silent blocks

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zansje
Berichten: 29
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:00 am
Locatie: Gent

silent blocks

Bericht: # 49198Bericht zansje »

Vraagje: de oranje 4 is volgens het keuringsrapport onder meer afgekeurd op de 'silent blocs vooraan'.

Is zo'n silent block hetzelfde als wat Haynes een 'zwenklager' noemt? (blz. 191, fig. 10.12) If not, hoe heet zo'n ding dan wel volgens het sleutelboek, zodat we op z'n minst het juiste stuk vervangen :-?

En hoe weet je eigenlijk of daar iets mis mee is? Kwestie van niet 'n kapotte door een omzepe te vervangen...

Thanx!

Hobbes&Zansje
'n witte, 'n oranje en een metaalblauw gekleurde. Nu nog 'n gekeurde...
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 49204Bericht Supersuus »

Noemen ze de koeienogen niet zo?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 49205Bericht R4F6GTX Automaat »

Volgens mij bedoel je het koeienoog. Nieuw voor ongeveer 8 euri te koop. (per stuk, zitten er 2 op). Je kunt zo zien of ze kapot/versleten/geroest zijn of nog goed. Er gaat een stang van het wiel naar de voorkant van de wagen, aan beide kanten eén. Deze stang is massief, ongeveer <2 cm doorsnee en zo'n 30 cm lang. Bij het wiel zit ie met 1 dikke bout vast, aan de voorkant van de wagen, aan het eind van het chassis zit ie met een dikke bout in een in rubber gegoten houdertje dat weer met 2 kleine boutjes vastzit aan het chassis.
Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 49206Bericht R4F6GTX Automaat »

Kan ook zijn dat ze het rubber van de stabilisatorstang bedoelen maar dat is niet echt een silentblock.
Afbeelding

Is het geen optie om eens na te vragen wat ze bedoelen?
Gebruikersavatar
IgoR4
Berichten: 153
Lid geworden op: za jan 05, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht: # 49207Bericht IgoR4 »

Koeienoog = reactiestangrubber ofwel het zwenklager zoals de Haynes/Kluwer het noemt. De lagerbussen in de draagarmen, waar de scharnierbouten doorheen gaan, zijn ook silent blocs. Zie pagina 190 figuur 10.8 onderdeel 1 en 13.

Zoals Paul al zegt: voor de zekerheid navragen bij je garage wat ze precies bedoelen. Desnoods laten aanwijzen.

Succes ermee!
4 + 5 = (mal)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 49211Bericht Willem de Zwijger »

Ik dacht dat ik voor die koeienogen iets van 18 Euro per stuk moest betalen (bij het clubmagazijn), maar kan zijn dat ik me vergis met iets anders.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 49212Bericht Willem de Zwijger »

Ik dacht dat ik voor die koeienogen iets van 18 Euro per stuk moest betalen (bij het clubmagazijn), maar kan zijn dat ik me vergis met iets anders.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 49213Bericht R4F6GTX Automaat »

Bij Wind zijn ze ook rond de 20 euri en bij de dealer nóg meer, maar bij de plaatselijke onderdelenboer zijn ze 7-zoveel. Tis maar wiens portemonee je wilt spekken.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 49214Bericht R4F6GTX Automaat »

jij schreef: (quote) op bewijs staat letterlijk

OPHANGING SILENT BLOCS -- staat--vooraan

RAAM (bedoelen ze chassis)--corrosie

gebreken nauwlettend in het oog te houden: WIELLAGERS--speling--vooraan rechts

BRANDSTOFLEIDINGEN--staat

(end)

Ik ken die Belse keuringsrapporten niet, maar staat hier dat het silentblock versleten is of de plaats waar het aan bevestigd zit?

Allé Belgen onder ons, lees eens nederlands en vertaal..
Gebruikersavatar
hobbes
Berichten: 112
Lid geworden op: di nov 25, 2003 2:00 am
Locatie: nederlander in Gent

Bericht: # 49257Bericht hobbes »

Ik ben ook nog vrij nieuw in Belgische keuringsrapporten ontcijferen, maar zoals ik het begrijp bedoelen ze dus: afgekeurd op een onderdeel van de ophanging, nl. de silent blocs, vooraan, waarom? vanwege de staat waarin ze verkeren.

De garagist die ermee nr de keuring is geweest (helaas niet zelf kunnen doen vanwege Belse bureaucratie) wees me die dingen aan die op het eerste fotootje staan, en vertelde me erbij dat ze bij de Renault-dealer 40 euro p/stuk moesten kosten(!!!)
Eens in het sleutelboek gaan neuzen en daarin heten ze dan weer zwenklagers, en ik dacht van het forum geleerd te hebben dat ze ook wel koeienogen genoemd worden, en mede vanwege mijn algehele wantrouwen in garagisten dacht ik toen: silentblocs? zwenklagers? koeienogen? Wat-wat-waaat??? :o
Nu maar hopen dat ze bij de onderdelenboer voor een acceptabel prijsje te krijgen zijn, ik kan echt met het blote oog niet zien of die onder de donor zitten nog in goeie staat verkeren, net zoals ik niet zie dat de afgekeurde zo slecht zijn....
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 49264Bericht Bruutmans »

40 euro??
De tering zeg.
Geldverdieners zijn het als je het mij vraagt.
Vraag maar es aan die garagist of dat de prijs is inclusief montage en dan moet je er goed cinysch bij lachen alsof je hem in de gaten hebt.

Hier hoor je het al van Paul dat ze tegen de 8 euro kosten of desnoods 20 bij Wind,maar 40 is toch wel echt belachelijk dan!!
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 49274Bericht Supersuus »

Bel de apk man op en vraag het aan hem?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 49277Bericht R4F6GTX Automaat »

Die witte heeft toch maar weinig kilometers gedaan? dan kunnen die dingen ook niet echt versleten zijn. Kruipolie erop en na een tijdje gewoon de boel eronderuit halen zou ik zeggen. En met Crashtest ben je toch ook naar de keuring geweest? Hebben ze die daar dan ook van afgekeurd? Nee, dan kun je die toch over zetten?
Gebruikersavatar
zansje
Berichten: 29
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:00 am
Locatie: Gent

Bericht: # 49683Bericht zansje »

hoe het verderging: Hobbes heeft op geraffineerde wijze de koeienogensilentblockszwenkklagerdingen

van Witte afgehaald, en netjes aan de garagist overhandigd.

Die keek een beetje zuur maar beloofde wel van ze in een sneltempo onder Oranje te pleuren zodat we de deadline voor herkeuring nog halen.

Dus misschien hopelijk insjallah rijden wij volgende week weer :)
'n witte, 'n oranje en een metaalblauw gekleurde. Nu nog 'n gekeurde...
Plaats reactie