Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175281Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Bij mijn 4 GTL zag ik ineens een roestscheur in de linker zwingarmbevestiging. (Het driehoek oog waar je aan de zijkant tegenaan kijkt).
Die dingen zijn als nieuwe vervangingsonderdelen te koop, dus ik dacht: as er onder vandaan sleutelen en aan beide zijden nieuwe zwingarmbevestigingen erop en as weer terug plaatsen.
Maar toen de as verwijderd was, zag ik dat de asstomp links onder de zwingarmbevestiging helemaal doorgerot was. Van buitenaf niet zichtbaar, maar deze as is dus niet meer te gebruiken.
Gelukkig had ik nog een heel goede as liggen met gietijzeren draagarmen, die zo onder Guppie vandaan is gehaald.
Zwingarmbevestigingen zitten er onder de goede hoek op, dus deze as terugplaatsen moest te doen zijn dacht ik.

Het is me gelukt om de beide zwingarmbevestigingen L en R aan de balken de bevestigen. Alle 6 bouten (3 aan elke kant zitten er in.
Maar wat ik ook probeer, ik krijg die beide dikke gietblokken waar de torsiestaven in zitten niet voor de corresponderende gaten in de chassisbalken.
Aan beide kanten moeten daar 3 bouten in, 2 keer M8 en 1 keer M12 per kant.
Die dingen zitten dusdanig onder spanning, dat ik ze niet voor de gaten gedraaid krijg.

Is er iemand die daar wellicht een handigheidje voor heeft en kan vertellen met welke gaten je de bevestiging beginnen moet. M.a.w wat is de juiste volgorde van werken om de as er weer succesvol onder te krijgen?

Alvast mijn hartelijke dank,
Harry
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175282Bericht lordje »

Hallo Harry, misschien lukt het als e op de plek van de schokbreker een draadeind plaatst en dan proberen door in of uitdraaien de zaak te stellen. Of wellicht andersom beginnen dus de silensblokken als laatste. Succes Lordje.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175283Bericht Bertje »

Andere strategie: zorgen dat bij alle 4 de bevestigingspunten er één bout in zit. Die kan dan als draaipunt fungeren om de andere gaten uitgelijnd te krijgen.
Of je nou beter met de silent blocks kunt beginnen of beter met de ankerplaten is mij nog niet duidelijk. Ik heb het inmiddels een aantal keer gedaan, maar steeds bij een los en ondersteboven liggend chassis, je kunt dan makkelijker kracht zetten. En ik heb denk ik nu eens het een en dan weer het ander geprobeerd. Maar wel steeds één bout per bevestigingspunt gedaan, en daarna verder gewerkt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175284Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Dank voor de reacties.
Tja, als je de achterkant van de auto in de boom hebt hangen en je hebt slechts de beschikking over een krik en de zwaartekracht, dan is het wel improviseren en creatief zijn.
En zonder brug en hulpmiddelen is het echt lastig.
Maar een paar dagen in de boom laten hangen en dan eens weer met frisse moed opnieuw proberen.
Soms gaat het op een beter moment zo ineens wel lukken.
Gelukkig heb ik nog een anders 4tje die ook rijden mag.

Groet
Harry
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175307Bericht Okido »

Het is voor mij al een aantal jaartjes terug, maar ik herinner me dat het met complete auto makkelijker gaat als met een los chassis. Je kan dan namelijk het gewicht van de auto gebruiken.

Ik zet de auto op blokken. Doe eerst de bouten aan de binnenkant. Dan 1 m8 bout aan de buitenkant, links of rechts. Vervolgens de achterbrug per kant opkrikken tot ik een schroevendraaier in de gaten kan steken om daarna de 2 overige m8 bouten (per kant) erin te wurmen.

Bij jou lukt dat nu niet omdat de auto hangt en je per kant geen kracht kan zetten door de achterbrug links of rechts op te krikken.

Succes en geduld gewenst.

