van mijn fuseekogel vastpak, (zeg mar het plaatje) draait hij nog steeds door. schroefdraad is nog nieuw. ik durf hem daar niet tussen te pakken omdat anders welliht het rubber scheurt.
GTL '84 blauw
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 67155Bericht cees en jantine »

de truuk is dus om hem inderdaad iets vaster te krijgen door er een klap op te geven, of de fusee aan de onderkant even opkrikken zodat er spanning op komt te staan, dan zou ie niet meer mee moeten draaien, tang ertussen zetten gaat ook, kost alleen misschien een nieuw hoesje..voor de stuurkogel geldt hetzelfde, klap erop en gaan. als je een van de twee gaat losmaken, draai eerst de moer eraf en geef dan pas een klap!


cees

ps dat kapje op fuseekogel doet inderdaad niets, dus heeft geen nut om hem daar beet te pakken
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67174Bericht Tommy »

Dat is juist het probleem, de moer is er al af en moet er weet op, alleen kan ik hem niet vastdraaien omdat het geheel mee draait. :o , wordt er helemaal leip van. nou ja we gan wel weer eens wat proberen van het weekend. bedankt vast
GTL '84 blauw
keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

fusee

Bericht: # 67177Bericht keessie »

Wat je zou kunnen doen is een zaagsnede maken aan de onderkant van het schroefdraadgedeelte. Dan kan je met een schroevendraaier de kogel tegenhouden terwijl je de moer erop draait. Werkt Perfect!
keessie met zijn zessie
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 67179Bericht Goof »

auto opkrikken onder de wielophanging does the trick. Dan klemt de handel vanzelf weer en kun je het zo aandraaien.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 67205Bericht Hugo »

Inderdaad, zorg dat de kogel onder druk komt te staan in het bevestigingsgat.

Dit kan door met koevoet of stang voor de stuurkogel, krik onder trommel of schijf voor de onderste kogel ( let op dat de auto niet weg kan rollen ) en de bovenstefusekogel weer met koevoet of stang.

Met een lasgriptang met dubbele bek heb je naast de dop, die om de moer op het tapeind zit, ruimte om de bekken te plaatsen en de andere kant boven op de kogel.

Al wat je moet doen is zorgen dat het conische deel klem in het gat komt te zitten en voldoende weerstand krijgt om de moer vast te zetten.

Heb zelf een hulpstuk gemaakt om dit probleem op te lossen, omdat het vaak zo is dat het met meer handen makelijker gaat en deze niet altijd voorhande waren...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 67208Bericht Willem de Zwijger »

Foto ?
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 67238Bericht Hugo »

Gaat komen, de foto van de repapatie van een voorbalk moet nog uit het toestel gehaalt worden. Vorige gekocht, windhoos heeft wat problemen...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67307Bericht Tommy »

Mannen, bedankt voor jullie advies het is gelukt kijk voor het volgende dilemma onder het kopje versnellingsbak perikelen
GTL '84 blauw
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 67311Bericht Vincenti »

Mooi dat het gelukt is Tommy, maar hoe is het gelukt?
6TL77
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67312Bericht Tommy »

stuurkogels door er een tik op te geven, en onderste fusee door druk op te zetten mbv een krik, het rubber van de fusse sluit alleen niet helemal aan en ik weet niet of dit moet voor de keuring.
GTL '84 blauw
Plaats reactie