HANDLEIDING: Terugplaatsen achterbrug onder een R4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

HANDLEIDING: Terugplaatsen achterbrug onder een R4

Bericht: # 175479Bericht Voormalig Steunpunt NO »

De achterbrug zit bij een R4 onder een behoorlijke voorspanning gemonteerd, dus als je hem wilt terugplaatsen, is het raadzaam om dat volgens een handig schema te doen.
Ik was in eerste instantie begonnen om de achteras weer onder de auto te positioneren en dan vervolgens eerst aan beide zijden de 3 bouten in de zwingarmbevestigingen te draaien.
Maar dit bleek niet de juiste aanpak. Op deze manier krijg je de ankerplaten op geen enkele wijze corresponderend met de gaten in de binnenste chassisbalken.

Met wat tips en logisch nadenken lukte het op onderstaande wijze vrij eenvoudig en ook nog in mijn eentje. Uiteraard zorg je voor goed ontroestte c.q. nieuwe bouten, ringen en moeren.
En door het invetten met kopervet vergemakkelijk je het losdraaien van bouten en moeren ingeval de achterbrug ooit weer verwijderd moet worden.

Onderstaande handleiding is gebaseerd op een 4 GTL van 1985 en zal voor talloze bouwjaren toepasbaar zijn. Hij is natuurlijk niet heilig; er zullen meerder manieren zijn die geschikt zijn om de achteras weer terug te plaatsen. Maar op deze wijze gaat het zeker lukken…..

Ga als volgt te werk:
*Plaats de achterkant van de auto op bokken die je dan onder de auto ter hoogte van het midden van de achterportieren plaatst. In mijn geval heb ik de achterkant van de auto opgehangen aan een stevige boomtak. (Bij gebrek aan een brug is dit ook prima te doen)
*Positioneer de complete achterbrug m.b.v. een verrijdbare krik onder de auto, zodat de zwingarmbevestigingen om de uiteinden van de zwingarmbalken vallen en de ankerplaten langs de binnenste chassisbalken schuiven.
* Krik vervolgens de achterbrug zodanig op, dat je aan beide zijden een lange M8 bout in de onderste sleufgaten van de zwingarmbevestigingen kunt draaien. Je hebt dan 2 prachtige kantelpunten om met de achterbrug te kunnen manipuleren.
*Zet de krik onder de torsiestaven bij de linker ankerplaat en druk deze omhoog tot je de grote M12 bout door de ankerplaat en de chassisbalk kunt draaien. Een beetje met gevoel wrikken helpt je hierbij.
*Zet de krik op dezelfde wijze onder de rechter ankerplaat. Draai nu een lange M8 bout door het bovenste gat van de rechter ankerplaat en de chassisbalk.
*Draai vervolgens een lange M8 bout van binnenuit door de chassisbalk waardoor deze in het onderste gat van de ankerplaat uitkomt. (Van buitenaf is vrijwel geen ruimte)
*Vervolgens draai je de dikke M12 bout door de rechter ankerplaat en chassisbalk.
*Plaats de krik terug onder de linker ankerplaat en druk deze omhoog totdat de beide M8 gaten tegenover de gaten in de chassisbalken zitten. De ankerplaat scharniert hierbij om de grote M12 bout die al in de linker ankerplaat gemonteerd zit.
*Draai van binnenuit beide lange M8 bouten door de chassisbalk en door de beide overblijvende M8 gaten in de linker ankerplaat. Deze moet je van binnenuit erdoor draaien, omdat op de uiteinden van deze beide M8 bouten de behuizing van de remdrukbegrenzer gemonteerd wordt.
Nu zitten beide ankerplaten elk met hun 3 bouten op hun plek.
*Zet de krik onder remtrommel van de linker draagarm en krik de draagarm omhoog. Je ziet de zwingarmbevestiging nu kantelen om de bout die al in het onderste sleufgat zit. Krik de draagarm zo ver omhoog, dat je een M8 bout door het bovenste sleufgat kunt draaien.
*Draai vervolgens van binnenuit de enigszins van een punt voorziene M8 bout met volledig schroefdraad helemaal door de zwingarmbevestiging totdat hij aan de buitenzijde vast draait in de opgelaste M8 moer.
(Bij een originele Renault zwingarmbevestiging is deze opgelaste moer altijd aanwezig. Aftermarket zwingarmbevestigingen hebben die opgelaste moer niet en dan gebruik je een contramoer.)
*Herhaal deze procedure voor de rechter draagarm
*Beloon nu jezelf (en je eventuele hulp). Trek een flesje open en proost op het bereiken van dit resultaat! (beer)

Als de auto uiteindelijk weer rolbaar op de 4 wielen staat, kun je de sporing van de achterbrug op het oog of m.b.v. een meetlat zo optimaal mogelijk afstellen.
Op dit forum zijn daar wel topics over te vinden.

Nogmaals: Deze handleiding pretendeert niet volledig en eenduidig te zijn. Er zullen hierna altijd vragen blijven opkomen. Zie het als een poging om u met enige structuur naar het uiteindelijke doel te leiden: een succesvol teruggeplaatste achterbrug.

Succes en groet
Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: HANDLEIDING: Terugplaatsen achterbrug onder een R4

Bericht: # 175518Bericht Bertje »

Dank Harry, duidelijke omschrijving! Crux is dus op alle 4 bevestigingspunten alvast 1 bout te plaatsen die als draaipunt kan dienen om de andere uitgelijnd te krijgen, en vervolgens de hefboomwet toe te passen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: HANDLEIDING: Terugplaatsen achterbrug onder een R4

Bericht: # 175521Bericht Voormalig Steunpunt NO »

In mijn ervaring is het belangrijk dat je begint met aan beide zijden een lange M8 bout in de onderste sleufgaten van de zwingarmbevestigingen te draaien. Je hebt dan 2 prachtige kantelpunten om met de achterbrug te kunnen manipuleren.
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: HANDLEIDING: Terugplaatsen achterbrug onder een R4

Bericht: # 175530Bericht Rik H. »

Dankjewel Harry voor deze mooie beschrijving!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Plaats reactie