Groet van Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175308Bericht JoReno »

Harry,

wij hebben het hier in onze hobbyschuur 3 keer gedaan. De eerste keer stond de blauwe 4 GTL op bokken en dat was bijzonder lastig werken omdat wij geen ruimte hadden. De tweede keer lag een rode 4 GTL op zijn kant (dan heb je wat méér werkruimte) en de derde keer (de blauwe 4F4) konden wij de as op het omgekeerde chassis monteren: dat was in verhouding met de rest een fluitje van een cent. Ik schrijf nu dus héél duidelijk ´wij´. Als je met z´n tweeën bent werkt het makkelijker. Ik kan mij herinneren dat wij telkens met de montage van de gietijzeren platen aan de chassisbalk begonnen, en wel met één bout per kant. Maar je moet spanning opbouwen én je moet kunnen wringen om die tweede en derde bout op de plek te krijgen, en daar gebruikten wij een grote bandenlichter voor die vroeger bij vervanging van vrachtwagenbanden werden gebruikt. Mogelijk kan het óók met een forse koevoet. De ene moet dan kracht zetten en wringen/draaien/trekken totdat de ander ziet dat de platen voor de gaten zitten en dan de bouten erin kan plaatsen. Als je dat in je eentje moet doen, wordt het lastig. En bovendien, zoals al gemeld: je mist de weerstand, want de R4 hangt aan een ketting aan de boom, en die ketting biedt niet de gewenste weerstand. Wringen zonder weerstand wordt moeilijk. Met het monteren van de zwingarmen zal dat makkelijker gaan omdat je al wat meer stabiliteit hebt en gewoon een buis in de zwingarm kunt steken om vervolgens de drie bouten te plaatsen. Het is dat Nieuw-Weerdinge zo ver verwijderd is van Veghel anders zou ik komen helpen. Maar in kader van Corona geldt óók de regel: Wat moet je ? Wat kun je ? Wat wil je ? Ik wil zoals elk voorjaar met mijn buscamper naar Oostenrijk. Maar dat kan nu niet. Is Oostenrijk op dit moment een kwestie van moeten ? Nee, dus ik ga niet, helaas. Maar jouw klus: nou, die MOET gewoon gaan lukken. Je wilt het en je kunt het :) . Vraag er een tweede persoon bij.
Groet, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175329Bericht lordje »

En Harry is het al gelukt? Werkwijze? Groeten Lordje
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175332Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Nee, hij hangt nog steeds in de boom
Ik moet moed en zin verzamelen, maar heb gelukkig nog een R4 om in te rijden.
En om op 1,5 m hulp van een 2e persoon te krijgen is ook geen optie.
Voorlopig maar even pas op de plaats.
Eind van komende week weer tijd.
Ik laat het weten als hij er weer met 12 bouten onder zit......

Groet
Harry
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175333Bericht marcGTL.BE »

Ik heb al enkele malen een achterbrug alleen geplaatst
Als je het alleen doet kan je best (als het lukt) de torsiestangen verwijderen en deze als laatste plaatsen. Kan je gelijk je hoogte kiezen. Maar meestal zitten deze potvast.
De iets moeilijkere methode is de bouten die passen al plaatsen en dan langs een zijde het wiel laten dragen en langs de ander zijde de bouten plaatsen. Het beste werkt dus door langs de ander zijde de draagarm te manipuleren (meer of minder laten in veren door middel van het wiel te laten steunen, eventueel wat te ontlasten door die zijde wat op te krikken) Dus langs een kant manipuleren en de andere kant plaatsen.

ik merk dat de R4 ophangt. plaats dan langs de andere zijde de rolkrik om de draagarm te manipuleren zodat langs de andere kant de ankerplaat op zijn plaats wordt getorst

marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175384Bericht Voormalig Steunpunt NO »

De achterbrug zit er weer onder.
Het is me vandaag in mijn eentje gelukt; eigenlijk vrij eenvoudig achteraf.
Ik heb een topdag!
Ik het genoteerd hoe ik gewerkt heb en zal morgen hier een handleiding plaatsen, waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.

Groet
Harry (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175385Bericht JoReno »

Goed gedaan Harry. Ben benieuwd hoe je het gedaan hebt. Wij hebben nog een rode R4 Savane onder het afdak staan, en die trekken wij over 2 weken naar buiten om te beoordelen wat wij er mee gaan doen: demonteren of restaureren. In dat laatste geval zullen de achterbalken daar óók een onderdeel van zijn. Groet, JoReno (baai)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Achterbrug terugplaatsen, wat is de juiste volgorde?

Bericht: # 175478Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik was er nog niet aan toe gekomen om het uit te werken, maar ik heb mijn werkwijze nu als een soort van handleiding geplaatst.
Doe er je voordeel mee.

Groet
Harry
Plaats reactie