Alpine velgen: tubeless of met binnenband?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Alpine velgen: tubeless of met binnenband?

Bericht: # 173987Bericht Bertje »

Hoi, ik ben een setje R5 Alpine velgjes in orde aan het maken en ik heb het idee dat ik 2 verschillende types heb. Twee velgen waren al voorzien van een ventiel en lijken mij dus bedoeld als tubeless, twee andere hadden geen ventiel en een vrij klein doorvoergat, ik neem aan dat dat een iets ouder type is, waar nog een binnenband in hoort.

Ik heb inmiddels de banden gemonteerd en bij 2 velgen dus ook een binnenband geplaatst. Met de andere 2 was ik zojuist bij de garagist om ze laten oppompen, en hij meende dat aan het veldbed te zien dat deze velgen eigenlijk óók een binnenband behoeven. Ik denk dat hij ernaast zit, maar voor de zekerheid wilde ik het ook even aan jullie voorleggen.

Hier een foto van beide types velgen. Optisch zeer vergelijkbaar. Er zit een subtiel verschil in hoe scherp de knik is waarmee het vertikale deel van de velg overgaat in het horizontale deel van de rand (zeg maar de korst van de 3 pizzapunten waarin zo'n velg verdeeld is); links een iets scherpere knik dan rechts:

Afbeelding

Hier het type velg waarvan ik denk dat deze tube type is, met al geplaatste binnenband:

Afbeelding

Hier het volgens mij tubeless type:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Alpine velgen: tubeless of met binnenband?

Bericht: # 174023Bericht Bertje »

Niemand die weet of deze velgen er in 2 varianten zijn?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Alpine velgen: tubeless of met binnenband?

Bericht: # 174024Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Bij een stalen velg heb je aan de binnenkant een soort van bobbel net voor de velgrand. (Aangezichtszijde)
Daar floept de band dan overheen als je hem oppompt.
De stalen velg van het tube type mist die bobbel.
Ik weet niet of dat bij LM velgen ook zo is.
Wellicht kun je aan de binnenzijde verschillen zien als je de buitenband eraf haalt?

Groet
Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Alpine velgen: tubeless of met binnenband?

Bericht: # 174081Bericht Bertje »

Hoi Harry, bedankt voor de tip. Toevallig heb ik wat foto's gemaakt terwijl ik de velgen aan het opboenen was, daar is het velgprofiel een beetje op te zien. Beide typen velgen hebben niet echt een duidelijke hobbel. Inmiddels staan de velgen alweer wekenlang correct op druk en ben ik elders dit soort velgen in tubeless variant tegen gekomen. Dus ik denk dat ik goed zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie