Pagina 1 van 1

Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: vr nov 22, 2019 11:48 am
door jandoe1000
Vraagje: Stel ik zou de trommelremmen aan de voorkant van mijn 1976 R4 TL willen vervangen door schijfremmen. Volstaat het om de fusees te vervangen voor die met remschijven of moet er meer gebeuren? Uiteraard moet de handrem dan verhuizen naar de achterste trommels, dus daar moeten de ankerplaat en de trommels vervangen worden door iets moderns. Voor wie zich afvraagt waarom: De RDW vindt vanwege het met 100 kg toegenomen gewicht de remkracht van mijn R4 'Zero Emission' onvoldoende en de vraag is of dat met het huidige remsysteem met trommels rondom in orde kan komen. Dat heeft wel mijn voorkeur en ik hoop het van harte, maar ik bereid me voor op de 'worst case'.

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: vr nov 22, 2019 4:23 pm
door Bertje
Inderdaad fusees wisselen en ook ankerplaten achteraan vervangen. Vraag is wel even welk interieur je in de auto hebt staan, aangezien er dan ook een handremhendel tussen de voorstoelen moet passen.
Met het oog op originaliteit is het misschien een idee over te stappen op de voorste trommels van een bestelwagen, die zijn wat groter: 228 ipv 200 mm https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... elrem.html. Deze maat trommels zaten op de TL van mijn vriendin en dat remde uitstekend (als je wilde kon je tot slippende bandjes komen).

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: vr nov 22, 2019 5:20 pm
door jandoe1000
Hartelijk dank, Bertje. Dat is misschien wel een mooie tussenweg en eenvoudiger te realiseren. Dat betekent dus nieuwe trommels voor, bijbehorende nieuwe ankerplaten, passende remschoenen. Kunnen de wielnaven blijven zitten? Zijn de remcilinders ook anders? En passen de dichte wielen gewoon over deze grotere trommels?

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: vr nov 22, 2019 6:54 pm
door Bertje
Wielnaven hoef je denk ik niet te verwisselen, maar moeten wel los om de andere ankerplaten te monteren. Oud type gesloten velgen (met concave rand) past gewoon op de grotere trommels (maar is niet compatibel met remschijven omdat dan de remklauw aanloopt op de velg). Remcilinders zijn waarschijnlijk anders.

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: vr nov 22, 2019 8:03 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Die grotere voorremmen zaten niet alleen op de bestelwagens, maar ook op de eerste modeljaren van de 4 GTL.
Van 1978 tot 1982.
Waarschijnlijk kun je de handremkabels van de 200 mm fusees ook zo gebruiken op de 228 mm variant, maar dat weet ik niet zeker.
Wielremcilinders zijn inderdaad groter dan je huidige
Kan zo maar zijn dat ik nog een set L+R van die grote fusees compleet heb liggen.
Bij interesse meld het maar even.

Groet
Harry

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: za nov 23, 2019 10:42 am
door jandoe1000
Dank, Harry. Heb belangstelling. Stuur je een pb.

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: zo nov 24, 2019 1:03 am
door deutz
Rembekrachtiger erop bouwen?
Van een R5, is simpel te maken!.
gr. Jan.

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: zo nov 24, 2019 11:21 am
door jandoe1000
Daar is helaas geen ruimte meer voor.

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: zo nov 24, 2019 6:16 pm
door R4F6GTX Automaat
toch zijn er een paar R4's die dat hebben...

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: zo nov 24, 2019 11:39 pm
door deutz
Inderdaad, ik heb er ook een, werkt super!!
gr. Jan.

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: ma nov 25, 2019 1:54 am
door jandoe1000
toch zijn er een paar R4's die dat hebben...
Maar die rijden niet op elektriciteit met niet alleen een elektromotor maar ook een battery pack en een controle unit onder de motorkap...

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: ma nov 25, 2019 10:00 am
door Rik H.
Kun je misschien nog ergens wat kilo's besparen? Reservewiel? Matten? Scheelt vast niet veel...maar met grotere remmen en iets minder kilo's zal het misschien net voldoende zijn. Weet je de remkracht die nu gemeten is en wat die moet zijn voor een goedkeuring?

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: ma nov 25, 2019 11:45 am
door jandoe1000
De auto gaat donderdag naar de garage om te meten wat de remvertraging nu is en daarna gaan we kijken of die verbeterd kan worden. Dankzij Harry heb ik fusees met grotere trommels (228 mm) op de kop getikt, dus dat is een optie, maar eerst kijken of met 'alles nieuw' in de huidige constellatie het remmen verbetert.
Het blijft een opmerkelijke exercitie met de RDW, want zo heel veel gewicht is er niet bijgekomen, terwijl een R4 met het oorspronkelijke gewicht toch ook nog een aanhanger tot 750 kg mag trekken. Enfin, het zal wel goed komen.
Voor gewichtsbesparing zijn er niet veel mogelijkheden meer. Het reservewiel is er al uit en de 12 v accu (ten behoeve van de verlichting) is al kleiner dan normaal. En zonder matten is zo kaal.

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: ma nov 25, 2019 5:25 pm
door Rik H.
Ik kan me herinneren dat er in een aflevering van Wheelerdealers een verbeterde remvoering aan bod kwam die meer remkracht kon leveren. De schoen bleef origineel maar er was een klein bedrijfje dat alleen de voeringen kon vervangen voor een verbeterde versie. Ik kan me alleen niet meer herinneren welke aflevering dat was of hoe dat spul heet...misschien is het nog ergens terug te vinden. Die Saab 95/96 misschien?

Re: Schijfremmen ipv trommels

Geplaatst: vr feb 14, 2020 9:47 pm
door Tweety
Trommelremmen hebben altijd als nadeel dat nieuwe schoenen pas na enige slijtage hun volledige remkracht krijgen. Vandaar is het vervangen van remschoenen beter enige tijd voor de APK vaak verstandiger. Dat is nu natuurlijk niet mogelijk.