Wielnaaf voorzijde verwijderen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Erwindenbreejen
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am

Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176186Bericht Erwindenbreejen »

Hallo 4experts,

Vandaag heb ik een poging gewaagd om de wiellagers rechtsvoor te vervangen en ik stuit op 2 probleempjes. 1 dat ik de wielnaafnaaf niet eruit getrokken krijg. Ik vermoed dat ik hiervoor een wielnaaftrekker of slagtrekker nodig heb, maar misschien is er een ander trukje? Zou ik de wielnaaf, als ik fusee stuk eruit heb vanaf de kant van het binnenste lager eruit kunnen persen? Als ik toch een trekker nodig heb welke heb ik dan nodig? Het tweede probleempje is de bovenste fusee, deze draait mee als ik de moer wil losdraaien, ik vermoed dat deze kapot is klopt dat?

Weer bedankt voor het meedenken :D

Groeten Erwin
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176188Bericht Bertje »

Met het trekken van de wielnaaf kan ik je niet helpen. Ik heb een trucje om dat te doen bij voornaven met remschijven, maar dat gaat bij jou niet op. Wat de fuseekogel betreft: deze hoeft niet stuk te zijn, maar zat iig niet goed genoeg klem in zijn conische zitting. Wat kan helpen is de kogel met een lijmklem in de fusee drukken; als deze daarmee goed genoeg gaat klemmen zal de moer ipv de pen gaan draaien als je kracht zet op je ringsleutel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176190Bericht jandoe1000 »

Er zijn verschillende trekkers waar dat mee kan. Er is Renault speciaalgereedschap voor, o.a. met een slagtrekker. Maar met een universele trekker lukt het ook. Je hebt dan een twee of een driepoottrekker nodig. Omdat er een gat in de naaf zit moet je aan de achterzijde van metaal een passend vierkant plaatje maken en bevestigen met de vier moeren van de remankerplaat. Dan heb je steun voor de middelste poot van de trekker. De juiste lengte creeer je met een verlengstuk uit de doppen doos 1/2’’ die je in de naaf steekt tegen het vierkante plaatje. Succes.
Erwindenbreejen
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am

Re: Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176194Bericht Erwindenbreejen »

Dank je wel Bert en Jan voor de tips. Vandaag weer een poging gedaan. Het plaatje van 4 mm staal buigt onder de druk van de pulliertrekker. Dat is flink balen zeg. Toen zag ik dat je de wielnaaf vanaf het binnenste lager met een dop eruit kan slaan. Dus grote vuisthamer en een passende dop en rammen maar en jawel na 4 keer rammen was de wielnaaf los. Binnenste lager eruit geslagen. Nieuw lager erin, nadat hij een nachtje in de vriezer heeft gelegen, ging er soepel in. Het buitenste lager zat om de wielnaaf maar met 2 grote bandenlichters onder het lager zo ervanaf. Het was even zweten maar het is gelukt. :D

Groeten Erwin


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176205Bericht jandoe1000 »

Goed opgelost. Het plaatje dat in mijn gereedschapskist ligt heeft vier gaten. Dat verdeelt de kracht beter en vervormt minder dan een plaatje met twee gaten. Lager in de diepvries is handig idee!
Erwindenbreejen
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am

Re: Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176209Bericht Erwindenbreejen »

Hai Jan,

Ik had geen breder plaatje liggen. Ik ben blij dat het gelukt is met dop en vuisthamer methode. Doe jij de wielnaaf vooraf al in het fusee stuk of pas als het fusee stuk al op zijn plek zit? Tik jij de wielnaaf door het lager of doe je het met de asmoer?

Groeten Erwin
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176211Bericht RVIER »

heren

Het principe is dat het buiten- en binnenlager met een glijpassing in het fuseehuis liggen, beide lagers zitten relatief vast op de naaf.
Via de aandrijfas worden de beide lagers, gescheiden door de afstandbus, met de binnenringen vast op elkaar gedrukt
Het binnenlager wordt op zijn plaats gehouden door de vierkante plaat. Daardoor kan het buitenlager oiv temperatuur uitzetten.

Demonteren (je gaat de lagers niet opnieuw gebruiken !)
sla de naaf met het buitenlager van binnen naar buiten uit de naaf
demonteer de vierkante plaat en tip/druk/sla het binnenlager van buiten naar binnen eruit
demonteer het lager van de naaf bv met een trekker of slijp (de binnenring) hem voorzichtig door

Monteren:
maak fuseehuis pijnlijk schoon en vet de lagervlakken
monteer binnenlager in de fusee en breng vierkante plaat aan. Druk eventueel op de buitenring als het wat stroef gaat
monteer buitenlager op de naaf, en tik eventueel op de binnering, als het wat stoef gaat
monteer de afstandbus op de naaf
monteer de naaf, zorg dat de buitenring van het buitenlager het fuseehuis zonder moeite ingaat.
Met de aandrijfas trek je het geheel aan.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Erwindenbreejen
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am

Re: Wielnaaf voorzijde verwijderen

Bericht: # 176215Bericht Erwindenbreejen »

Dank je wel rvier voor de duidelijke uitleg. Het monteren van de lagers het fusee stuk en de rest ging zeer soepel. Weer een ervaring rijker. Nu op naar de volgende klus de Co proberen nog 2% of meer naar beneden krijgen.
Plaats reactie